STF Grövelsjön Fjällstation

Flexibelt boende i många former

Hos oss kan du välja att bo i allt från enkla tvåbäddsrum med handfat till rymliga fyrbäddsrum med dusch och wc. Alla rum bokas som hela rum vilket innebär att du alltid har rummet för dig själv tillsammans med eventuellt sällskap, och du betalar för så många bäddar du utnyttjar i rummet. Under vissa av våra arrangemang finns undantag, då du kan boka del i flerbäddsrum. I alla rum med dusch och wc ingår linnepaket med handduk, för övriga rumstyper kan du välja att ta med själv eller hyra på plats. För dig som har med dig husdjur kan vi erbjuda rum i annexet där djur är välkomna i rum och korridor. Naturligtvis välkomnar vi ledarhundar men kom ihåg att säga till redan vid bokning så att vi kan hitta ett passande rum åt dig och din hund.

Oavsett hur du väljer att bo så har du möjlighet att boka till helpension, enstaka måltider eller att utnyttja vårt gästkök där du kan ordna dina egna måltider. Där har du tillgång till fullständig köksutrustning, dubbla spisar, kylar, frysar, bänkytor och så finns gott om sittplatser både inomhus och ute på verandan. Bor du i fjällstationens huvudbyggnad, annexet eller i husvagn har du också tillgång till samtliga andra faciliteter såsom huvudbyggnadens bastu, sällskapsrum, lekrum, tvättmaskin (mot extra kostnad), torkrum med mera.

Huvudbyggnaden

I fjällstationens huvudbyggnad erbjuds tvåbäddsrum i budgetutförande och fyrbäddsrum i ekonomiutförande, båda med handfat på rummet och övriga faciliteter i korridor. De flesta av rummen i huvudbyggnaden är två- eller fyrbäddsrum med komfortnivå standard, där dusch och wc finns på rummet. Vi har även några få rymligare fyrbäddsrum med dusch och wc på rummet samt plats för en extrabädd på golvet för ni ska kunna sova fem personer. Alla rum har våningssängar, antingen med fasta eller uppfällbara överslafar.

Grövlan – vårt annex och gästkök

Alla rum i Grövlan är tvåbäddsrum och här är rummen i standardutförande (med dusch och wc) eller budgetutförande (handfat på rummet, övriga faciliteter i korridor). Dessa rum är något större än tvåbäddsrummen i huvudbyggnaden och därför finns möjlighet att få plats med antingen en spjälsäng eller extramadrass. Dessutom är alla underslafar något bredare än en enkelsäng.

Känn dig som en mästerkock i vårt fina gästkök i Grövlan. Här har du tillgång till fullständig köksutrustning, dubbla spisar, kylar, frysar, stora bänkytor och så finns det gott om sittplatser i både kök, matsal och sällskapsrum.

Söker du plats för en grupp, en familjetillställning, en mindre konferens eller behöver avskildhet av något annat skäl så kan du hyra hela annexbyggnaden under vissa perioder av året. Sammanlagt finns det 22 bäddar i 11 tvåbäddsrum.

Husvagn och tält

Ett stenkast från fjällstationens huvudbyggnad och annex finns iordningsställda platser med el för husvagn eller husbil. Platsen inkluderar utnyttjande av fjällstationens samtliga faciliteter och du är självklart välkommen att boka enstaka måltider såväl som helpension. Är du i behov av en övergångskabel för att kunna ansluta till elaggregatet erbjuds dessa till utlåning.

Tälta gör du gratis enligt svensk allemansrätt och vill du nyttja fjällstationens faciliteter inklusive självhushållskök, dusch och bastu betalar du en serviceavgift (115 kronor för vuxen som är medlem i STF och halva priset för barn 6-15 år (215 kr för vuxen ej medlem)).

Hundar

Hundar är självklart välkomna till oss men kom ihåg att säga till redan vid bokning så att vi kan hitta ett passande rum åt dig och din hund.

Stugor

Vi förmedlar ett antal stugor med 4-8 bäddar i närområdet för veckobokningar under sommar- och vintersäsong. För mer information om stugorna besök Daniels Fjällstugor och vill du göra en bokningsförfrågan kontaktar du STF:s bokningsavdelning på bokning@stfturist.se (stugorna är ej bokningsbara online). I nedan dokument framgår tillgänglighet och pris per stuga och vecka.

Information och priser för de förmedlade stugorna

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er