STF Sylarna Fjällstation

Mer om STF Sylarna Fjällstation

Sylarna ligger precis vid foten av det mäktiga Sylmassivet. Passa på att stanna här några dagar extra för att hinna med dagsturerna Storsylen, Glaciärsjön och Tempeldalen. Slå dig sedan ner i vår nya restaurang där du njuter av ekologisk och närproducerad mat.

Hos oss finns fjällupplevelser för alla smaker oavsett vad du har på fötterna. De höga topparna, branta fjällsidorna och djupa dalarna bjuder in dig till aktiviteter och upplevelser av olika slag. Att bestiga Storsylen 1762 meter över havet har varit ett mål för många ända sedan den första bestigningen år1886 och den lockar fortfarande många av dagens vandrare och skidåkare.

Söker du en lugn och enkel plats med rum för tankar finns det även många fina lugnare dagsturer på fjällhedar och dalar runt sylmassivet. På stationen samlas alla för återhämtning, umgänge och inspiration. Sylarnas mångfald lockar olika typer av friluftsutövare. Vid matsalsborden blandas turåkare, toppturare, vandrare, löpare eller klättrare och det skapas möjligheter för ett trevligt utbyte och umgänge.

Vi serverar en ekologisk frukostbuffé med nybakat bröd mellan 07-09. Under dagen kan du njuta av hembakt fika samt egengjorda ekologiska matlådor och soppor. Efter en upplevelserik dag på fjället serverar vi middag i restaurangen mellan 18-20. Sylarnas middag består av tvårätters som inleds med en lokal ost- och charkbricka, följt av dagens grytmål med tillbehör. Vegetariska och veganska alternativ är en självklarhet.

Sylarna är en knutpunkt där lederna från Blåhammaren, Storulvån, Helags, Gåsen och norska Nedalen och Storerikvollen strålar samman. Till närmsta landsväg i Storulvån är det 16 kilometer.

Vi som arbetar på stationen delar gärna med oss av vår kunskap och glädje och vill göra allt för att fjällupplevelsen ska bli ett minne för livet.

Från vintersäsongen 2020 är STF Sylarna kontantlöst. Du kan förbetala din vistelse, men på plats kan du endast betala med kort.

Välkomna!

Anpassningar med anledning av coronapandemin
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Vi tar i sommar endast emot gäster som förbokat sitt boende på STFs egna fjällstationer och fjällstugor. Detta gör vi för att minska risken för trängsel och smittspridning. Självklart kommer dock gäster i en eventuell nödsituation att få tak över huvudet.
• Vid incheckningen när vi har många ankommande gäster skapar vi möjlighet att checka in utomhus där det är möjligt. Vi har skyltat för att underlätta för gäster att hålla avstånd, vid köplatser mm. Vi har akrylskivor vid alla kassor, mellan personal och gäst. Vi går över till kontantlös betalning på STFs egna fjällstationer för att undvika kontanthantering med smittrisk.
• Vi har förstärkta städrutiner i rum där städ ingår och i de rum där du städar själv finns alla medel och all utrustning som behövs. Även i allmänna utrymmen har vi i sommar förstärkta städrutiner. Handsprit finns tillgängligt på toaletter och i allmänna utrymmen. Vi desinficerar alla kontaktytor flera gånger per dag.
• Vi har minskat antalet bokningsbara bäddar i flerbäddsrum för att skapa mer yta och för att säkerställa att våningssäng endast behöver delas av gäster i samma sällskap. Vi fördelar sällskap i olika rum så långt det är möjligt, men kan inte garantera eget rum om du inte har bokat det. Vill du vara säker på att inte behöva dela rum med andra gäster rekommenderar vi att du styr din vistelse till datum eller anläggningar där boende i eget rum finns tillgängligt. Som vanligt behöver du förboka ditt boende för att vara säkrad plats.
• I restaurangen har vi möblerat om och minskat antalet sittplatser, vid behov har vi infört flera sittningar och möjlighet att boka tid. Vid bufféservering har vi förstärkta hygienrutiner och sällskapen hämtar mat i omgångar för att motverka köbildning.
• I självhushållsköken är precis som i fjällstugorna tiderna för matlagning uppdelade för att minska trängsel. Tältare kan använda köken mellan 09.00 och 17.30. Sällskapsrummen används endast av boende gäster, de är även ommöblerade för att minska antalet sittplatser och vi har infört maxantal. Vi har även förstärkt våra hygienrutiner kring uthyrning av tält och sovsäckar.
• Vi har infört ett maximalt antal personer som får vistas i omklädningsrum och bastur är generellt stängda på fjällstationer och fjällstugor.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er