STF Saltoluokta Fjällstation

Mat & dryck

Saltoluokta Fjällstations restaurang erbjuder en makalös utsikt över natur och fjäll på ena sidan och en sprakande brasa i den öppna spisen på andra. Vi håller maten lokal, och serverar ren, älg och fisk från området. Självklart serverar vi veganskt eller vegetariskt om du föredrar det, meddela det i samband med din bokning. Vi har en rullande meny, så att du kan njuta av olika smaker under din vistelse.

Boka måltiderna i förväg för att vara säker på att få plats, och meddela samtidigt om du har några specialkoster.

Vi serverar frukost, lunch och middag. Under dagen har vi även våfflor och fika.

Frukost – 130 kr
På vår Krav-märkta frukostbuffé hittar du bland annat fil och yoghurt, müsli, flingor, gröt, ägg, hembakat bröd, goda pålägg, juice, te och kaffe. Frukosten serveras mellan kl 7 och kl 09.30.

Lunch – 150 kr
Till lunch serveras veckans soppa tillsammans med hembakat bröd, sallader, smör, ost, kaffe och te.

Middagsbuffé – 2 rätter 375 kr
En vällagad varmrätt som serveras med bröd och sallader, baserad på lokala råvaror så som ren, älg och fjällfisk. Varmrätten är på buffé och följs av en dessert som även den bjuder på lokala smaker. Till varje middag sätter vi ihop ett vinpaket med viner som sätter en extra krydda på maten.

Våfflor; 1 våffla – 75 kr; 2 våfflor – 95 kr
Vår våffelstation står framme under dagen. Betala i receptionen och grädda dina våfflor precis så frasiga du vill ha dem. Ät med grädde och hjortron- eller jordgubbssylt. Kaffe med påtår och tretår får du på köpet!

Lunchpaket – 115 kr
Vill du ha med dig matsäck på turen? Köp ett lunchpaket så får du ta med dig så mycket mackor du vill från frukostbuffén, tillsammans med varm dryck, frukt och Saltos egengjorda müslibar.

Matsalen
Vår matsal är en plats där du verkligen känner historiens vingslag. Stolarna och borden är lika gamla som huset, byggda av spillvirket som blev över år 1918. Golvet är nött och polerat av tiotusentals ullsockor som trampat det under mer än hundra år. Om du har ögonen öppna kommer du se hur byggandens profil går igen i rummet: på stolryggarna, på väggklockan, på den öppna spisen – en matsal mer mera själ är svårt att finna!

Restaurang SaltoluoktaRestaurang Saltoluokta

Bokningen