Just nu har vår fjällbokning och kundservice långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Grövelsjön Fjällstation

Mer om STF Grövelsjön Fjällstation

STF Grövelsjön Fjällstation, 816 meter över havet, ligger längst upp i Dalafjällen i gränslandet till Norge och är en självklar utgångspunkt för dig som vill vandra eller åka skidor i en riktig fjällmiljö. Precis utanför dörren finns miltals med markerade leder och spår vilket gör att många stannar länge hos oss, och återkommer, för att hinna upptäcka allt.

Vi erbjuder en stor variation av fjällmiljö för såväl nybörjare som fjällvana och turerna är anpassade både för familjer och enskilda. Fjällstationens placering vid foten av Långfjället och utsikt över de norska fjällen skapar en fantastisk utsikt och en vacker miljö att färdas i. Den säregna naturen har inneburit att flera naturreservat och nationalparker bildats både på norska och svenska sidan om gränsen. Det är naturområden som fjällstationens guider känner väl och gärna visar dig.

Vi är otroligt stolta över att STF Grövelsjön Fjällstation är en av världens mest miljövänliga bergsanläggningar. Fjällstationen är miljömärkt med Svanen, våra arrangemang är kvalitetsmärkta med Nature’s Best. och vår restaurang är KRAV-märkt och vi använder enbart högklassiga ekologiska råvaror. Vi serverar frukost, lunch och middag och har fullständiga rättigheter. Specialkost förbeställs. Efter en dag utomhus kan du slå dig ner i vårt café med våffelservering och After Fjäll.

Att bo på fjällstation är något som saknar motsvarighet! Vi är varken ett hotell, vandrarhem eller en fjällstuga - vi är något helt speciellt mittemellan: ett boende mitt ute på fjället! Vi erbjuder flera olika boendealternativ i olika prislägen och komfort. Du kan välja att bo bekvämt med dusch och wc på rummet eller ha faciliteterna i korridoren. Välj mellan hel- och halvpension eller laga maten i vårt fräscha självhushållskök i annexet. I huvudbyggnaden hittar du bastu, flera sällskapsrum, pingisrum och lekrum. I vårt närområde finns även stugor med 6-8 bäddar. Vill du tälta eller bo i husvagn har vi även platser för det.

Hos oss checkar du in från klockan 15.00 och checkar ut senast 10.00 på avresedagen. Receptionen är öppen från klockan 08.30-19.30 under säsong.

På Grövelsjöns Fjällstation finns en välsorterad sport- och livsmedelsbutik. Här kan du komplettera din utrustning och den proviant du behöver för fjällturen, köpa nödvändiga fjällkartor, kläder, sjukvårdsmaterial med mera. I vår uthyrning kan du hyra det mesta du behöver för fjällturen, såväl sommar som vinter. För hyra av skidutrustning rekommenderar vi förbokning. På sommaren hyr vi ut både kanoter och cyklar.

Välkomna till oss!

Anpassningar med anledning av coronapandemin
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Vi tar i sommar endast emot gäster som förbokat sitt boende på STFs egna fjällstationer och fjällstugor. Detta gör vi för att minska risken för trängsel och smittspridning. Självklart kommer dock gäster i en eventuell nödsituation att få tak över huvudet.
• Vid incheckningen när vi har många ankommande gäster skapar vi möjlighet att checka in utomhus där det är möjligt. Vi har skyltat för att underlätta för gäster att hålla avstånd, vid köplatser mm. Vi har akrylskivor vid alla kassor, mellan personal och gäst. Vi går över till kontantlös betalning på STFs egna fjällstationer för att undvika kontanthantering med smittrisk.
• Vi har förstärkta städrutiner i rum där städ ingår och i de rum där du städar själv finns alla medel och all utrustning som behövs. Även i allmänna utrymmen har vi i sommar förstärkta städrutiner. Handsprit finns tillgängligt på toaletter och i allmänna utrymmen. Vi desinficerar alla kontaktytor flera gånger per dag.
• Vi har minskat antalet bokningsbara bäddar i flerbäddsrum för att skapa mer yta och för att säkerställa att våningssäng endast behöver delas av gäster i samma sällskap. Vi fördelar sällskap i olika rum så långt det är möjligt, men kan inte garantera eget rum om du inte har bokat det. Vill du vara säker på att inte behöva dela rum med andra gäster rekommenderar vi att du styr din vistelse till datum eller anläggningar där boende i eget rum finns tillgängligt. Som vanligt behöver du förboka ditt boende för att vara säkrad plats.
• I restaurangen har vi möblerat om och minskat antalet sittplatser, vid behov har vi infört flera sittningar och möjlighet att boka tid. Vid bufféservering har vi förstärkta hygienrutiner och sällskapen hämtar mat i omgångar för att motverka köbildning.
• I självhushållsköken är precis som i fjällstugorna tiderna för matlagning uppdelade för att minska trängsel. Tältare kan använda köken mellan 09.00 och 17.30. Sällskapsrummen används endast av boende gäster, de är även ommöblerade för att minska antalet sittplatser och vi har infört maxantal. Vi har även förstärkt våra hygienrutiner kring uthyrning av tält och sovsäckar.
• Vi har infört ett maximalt antal personer som får vistas i omklädningsrum och bastur är generellt stängda på fjällstationer och fjällstugor.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-14

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er