Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

STF Saltoluokta Fjällstation

Boende

Välkommen till Saltoluokta Fjällstation som består av en timrad huvudbyggnad från 1918 och flera gästhus med sammanlagt 100 bäddar. Vill du bo i enkel-, dubbel- eller flerbäddsrum? Vill du ha rummet städat och behöver du sänglinne? Hel- eller halvpension? Du väljer själv den service du önskar.

Hos oss finns fem gästhus: utöver huvudbyggnaden kan du bo i Laponia, Gierkav, Gamla station eller i Förarstugan. För dig som tältar eller vill laga egen mat har vi vårt Servicehus Nåiden. Nedan kan du läsa mer om vardera och se bilder på hur det kan se ut när du bor hos oss.

Huvudbyggnaden

I huvudbyggnaden finns två twinrum (två enkelsängar), sex 4-bäddsrum, ett 6-bäddsrum samt vår bröllopssvit Sirkas. I huvudbyggnaden bor du mellan timrade väggar. Fjällutsikten från rumsfönstren är den absolut bästa. Vår svit, Sirkas, är lite större än alla andra rum. Här lever ni gott! Rummet har både dusch, toalett, dubbelsäng, läshörna med fåtöljer och en fantastisk utsikt mot Stora Sjöfallet.

Rum i huvudbyggnad, STF Saltoluokta Fjällstation

Laponia

I vårt nyrenoverade annex Laponia finns 11 twin- eller 2-bäddsrum. Här kan du välja att ha egen dusch och toalett på rummet eller använda de gemensamma i korridoren. Detta är vårt mest bekväma boende.

Laponia – gäststuga, STF Saltoluokta Fjällstation

Gierkav

I Gierkav bor du i mindre rum med våningssäng. Här finns fyra 2-bäddshytter och två 4-bäddshytter. I huset finns även ett självhushåll. Dusch och toalett finner du i korridoren.

Kierkau - gäststuga, STF Saltoluokta Fjällstation
Gierkav – gäststuga, STF Saltoluokta Fjällstation

Gamla station

Vår äldsta byggnad från 1912 med mysiga flerbäddsrum. I Gamla station finns två 6-bäddsrum och ett 4-bäddsrum. I två av rummen finns möjlighet att ha med sig hund. Ett enklare kök finns i denna byggnad. Toalett, dusch, bastu och välutrustat kök finner du i den intilliggande servicebyggnaden.

Gamla station - gäststuga, STF Saltoluokta Fjällstation
Gamla station – gäststuga, STF Saltoluokta Fjällstation

Förarstugan

Här kan du bo i ett 6-bäddsrum eller i ett 4-bäddsrum. Båda rummen har självhushåll. Här har du möjlighet att ha med dig hund. I båda rummen finns enklare kök. Toalett, dusch, bastu och välutrustat kök finner du i den intilliggande servicebyggnaden.

Förarstugan – gäststuga, STF Saltoluokta Fjällstation

Servicehus

Nåiden är vår servicebyggnad med självhushållskök, dusch och bastu. Från bastun har du kanske fjällvärldens bästa utsikt över sjön Langas och Stora Sjöfallets nationalpark. I köket kan du förvara och laga egen mat som du tagit med eller köpt i butiken. Här finns dessutom torkrum och toaletter.

Nåiden - servicehus, STF Saltoluokta Fjällstation
Nåiden – servicehus, STF Saltoluokta Fjällstation

Vedbasta vid Langas

Vad vore en fjälltur utan ett skönt bastubad? Nere vid fjällsjön Langas finns vår mysiga vedbastu där du får tid till att koppla av. För den våghalsige är det bara ett stenkast bort till sjön där du kan slänga dig i för att få svalka och klara ännu en halvtimme inne i värmen. Vedbastun måste bokas i förväg senast dagen innan.

Vedbastu, STF Saltoluokta Fjällstation

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-14

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er