STF Saltoluokta Fjällstation

Mat & dryck

Saltoluokta Fjällstations restaurang erbjuder en makalös utsikt över natur och fjäll på ena sidan och en sprakande brasa i den öppna spisen på andra. Vi håller maten lokal, och serverar ren, älg och fisk från området. Självklart har vi alltid goda vegetariska och veganska alternativ! Vi har en rullande meny, och du bestämmer själv om du vill ha en eller två rätter.

Boka måltiderna i förväg för att vara säker på att få plats, och meddela samtidigt om du har några specialkoster.

Vi serverar frukost, lunch och middag. Under dagen har vi även våfflor och fika.

Frukost – 125 kr
På vår Krav-märkta frukostbuffé hittar du bland annat fil och yoghurt, müsli, flingor, gröt, ägg, hembakat bröd, goda pålägg, juice, te och kaffe. Frukosten serveras mellan kl 7 och kl 10.

Lunch – 130 kr
Till lunch serveras Salto-kökets hemgjorda vegetariska gulasch, tillsammans med hembakat bröd, sallader, smör, ost, kaffe och te.

Middagsbuffé; 1 rätt – 295 kr; 2 rätter 360 kr
En vällagad varmrätt med bröd och sallad. Till efterrätt bjuds exempelvis rosmarinkaka med hjortron, vaniljpannacotta med lingon, eller choklad- och kaffekaka med grädde och saltrostade hasselnötter. Självklart har vi många goda dryckesalternativ, speciellt utvalda för att passa till de lokala smakerna. Vi har två middagssittningar, 17.30 och 19.15.

Våfflor; 1 våffla – 75 kr; 2 våfflor – 95 kr
Vår våffelstation står framme under dagen. Betala i receptionen och grädda dina våfflor precis så frasiga du vill ha dem. Ät med grädde och hjortron- eller jordgubbssylt. Kaffe med påtår och tretår får du på köpet!

Lunchpaket – 110 kr
Vill du ha med dig matsäck på turen? Köp ett lunchpaket så får du ta med dig så mycket mackor du vill från frukostbuffén, tillsammans med varm dryck, frukt och Saltos egengjorda müslibar.

Matsalen
Vår matsal är en plats där du verkligen känner historiens vingslag. Stolarna och borden är lika gamla som huset, byggda av spillvirket som blev över år 1918. Golvet är nött och polerat av tiotusentals ullsockor som trampat det under mer än hundra år. Om du har ögonen öppna kommer du se hur byggandens profil går igen i rummet: på stolryggarna, på väggklockan, på den öppna spisen – en matsal mer mera själ är svårt att finna!

Restaurang SaltoluoktaRestaurang Saltoluokta

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er