STF Saltoluokta Fjällstation

Familj

Du hittar STF Saltoluokta fjällstation i väglöst land, men lättillgängligt, mitt på Kungsleden. Här vid världsarvsområdet Laponia kan du börja nästa äventyr med familjen. För vissa är det härligt välbekant, för andra väntar nya och spännande naturupplevelser.

Inomhus

• Sällskapsspel och pussel för familj
  • Barnböcker, tidningar
  • Allemansrättsskolan
  • Pyssel och kritor, målarfärger

Utomhus

• Uppmärkt familjevänlig utsiktsrunda
  • Spel och lek: frisbee, kubb, gunga
  • Kajakuthyrning
  • Pulkor, åkmadrasser, stjärtlappar, spadar att gräva i snö med
  • Skidutrustning, snöskor och annan sportutrustning att hyra
  • Områdeskarta i A4 över närområdet med uppmärkta utkikspunkter

Utflykter i närheten

Naturum Laponia
På Naturum Laponia kan du lära dig mer om den samiska kulturen, om renskötseln i vårt område och om världsarvet Laponias fantastiska natur. På Naturum Laponia finns en utställning, ett litet fik, en liten butik och en sprakande brasa där du kan bläddra igenom alla spännande böcker. På vintern kan du ta dig till Naturum genom att åka skidor längst med Langas norra strand – en perfekt dagstur med kulturell guldkant! Du kan även ta dig tur och retur med buss eller bil såväl sommar som vinter.

Björkudden Camp Langas
Björkudden är en fjällby belägen i väglöst land vid sjön Langas 80 km väster om samhället Porjus. Från Saltoluokta är det 10 km enkel väg på vinterled. I Björkudden kan du avnjuta en lunch med lokala smaker. Här kan du få vara med och mata de tama renarna. Öppet året runt. Familjen Öberg som driver anläggningen berättar gärna om traditioner och om sitt dagliga liv.

Pietsjaure Café
Sommaröppet café i samevistet Pietsjaure/Bietsávrre där det serveras rökt röding fångad i sjön, nybakade Gahkku (samiskt traditionellt tunnbrödsliknande bröd), torkat rökt renkött och fika. Caféet är vackert beläget med utsikt över sjön och erbjuder trötta ben gott om sittplatser att samla nya krafter på. Här kan du också köpa vacker samisk slöjd. Att efter några timmars vandring avnjuta en måltid bestående av röding och dryck är en svårslagen lunch som tilltalar de flesta. Tar Swish eller kontanter.

Ájtte fjäll- och samemuseum i Jokkmokk
Passa på att besöka Jokkmokk när du är på väg till eller från Saltoluokta. På Ájtte fjäll- och samemuseum finns en riktig kulturskatt. Här kan du vandra runt själv eller boka en guidad tur.
I muséets restaurang kan du även avnjuta en lunch med lokala smaker.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er