STF Saltoluokta Fjällstation

Frågor & svar

Här får du svar på de vanligaste frågorna om Saltoluokta och Lapplandsfjällen.

Rum & Boende
Hur gör jag för att boka?
Vilka typer av boendealternativ finns det på STF Saltoluokta?
Vad har jag för fördelar som medlem i STF?
Vilka tider är det incheckning och utcheckning?
Behöver jag ta med lakan?
Måste jag förboka rum?
Måste jag dela rum?
Finns det spjälsäng att låna?
Finns det torkrum?
Vilka öppettider har stationen?
Vilka tider har receptionen och butiken öppet?
Kan man betala med kort?
Vad finns i Saltoluoktas butik?
Vad finns att hyra i er uthyrning?
Kan jag förboka min utrustning?

Mat & Dryck
Vad finns det på frukostbuffén?
Vad ingår i lunchpaketet?
Finns det middag på STF Saltoluokta Fjällstation?
Ska måltiderna förbokas?
Kan jag laga mat själv?
Finns det barnstolar i restaurangen?
Finns det barnmatsalternativ i restaurangen?

Transport
Hur ska jag boka min biljett till Saltoluokta?
När går bussen till/från Gällivare-Saltoluokta?
När går båten M/S Langas till/från Kebnats-Saltoluokta?
Hur fungerar skotertransporten mellan Saltoluokta och Kebnats?
Väntar skotertransporten in en sent ankommande buss?
Kan jag bli hämtad i Kebnats efter angivna båttider?
Kan man få skoterskjuts till Nationalparksgränsen i Sarek?

Övrig service
Kan jag ta med min hund till Saltoluokta?
Får jag ha hund i allmänna utrymmen?
Har ni internet?
Var kan jag parkera bilen?
Har ni någon husvagnscamping?
Kan jag förvara mitt bagage hos er?
Jag ska vandra/skida Kungsleden eller Gröna/Vita bandet. Kan jag skicka ett mat-depå-paket till er?

Fjället
Hur långa är sträckorna mellan stugor och stationer?
Säljer ni kartor över området?
Har mobilen täckning?
Behöver man förboka bäddar i fjällstugorna?
Hur är vädret?
Får man tälta?
Kan man fiska kring Saltoluokta?
Hur tjock är isen på Langas?

Hur gör jag för att boka?
Det enklaste är att boka här via vår hemsida. Vill du ha personlig hjälp så finns våra kollegor på bokningskontoret tillgängliga på telefon 010-190 2360, vardagar klockan 9–12. Har du några frågor om Saltoluoktas olika byggnader och rum får du gärna ringa oss på 010-190 2350.

Vilka typer av boendealternativ finns det på STF Saltoluokta?
På Saltoluokta har vi både rum som du kan boka för dig själv, och bäddar för dig som inte har något emot att dela rum med andra vandrare. I dubbelrummen ingår lakan, handdukar och städning. I flerbäddsrummen och de enklare rummen måste du ta med eller hyra lakan, och städa efter dig innan du reser vidare.

I huvudbyggnaden finns både enskilda rum, och rum där du kan köpa en bädd. Toalett hittar du i korridoren, dusch, bastu och kök hittar du i servicehuset Nåiden. I huvudbyggnaden finns också vårt finaste rum, ”sviten” Sirkas, med egen dusch och toalett och en fantastisk utsikt mot Stora Sjöfallet.

I byggnaden Laponia finns moderna dubbelrum, några med dusch och toalett på rummet, några med dusch och toalett i korridoren. Här ingår alltid lakan, handdukar och städning.

Enklare boende hittar du i de tre övriga husen: Kirkau, Gamla station och Förarstugan. Här betalar du per bädd, och det kan hända att du får sällskap. I Kirkau finns toalett, dusch och kök. För de som bor i Gamla station och Förarstugan finns det dusch, toalett och kök i servicehuset Nåiden. I Gamla station och Förarstugan får man också ha med sig hund.

