Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Grövelsjön Fjällstation

Familj

Drömmer ni om spännande upptäcktsfärder, bus och mängder av tillsammanstid? Fjällen är en perfekt plats för barn! Här finns oändligt med utrymme att tumla runt på och massor att upptäcka, såväl sommar som vinter. Ta med dig barnen till oss på STF Grövelsjön Fjällstation!

Med våra familjevänliga boenden blir upplevelserna lättillgängliga och det finns tid att umgås. Kanske blir de enkla äventyren de mest minnesvärda, som att dricka vatten direkt från bäcken, göra hinderbana av skogens fallna träd eller laga mat över öppen eld. Ta med barnen på små expeditioner i skog och mark eller välj familjepaket där ni tillsammans med guide upptäcker naturen på ett tryggt och roligt sätt, sommar som vinter.

UTOMHUS

• Trollen på Trollstigen och jätten Jacobs kompisar håller till längs en slinga på strax över 1 kilometer. Här finns det alltid något nytt väsen i skogen. Ta med lite fika och rasta vid häxan Agatha så blir hon glad! På vintern körs ett skidspår upp med jämna mellanrum så att du kan du ta på skidorna och beger dig in i trollens rike!
  • Vågar du testa balansen i trollens egen park? Gå på lina, stå på ett ben och hoppla mellan stubbarna. Hitta en kompis och ta en åktur på gungbrädan!
  • Om du tycker att skidspåret är för mesar så är Back-Filippas skidpark något för dig. Utmana kompisarna på skidskoj!
  • Utmana dig själv och utveckla dina skidkunskaper med Svenska Skidförbundets skidmärken. I receptionen kan vi berätta mer om kriterierna. Aktiviteterna utför du i egen takt och en vuxen godkänner att du klarat av de olika aktiviteterna som krävs. Märkena finns sedan köpa i receptionen.
  • Hyr pulka och ge dig ut i pulkabacken! Ta en paus och grilla något gott på grillplatsen precis bredvid.

INOMHUS

• Använd din fantasi för att med hjälp av återvunna material och färg tillverka ditt eget Grövelsjötroll i fjällstationens trollverkstad! Om det inte vill följa med dig hem så får det gärna flytta ut till sina kamrater på Trollstigen.
  • En trappa ner i huvudbyggnaden ligger barnens eget lekrum med klättervägg, fotbollsspel, grottan samt leksaker för stora och små.
  • Pingisbord finns för den som vill utmana i match och rundpingis.
  • Låna sällskapsspel i receptionen eller välj en bok i röda sällskapsrummet och läs framför brasan.

HELA FAMILJEN

• Ta en tur till Olåns vindskydd både sommar och vinter! Vindskyddet hittar du ungefär halvvägs längs en populär rundtur upp mot den norska gränsen. Ta med dig ved för att kunna grilla vid den trevliga rastplatsen. Sommartid passerar du också det fina Silverfallet där du kan ta dig ett dopp!
  • Gå den omväxlande Naturstigen som över 4 kilometer tar dig både genom lite tätare fjällskog och upp på kalfjället. Med jämna mellanrum finns frågor utplacerade och du lär dig mer om en rad olika frågor med fokus naturen.
  • Ta en båttur över till den norska sidan av Grövelsjön med båten M/S Sylöra som trafikerar sjön dagligen under större delen av sommarsäsongen. Välj att ta dig en tur på den norska sidan och sedan ta båten tillbaka, eller vandra istället 9 kilometer tillbaka varav delar på den stig Linné färdades när han passerade området redan på 1700-talet.
  • Den närliggande Jakobshöjden bjuder på härliga vyer in över grannlandet i väster. Ta dig från fjällstationen ända upp på toppen och tillbaka (7 kilometer) eller ta dig en bit på vägen – även längre ner på kalfjället kan du se en bit in på den norska sidan.

fia med knuff stf grovelsjonbarn vid vattenfall grovelsjon

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-14

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er