STF Saltoluokta Fjällstation

Mer om STF Saltoluokta Fjällstation

För somliga är det som att komma hem, för andra är det nytt och spännande. STF Saltoluokta fjällstation ligger i väglöst land, vid världsarvsområdet Laponia. Samtidigt är det lättillgängligt, mitt på Kungsleden.

Fjällstationen består av huvudbyggnad och fyra gästhus med sammanlagt drygt 100 bäddar. Den timrade huvudbyggnaden från 1918 har den gamla charmen intakt med öppna spisar och levande ljus.

I vår KRAV-märkta restaurang kan du äta frukostbuffé, lunch och middag. Du kan även köpa lunchpaket för din dagstur, som du själv gör i ordning under frukosten. Förboka gärna dina måltider online eller via saltoluokta@stfturist.se och ange samtidigt om du önskar någon specialkost. Restaurangen serverar lokalt viltkött, röding, och rökt sik från sjön nedanför stationen. Självklart har vi alltid goda vegetariska och veganska alternativ! Om du vill laga din egen mat erbjuder vi ett välutrustat självhushållskök med kylskåp där du kan förvara dina matvaror under din vistelse.

För att ta dig till och från Saltoluokta vintertid måste du ta dig över sjön Langas längs den utstakade isleden, cirka 3,5 kilometer lång. Vi erbjuder skotertransport i samband med avgångs- och ankomsttider för buss 93. Se mer information om tider och biljettpriser under "Hitta hit".

På sommaren kör vi båten M/S Langas över sjön, även den anpassad efter bussen. Läs mer om båttider och biljettpriser här: https://www.svenskaturistforeningen.se/anlaggningar/stf-saltoluokta-fjallstation/battider/

Ett besök på Saltoluokta fjällstation ger dig möjligheten att uppleva en av de allra finaste bitarna av den svenska fjällvärlden. Vi ligger precis i utkanten av det stora världsarvsområdet Laponia, med bland annat Stora Sjöfallets och Sareks nationalparker precis i närheten. Området Laponia är ett världsarv i kraft av sin otroliga naturskönhet men också för den flertusenåriga samiska kulturen som än idag lever vidare i området och sätter sin prägel på det.

Många stannar till hos oss som en del i en längre vandring. Kanske har du startat i Kvikkjokk och under några dagar vandrat norrut, och på vägen passerat Aktse och den berömda Skierfe-klippan med utsikt över Rapadalen. Eller så har du startat i Ritsem eller Suorva och vandrat genom Sareks nationalpark för att slutligen nå Saltoluokta, med en efterlängtad dusch och en god middag. Du kan även börja i Abisko, följa Kungsleden söderut till Vakkotavare och därifrån ta bussen till Kebnatsbryggan och Saltoluokta. Eller varför inte bara komma hit några dagar, bo fint och äta gott, och gå dagsturer på kalfjället? Oavsett hur du vill uppleva dina fjäll så finns Saltoluokta här, som ett slutmål eller som ett stopp på vägen. Eller så startar du din tur precis här, med ett par dagar av god mat, vackra vyer och vedeldad bastu innan du ger dig in i vildmarken!

Välkommen hit! Välkommen hem!

Anpassningar med anledning av coronapandemin

För att kunna välkomna dig och andra gäster till våra fjällstationer på ett tryggt sätt har vi gjort ett antal anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning på våra fjällstationer. Vi har minskat antalet bokningsbara bäddar i flerbäddsrum för att säkerställa att våningssäng endast behöver delas av gäster i samma sällskap. Andelen utglesade bäddar varierar beroende på fjällstation, rumstyp och storlek på rummet. Vi fördelar sällskap i olika rum så långt det är möjligt, men kan inte garantera eget rum om du inte har bokat det. Vill du vara säker på att inte behöva dela rum med andra gäster rekommenderar vi att du styr din vistelse till datum eller boenden där du kan boka boende i eget rum.
• Täcke och kudde finns på plats. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott (alternativt hyra på plats) i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.
• Vi erbjuder kontaktfri incheckning. Om du önskar att checka in utan att behöva möta någon, kontakta oss före ankomst på vår mejladress som du hittar i bokningsbekräftelsen under ”Kontaktinformation”.
• Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstationer under 2021, aktuell information hittar du på https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo
• Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er