Vad har jag för fördelar som medlem i STF?
Förutom att du har 100 kr rabatt på ditt boende varje natt har vi även medlemspris på biljetter till båten M/S Langas. Vi har även olika medlemserbjudande i butiken. Håll ögonen öppna!

Vilka tider är det incheckning och utcheckning?
Incheckning är tidigast klockan 14.00 och utcheckning är senast klockan 10.00.

Behöver jag ta med lakan?
Om du bor i ett rum där lakan inte ingår behöver du ta med egna, eller hyra på plats. Du behöver ett underlakan och ett örngott, och ett reselakan eller en sovsäck. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier. Alla sängar har täcke och kudde.

Måste jag förboka rum?
Boka i förväg för att vara säker på att få ett rum eller en bädd hos oss. Bokar du i god tid är det dessutom mer sannolikt att du får boende i just den standard och prisklass du vill ha!

Måste jag dela rum?
Det beror på vad du har bokat för typ av rum, vi har både enskilda rum och delade rum. Vill du vara säker på att få eget rum rekommenderar vi att du bokar i förväg.

Finns det spjälsäng att låna?
Ja, vi har spjälsängar. Sängkläder till dessa ingår och det kostar inget extra. Boka gärna in det i förväg så du är säker på att det finns en tillgänglig.

Finns det torkrum?
Ja, det finns torkrum i Laponia, Kierkau och servicehuset Nåiden. Där kan du torka dina kläder efter en dag ute på fjället.

Vilka öppettider har stationen?
Vi har öppet för vintersäsongen från slutet av februari till mitten av april. Under sommarsäsongen har vi öppet från mitten av juni till mitten av september.

Vilka tider har receptionen och butiken öppet?
Receptionen och butikens öppettider kan variera. För exakta öppettider ring receptionen på 010-190 2350.

Kan jag betala med kort?
Du kan betala med Visa, Mastercard, Eurocard och Amex på alla våra fjällstationer i Lappland. Vi accepterar inte Diners.

Vad finns i Saltoluoktas butik?
I Saltoluoktas butik finns ett blandat utbud av mat; både färskvaror och torrvaror, samt en del friluftsprylar. Du kan hitta det mesta du behöver för fjällturen. Vi har kartor, myggmedel, samt gas och sprit till utekök. Hör gärna av dig till oss i förväg ifall det är någon speciell vara du behöver!

Vad finns att hyra i er uthyrning?
I vår uthyrning kan du hitta det mesta du behöver för fjällturen, från snöskor, turskidor, pjäxor och stavar till ryggsäckar, fältkök, tält och sovsäckar. Vi har även kajaker till uthyrning för den som vill utforska området från en annan synvinkel.

Kan jag förboka min utrustning?
Ja, det går alldeles utmärkt. Då kan du vara säker på att få det som du vill ha till turen. Gå in på Butik & uthyrning och fyll i vårt bokningsformulär, så återkommer vi med en bekräftelse.

Vad finns det på frukostbuffén?
Vår KRAV-märkta frukostbuffé innehåller en mängd goda saker såsom fil, yoghurt, gröt, olika flingor, hembakat bröd med massor av pålägg, ägg, juice, kaffe och te.

Vad ingår i lunchpaketet?
Till lunchpaketet får du göra så många smörgåsar du önskar på vår frukostbuffé. Därtill får du Saltoluoktas hemgjorda müslibar och en färsk frukt. Ta också med din termos så kan du fylla den med varmt vatten och välja på kaffe, chokladpulver, varma koppen och blåbärs- och nyponsoppa.

Finns det middag på STF Saltoluokta Fjällstation?
Varje kväll serverar vi en en- eller tvårättersmiddag i vår fina matsal. Boka din middag i förväg! Specialkost? Inga problem, det fixar vi bara du säger till i förväg.

Ska måltiderna förbokas?
Vi ser gärna att du bokar alla måltider i förväg. Viktigast är middagen som måste bokas innan kl 15.00 samma dag.

