STF Sylarna Fjällstation

Mer om STF Sylarna Fjällstation

Sylarna ligger precis vid foten av det mäktiga Sylmassivet. Passa på att stanna här några dagar extra för att hinna med dagsturerna Storsylen, Glaciärsjön och Tempeldalen. Slå dig sedan ner i vår nya restaurang där du njuter av ekologisk och närproducerad mat.

Hos oss finns fjällupplevelser för alla smaker oavsett vad du har på fötterna. De höga topparna, branta fjällsidorna och djupa dalarna bjuder in dig till aktiviteter och upplevelser av olika slag. Att bestiga Storsylen 1762 meter över havet har varit ett mål för många ända sedan den första bestigningen år1886 och den lockar fortfarande många av dagens vandrare och skidåkare.

Söker du en lugn och enkel plats med rum för tankar finns det även många fina lugnare dagsturer på fjällhedar och dalar runt sylmassivet. På stationen samlas alla för återhämtning, umgänge och inspiration. Sylarnas mångfald lockar olika typer av friluftsutövare. Vid matsalsborden blandas turåkare, toppturare, vandrare, löpare eller klättrare och det skapas möjligheter för ett trevligt utbyte och umgänge.

Vi serverar en ekologisk frukostbuffé med nybakat bröd mellan 07-09. Under dagen kan du njuta av hembakt fika samt egengjorda ekologiska matlådor och soppor. Efter en upplevelserik dag på fjället serverar vi middag i restaurangen mellan 18-20. Sylarnas middag består av tvårätters som inleds med en lokal ost- och charkbricka, följt av dagens grytmål med tillbehör. Vegetariska och veganska alternativ är en självklarhet.

Sylarna är en knutpunkt där lederna från Blåhammaren, Storulvån, Helags, Gåsen och norska Nedalen och Storerikvollen strålar samman. Till närmsta landsväg i Storulvån är det 16 kilometer.

Vi som arbetar på stationen delar gärna med oss av vår kunskap och glädje och vill göra allt för att fjällupplevelsen ska bli ett minne för livet.

Från vintersäsongen 2020 är STF Sylarna kontantlöst. Du kan förbetala din vistelse, men på plats kan du endast betala med kort.

Välkomna!

Anpassningar med anledning av coronapandemin

För att kunna välkomna dig och andra gäster till våra fjällstationer på ett tryggt sätt har vi gjort ett antal anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning på våra fjällstationer. Vi har minskat antalet bokningsbara bäddar i flerbäddsrum för att säkerställa att våningssäng endast behöver delas av gäster i samma sällskap. Andelen utglesade bäddar varierar beroende på fjällstation, rumstyp och storlek på rummet. Vi fördelar sällskap i olika rum så långt det är möjligt, men kan inte garantera eget rum om du inte har bokat det. Vill du vara säker på att inte behöva dela rum med andra gäster rekommenderar vi att du styr din vistelse till datum eller boenden där du kan boka boende i eget rum.
• Täcke och kudde finns på plats. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott (alternativt hyra på plats) i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.
• Vi erbjuder kontaktfri incheckning. Om du önskar att checka in utan att behöva möta någon, kontakta oss före ankomst på vår mejladress som du hittar i bokningsbekräftelsen under ”Kontaktinformation”.
• Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstationer under 2021, aktuell information hittar du på https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo
• Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er