Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

STF Grövelsjön Fjällstation

Upplev

Vinterupplevelser
Under vinterperioden finns två huvudsakliga reseanledningar till Grövelsjöfjällen; Längdskidåkning i de 100 kilometer preparerade spåren samt turskidåkning på och utanför leder. Utöver detta kan du även testa på vinterfiske, snowkite, snöskovandring och toppturskidåkning. Granne med vår fjällstation ligger Grövelfjäll som erbjuder alpin skidåkning  med liftar, värdshus och uthyrning.

ledskyltar grövelsjön

Längdskidåkning – Vasaloppscenter

STF Grövelsjön Fjällstations läge, 816 meter över havet i skydd av fjällskogen och med skidspår direkt utanför dörren, har ett av Grövelsjöfjällens bästa förutsättningar för dig som gillar längdskidor. Hit kommer du smidigt då det går att resa kollektivt ända fram till vår dörr. Med utgångspunkt från oss har du tillgång till hela spårsystemet och STF Grövelsjön Fjällstation är officiellt Vasaloppscenter för längdskidåkning och uppfyller därmed kraven som Vasaloppet ställer. Här finns möjlighet att hyra utrustning, boka skidlektioner, delta i skidläger samt få hjälp med skidservice. Under vintern 2020 inviger vi byggnaden Valhalla som ytterligare kommer förstärka servicen för längdskidåkare med vallabod, skidförvaring och träningsmöjligheter.

längdskidor grövelsjön

Turskidåkning

Grövelsjöfjällens svenska och norska delar är ett av Skandinaviens absolut bästa områden för turskidåkning. Låglänta fjäll gör det möjligt att åka skidor över fjälltopparna med 360 graders utsikt. Gränslandet som består av nio skyddade naturområden med drygt 2000 kvadratkilometer skyddad natur medför att området har begränsat med skotertrafik vilket leder till en stor vildmarkskänsla för skidåkaren.

turskidor grovelsjon

Sommar och höst

Under sommaren och hösten är det vandring som gäller och Grövelsjöfjällen lockar såväl stora som små vandrare.  Här kan du gå långa vandringsturer mellan fjällstugor, bo i tält, ta dagsturer eller kortare utflykter för att njuta vid en lägereld. Missa inte att bada i en av många fjällsjöar! Under barmarksperioden kan du göra mycket annat såsom löpning, fiske, kanotturer, cykel samt uppleva samisk kultur och renskötsel.

höst på grövelsjön

Vandring

Vandring är precis som turskidåkning ett brett begrepp som omfattar allt från barnfamiljens utflykter och lek i närområdet till de riktigt långa äventyren längs med hela eller delar av den skandinaviska fjällkedjan. I dagsläget erbjuder vi på STF Grövelsjön Fjällstation arrangemang med fokus på både barnfamiljer samt vuxna. Här hittar du våra paket.

sommar grövelsjön

Löpning

Älskar du, precis som vi, traillöpning och fjällöpning? Kom till oss och spring på Grövelsjöfjällen! Idag erbjuder vi tillsammans med Runacademy ett löparläger under augusti. Vår fjällstation är också officiellt Vasaloppscenter för löpning.

trail grövelsjön

Renbiten

Upplev den genuina samiska kulturen! Renbiten är ett samiskt familjeföretag som kombinerar renskötsel med egen förädling. Där väntar butik, café och flertalet samiska upplevelser. Bland annat kan du besöka de tama renarna och se fjällnaturen i det väglösa gränslandet till Norge.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-14

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er