Kan jag laga mat själv?
Vi har ett välutrustat självhushållskök i vår servicebyggnad Nåiden där det går bra att laga mat. Här finns även kylskåp där du kan förvara dina matvaror under din vistelse. Glöm inte att märka maten med ditt rumsnummer samt avresedatum. Det finns även ett självhushållningskök i Kirkau för de som bor där.

Finns det barnstolar i restaurangen?
Ja, det finns barnstolar att låna.

Finns det barnmatsalternativ i restaurangen?
Vi har en rullande meny med fyra olika rätter, samma för barn och vuxna.

Hur ska jag boka min biljett till Saltoluokta?
Om du tar tåget är det absolut bäst att boka även bussresan från Gällivare genom tågbolaget. Ändhållplatsen heter Kebnats/Saltoluokta, och om du bokar resan ända dit så ansvarar tågbolaget för missade förbindelser mellan tåg och buss. Bokar du endast till Gällivare kan det hända att du måste stanna en natt i Gällivare för att ta bussen nästa dag om det skulle uppstå några förseningar.

När går bussen till/från Gällivare-Saltoluokta?
Bussen går under säsong dagligen från Gällivare. Du stiger av bussen vid hållplatsen Kebnats. Mer information hittar du hos Länstrafiken Norrbotten, sök efter Linje 93.

När går båten M/S Langas till/från Kebnats-Saltoluokta?
För att ta sig till Saltoluokta på sommaren måste man åka båt, om man inte kommer vandrande från söder- eller västerifrån. Närmaste bilväg ligger på andra sidan sjön Langas. Båten gå 2 gånger om dagen under. Alla tider är anpassade för bussarna till och från Gällivare. En enkelresa kostar 150 kr för medlemmar, 200 för icke medlemmar. Tidtabeller och information om båtar i fjällen hittar du här.

Hur fungerar skotertransporten mellan Saltoluokta och Kebnats?
För att ta dig till och från Saltoluokta vintertid måste du ta dig över sjön Langas längs med den utstakade isleden, ca 4 km. STF Saltoluokta Fjällstation erbjuder skotertransport i samband med avgångs- och ankomsttider för buss 93. Boka gärna din transport i förväg genom att kontakta receptionen! Vid skoterfärd bör du vara varmt klädd, och gärna ha någon halsduk eller buff och skidglasögon att skydda ansiktet med. Det går även bra att skida eller promenera efter isleden, men tänk på att aldrig avvika från den markerade leden! Enkelresa kostar 150 kr för medlemmar, 200 för icke medlemmar.

Möter skotern upp även fast bussen är sen?
Ja, självklart!

Kan jag bli hämtad i Kebnats efter angivna båttider?
Ja, ofta går det bra, men det är inte alltid vi har möjlighet. Extra transporter måste alltid bokas via receptionen och kostar extra. Ring oss på 010-190 23 50 för tillgänglighet och priser!

Kan man få skoterskjuts till Nationalparksgränsen i Sarek?
Skoterskjuts kan beställas av Christer Dynesius 070-241 66 35, Tobbe Öberg 070-340 42 72 och Christian Heimroth 070-260 05 37.

Kan jag ta med min hund till Saltoluokta?
Ja, det går bra att ta med hunden. Vi har hundtillåtna rum i Gamla station och Förarstugan. Vi rekommenderar att du förbokar ditt boende om du har med dig hund, då vi har ett begränsat antal rum som är hundtillåtna. Tänk på att Saltoluokta gränsar till Stora Sjöfallets nationalpark. Inom nationalparken är det förbjudet att ha med sig hund mellan 1/5 och 1/1. 1/1 till 30/4 får du medföra kopplad hund i nationalparken. Längs Kungsleden och många andra fina dagsturer runt fjällstationen får du ha hund. Fråga gärna i receptionen för tips på dagsturer!

Får jag ha hund i allmänna utrymmen?
Nej, man får inte ta med hunden in på stationen av hänsyn till allergiker.

Har ni Internet?
Vi har gratis fi-fi i allmänna utrymmen i Huvudbyggnaden och Laponia.

