STF Saltoluokta Fjällstation

Mer om STF Saltoluokta Fjällstation

För somliga är det som att komma hem, för andra är det nytt och spännande. STF Saltoluokta fjällstation ligger i väglöst land, vid världsarvsområdet Laponia och lättillgängligt, mitt på Kungsleden.

Fjällstationen består av huvudbyggnad och fyra gästhus med sammanlagt drygt 100 bäddar. Den timrade huvudbyggnaden från 1918 har den gamla charmen intakt med öppna spisar och levande ljus i restaurangen.

I vår KRAV-märkta restaurang kan du äta frukostbuffé, lunchbuffé och trerättersmiddag. Du kan även köpa lunchpaket som du själv gör i ordning på frukosten. Förboka dina måltider online eller via saltoluokta@stfturist.se och ange samtidigt om du har några allergier eller specialkost. Allt kött vi serverar är svenskt och på middagen serverar vi endast viltkött och erbjuder alltid vegetariska och veganska alternativ. Om du vill laga din egen mat erbjuder vi ett välutrustat självhushållskök med kylskåp där du kan förvara dina matvaror under din vistelse.

För att ta dig till och från Saltoluokta vintertid måste du ta dig över sjön Langas längs med den utstakade isleden, cirka 3,5 kilometer lång. Vi erbjuder skotertransport i samband med avgångs- och ankomsttider för buss 93. Se mer information under Hitta Hit.

På sommaren kör vi båten M/S Langas över sjön, även den anpassad efter bussen. Läs mer om båttider här: https://www.svenskaturistforeningen.se/anlaggningar/stf-saltoluokta-fjallstation/battider/

Ett av de huvudsakliga skälen till att många besöker oss beror på de underbara möjligheterna att var ute och uppleva vår svenska fjällvärld när den är som allra bäst.

Vi ligger precis i utkanten av det stora världsarvsområdet Laponia som innefattar nationalparkerna Stora Sjöfallet, Sarek, Padjelanta, Muddus och naturreservaten Sjaunja och Sör-Stubba. Detta område är inte bara utsett som världsarvsområde på grund av sin otroliga naturskönhet utan också på grund av den mångåriga samiska kulturen som än idag starkt lever vidare i området.

Många av stannar till hos oss som en del i en längre vandring. Kanske har du startat i Kvikkjokk och under några dagar vandrat norrut och bland annat passerat Aktse och den berömda Skierfeklippan med utsikt över Rapadalen. Eller så har du startat i Ritsem eller Suorva och vandrat genom Sareks Nationalpark för att slutligen nå Salto och den efterlängtade duschen och den goda middagen. Du skulle även kunna ha börjat i Abisko, följt Kungsleden söderut till Vakkotavare och därifrån tagit bussen för att nå Kebnatsbryggan och Salto. Eller så har du tänkt dig göra dessa turer i omvänd ordning och valt oss här i Salto som startpunkt. Många kommer också till oss för att ha Salto som bas och göra upptäcktsfärder i omgivningarna, kanske på egen hand, kanske tillsammans med våra duktiga fjälledare.

Välkommen hit! Välkommen hem!

Anpassningar med anledning av coronapandemin
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Vi tar i sommar endast emot gäster som förbokat sitt boende på STFs egna fjällstationer och fjällstugor. Detta gör vi för att minska risken för trängsel och smittspridning. Självklart kommer dock gäster i en eventuell nödsituation att få tak över huvudet.
• Vid incheckningen när vi har många ankommande gäster skapar vi möjlighet att checka in utomhus där det är möjligt. Vi har skyltat för att underlätta för gäster att hålla avstånd, vid köplatser mm. Vi har akrylskivor vid alla kassor, mellan personal och gäst. Vi går över till kontantlös betalning på STFs egna fjällstationer för att undvika kontanthantering med smittrisk.
• Vi har förstärkta städrutiner i rum där städ ingår och i de rum där du städar själv finns alla medel och all utrustning som behövs. Även i allmänna utrymmen har vi i sommar förstärkta städrutiner. Handsprit finns tillgängligt på toaletter och i allmänna utrymmen. Vi desinficerar alla kontaktytor flera gånger per dag.
• Vi har minskat antalet bokningsbara bäddar i flerbäddsrum för att skapa mer yta och för att säkerställa att våningssäng endast behöver delas av gäster i samma sällskap. Vi fördelar sällskap i olika rum så långt det är möjligt, men kan inte garantera eget rum om du inte har bokat det. Vill du vara säker på att inte behöva dela rum med andra gäster rekommenderar vi att du styr din vistelse till datum eller anläggningar där boende i eget rum finns tillgängligt. Som vanligt behöver du förboka ditt boende för att vara säkrad plats.
• I restaurangen har vi möblerat om och minskat antalet sittplatser, vid behov har vi infört flera sittningar och möjlighet att boka tid. Vid bufféservering har vi förstärkta hygienrutiner och sällskapen hämtar mat i omgångar för att motverka köbildning.
• I självhushållsköken är precis som i fjällstugorna tiderna för matlagning uppdelade för att minska trängsel. Tältare kan använda köken mellan 09.00 och 17.30. Sällskapsrummen används endast av boende gäster, de är även ommöblerade för att minska antalet sittplatser och vi har infört maxantal. Vi har även förstärkt våra hygienrutiner kring uthyrning av tält och sovsäckar.
• Vi har infört ett maximalt antal personer som får vistas i omklädningsrum och bastur är generellt stängda på fjällstationer och fjällstugor.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er