tre vandrare längs en etapp på sörmlandsleden

Flexibla bokningsvillkor

Det är märkliga, ovissa tider vi just nu befinner oss i men en sak vet vi – naturen finns kvar där ute! För att kunna erbjuda dig som gäst en trygg vistelse när du besöker oss i coronatider har vi gjort en mängd anpassningar på våra boenden. Vad gäller avbokningsregler så erbjuder STF alltid generösa villkor när du bokar på vår hemsida. Allt för att du ska kunna vara flexibel, oavsett om det är dina egna semesterplaner eller omvärlden som förändras.

Coronaanpassningar på våra boenden

För att kunna erbjuda dig som gäst en trygg vistelse i coronatider så har vi anpassat verksamheten på våra boenden på en mängd olika sätt i enlighet med Folkhälsomyndighetens föreskrifter. Som gäst hos oss är det viktigt att du vet vilka förutsättningar som gäller inför din vistelse. Vill du veta vad ett specifikt boende gjort för anpassningar för att skapa trygghet för dig och andra gäster? Sök upp boendet här på vår webb och läs under fliken “Om oss”. Vi uppdaterar informationen löpande. Saknas det info är du varmt välkommen att kontakta boendet direkt. Mer information om STFs generella rutiner i samband med corona hittar du via länken nedan.

Trygg vistelse i coronatider

Flexibla bokningsvillkor i detalj

Bokningar som endast avser boende kan du oavsett anledning avboka helt kostnadsfritt ända fram till 7 dagar före ankomst. På vissa av våra boenden kan du till och med avboka så sent som kl 18.00 dagen före ankomst.

Tillsvidare gäller obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan. Även för fjällstugor gäller kostnadsfri avbokning fram till 7 dagar före ankomst. Fjällvärlden kan innebära tufft väder, såväl vinter som sommar, och planer kan behöva ändras under turen.

Bokningar som avser paketupplevelser där guider eller instruktörer och andra kringkostnader ofta ingår, ser avbokningsvillkoren lite annorlunda ut. På de allra flesta paketupplevelser har du möjlighet till kostnadsfri avbokning fram till och med 30 dagar före ankomst.

Specifika villkor för exakt det boendet eller den paketupplevelse du är intresserad av hittar du under rubriken ”Prisvillkor” när du går vidare för att boka. För redan genomförda bokningar hittar du avbokningsreglerna i din bekräftelse på din mail.

Ombokning vid hårt väder i väglöst land
Fjällvärlden kan innebära tufft väder och planer kan utifrån ett fjällsäkerhetsperspektiv behöva ändras under eller nära inpå din tur.

Befinner du dig i väglöst land och blir hindrad av vädret under pågående tur kan du i en nödsituation, i dialog med vår personal på plats, ändra din bokning till en annan fjällstuga eller fjällstation så länge datumen för din tur stämmer överens med din bokning.

Skulle en utsatt vädersituation hindra dig att påbörja din tur som planerat ges möjlighet till ombokning i dialog med bokningen på telefon 010-190 23 60 eller fjallbokningen@stfturist.se fram till 18.00 dagen före ankomst, och därefter i dialog med aktuell fjällstation.

Möjligheten till ombokning vid hårt väder som innebär en risk utifrån ett fjällsäkerhetsperspektiv omfattar våra 44 fjällstugor under både vinter och sommarsäsong. Under vintersäsongen omfattas även logibokningar som inkluderar våra fjällstationer i väglöst land; Sylarna, Blåhammaren, Helags och Kebnekaise.

För guidade paket/grupparrangemang ges ej möjlighet till ombokning pga väder, här anpassar vi istället turen så att den ska kunna genomföras på ett tryggt och säkert sätt.

Du kan själv logga in på ”Min bokning” med inloggningsuppgifterna i bekräftelsen för att eventuellt avboka.

Vänligen notera att ovan villkor gäller individuella bokningar (ej grupper) gjorda på svenskaturistforeningen.se eller STFs Fjällbokning per mail eller telefon.