Var kan jag parkera bilen?
Du kan parkera bilen i Kebnats där båten avgår. Parkeringen är gratis.

Har ni någon husvagnscamping?
Husvagnscamping är ej tillåtet på parkeringen vid Kebnats. Närmaste camping hittar du vid Stora Sjöfallet.

Ja, men tänk på att: Skicka i första hand med Bussgods, i andra hand med Postnord. Övriga budfirmor levererar inte till oss utan måste hämtas av dig personligen i Gällivare.   Adressen är Saltoluokta Fjällstation, 98299 Gällivare.  Skriv alltid ditt namn och beräknad ankomstdag tydligt på lådan.  Skickar du med Postnord kan du behöva beställa lantbrevbäring när paketet finns på postombudet i Gällivare. Vi tar 100 kr för pakethanteringen och 100 kr extra om paketet ska returneras.

OBS! Paket som inte hämtats ut eller begärts returnerade inom en månad efter beräknad ankomstdag (eller innan säsongsstängning) kommer öppnas och innehållet kommer skänkas/slängas.

Kan jag förvara mitt bagage hos er?
Ja, det kan du göra. Bor du på stationen och vill lämna din väska bara över dagen gör du det såklart gratis. Vill du att vi förvarar din väska en längre tid tar vi ut en avgift på 100 kr.

Hur långa är sträckorna mellan stugor och stationer?
Generellt så ligger ledsträckningarna i Lappland mellan 10–20 km, några är kortare och några är längre. Saltoluokta–Sitojaure är 20 km, Sitojaure–Aktse 9 km, Aktse–Pårte 24 km, Pårte–Kvikkjokk 16 km, Vakkotavare–Teusajaure 14 km, Teusajaure–Kaitumjaure 9 km, Kaitumjaure–Singi 13 km, Singi–Kebnekaise 14 km, Kebnekaise–Nikkaluokta 19 km.

Säljer ni kartor över området?
Vi säljer kartor över hela vårt område i vår butik. Givetvis har vi även kompasser!

Har mobilen täckning?
Telias nät har full täckning i Saltoluokta. Det finns ingen mobiltäckning på Kungsleden mellan Vakkotavare och Kebnekaise, inte heller mellan Saltoluokta och Kvikkjokk eller i Sareks Nationalpark. Räkna alltså inte med att du kan ringa var du än befinner dig, ens med Telia. Övriga nätoperatörer har sämre eller ingen täckning. Nödtelefoner finns i alla stugor men får alltså endast användas vid nödfall.

Behöver man förboka bäddar i fjällstugorna?
Ja, numera behöver bäddar i fjällstugor förbokas. Läs mer, och boka dina stugnätter här.

Hur är vädret?
Växlande! För en mer utförlig väderprognos se www.yr.no och www.smhi.se. Det är viktigt att tänka på att vädret kan ändras snabbt på fjället, ena stunden kan det vara sol och nästa stund full snöstorm. Packa ryggsäcken för alla slags väder.

Får man tälta?
Självklart! Du får tälta vart du vill längs lederna så länge du lämnar platsen i samma skick du fann den i. Vill du tälta nära fjällstugorna och utnyttja servicen där betalar du en serviceavgift. Då får du tillgång till utedass, självhushållskök och kan även slänga sopor. Du kan även nyttja bastun i de stugor som har en!

Kan man fiska kring Saltoluokta?
Det finns flera fiskevatten runt Saltoluokta. I vår butik säljer vi fiskekort och kartor över fiskeområden. För mer information om fiske, se www.lansstyrelsen.se/norrbotten

Hur tjock är isen på Langas?
Isleden mäts regelbundet hela vintern, och tjockleken redovisas på en tavla vid isledens början. Är isen tjockare än 40 cm mäts den veckovis, annars mer frekvent. Så länge de röda reflexkäpparna står kvar är leden säker. Åk inte utanför markeringarna, då isen kan ha svaga partier vid sidan om leden.

Har du fler frågor?
Ring oss på 010-190 23 50, eller maila till saltoluokta@stfturist.se.

Välkomna!

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er