STF och corona – medvind eller motvind?

Den 4 juni 2020 är ett datum som för evigt finns inpräntat i mitt minne. Det var den dagen vi fick besked om att vårens reserestriktioner skulle släppas och att människor i Sverige, under ansvarsfulla former, skulle få börja resa inrikes igen från och med den 13 juni. För STF var det ett besked som ingav hopp om att en 135-årig ideell förening skulle klara krisen. Tack vare en riktig svemestersommar och allas ert stöd är situationen betydligt ljusare än den var i våras, men jag vill också vara ärlig med att STF fortfarande vandrar i stark motvind och ryggsäcken vi bär på är tung. Men vi vandrar.

STF är en ideell förening och vår verksamhet finansieras huvudsakligen av intäkter från våra boenden samt medlemsintäkter. Under våren tog resandet ett abrupt stopp och så även STFs intäkter. I runda tal förlorade vi 50 miljoner på bara några veckor. Med omedelbar verkan ställde vi in alla investeringar och inköp som inte var absolut verksamhetskritiska. Välbehövliga fastighetsprojekt sköts på framtiden och de dugnadsuppdrag som våra fantastiska ideella krafter skulle genomföra fick pausas för att undvika materialkostnader. Vi permitterade stora delar av personalen och var dessutom tvungna att säga upp ett antal av våra kollegor.

Maria Ros Hjelm, generalsekreterare på Svenska Turistföreningen

MEN det finns ljusglimtar. När det var som tuffast gick vi ut och bad om hjälp. Hjälp oss att rädda STF. Stödet vi fick och får är helt fantastiskt. 17 000 nya medlemmar har gått med i föreningen och vi har fått många gåvor från både privatpersoner och företag. Det hjälper inte bara ekonomiskt utan vetskapen om att det är så många människor som tycker att STFs verksamhet är viktig värmer också. Vissa dagar när det varit riktigt tufft har jag och mina kollegor hämtat kraft i att läsa alla de meddelanden vi fått från er som stöttat. Den energi det ger går inte riktigt att beskriva. Det är ovärderligt. Tack.

Förutom att hantera den ekonomiska krisen ägnade vi stora delar av våren åt att göra allt vi kunde för att coronaanpassa STFs verksamhet, så att våra gäster och vår personal skulle känna sig trygga. Vi svarade på frågor från gäster och medlemmar. Vi uppvaktade beslutsfattare för att föreningen och våra boenden runt om i landet skulle få ett så bra stöd som möjligt för att kunna klara dessa tuffa månader.

Så hur är läget nu då? Har vårens motvind övergått i medvind för STF? Om vi tittar på det ökande intresset för naturupplevelser, svemester och vandring så är det definitivt medvind. För att inte tala om vår medlemsutveckling. Ni är många som valt att visa ert stöd för STF under krisen genom ett medlemskap och det är vi oerhört tacksamma för. Och mängder av människor har sökt sig till STFs boenden under sommaren. Så har vi gått från total ekonomisk kris till rekordresultat? Jag önskar att svaret var ja.

Media rapporterade om en rekordsommar och ja, delar av vår verksamhet har gått jättebra men många boenden gapade halvtomma. En del hade ännu färre gäster än så. När 2020 är slut räknar vi tyvärr med att vi tappat mer än 100 miljoner i intäkter. Så trots att det slagits rekord på en del platser under sommaren är den ekonomiska situationen för STF fortfarande oerhört ansträngd. Det är rejäl motvind.

Men medvinden finns där ute. I sommar har fler människor fått upp ögonen för Sveriges alla smultronställen. Och intresset för vandring är kanske större än någonsin. Det ska vi se till att vårda. Vi ska fortsätta göra det möjligt för människor att upptäcka Sverige. Då behövs boenden och värdar. Då behövs vårt hållbarhetsarbete. Då behövs ideella eldsjälar som fortsätter guida till nya upptäckter. Då behövs människor som kommer och bor hos oss. Då behövs våra medlemmar. Vi behöver dig.

Vi är fortfarande i en osäker tid. Pandemin är långt ifrån över. Vi måste hjälpas åt att ta ansvar, ta hand om varandra och inom STF fortsätter vi att anpassa verksamheten. Det kommer säkerligen att bli nya förändringar – ibland med kort varsel – och jag hoppas på din och andras förståelse.

Det kommer att dröja innan vi är tillbaka på samma nivå som vi var innan corona, men vi kommer att hitta nya vägar framåt och vi kommer att fortsätta göra det möjligt för människor att upptäcka Sverige. Allt blir kanske inte exakt som tidigare, men det kommer att bli bra. Tillsammans gör vi det bra.

Maria Ros Hjelm
Generalsekreterare, Svenska Turistföreningen