STF Sylarna Fjällstation

Boende

Receptionen på Sylarna fjällstaion

Sov gott på Sylarna
Att bo på Sylarna fjällstation är en unik upplevelse med många valmöjligheter. I huvudbyggnaden kan du bo bekvämt i tvåbäddsrum, fyrabäddsrum eller åttabäddsrum. I Kläppen kan du sova i våra stora sovsalar med plats för 16 personer eller fler. Vi rekommenderar att förboka din vistelse hos oss. Vid dåligt väder ordnas nödbäddar när anläggningen är fullbokad.

Huvudbyggnaden
I huvudbyggnaden bor du bekvämt i våra två- eller fyrabäddsrum med handfat, hyllor och avlastningsytor på rummet. Rummen har en eller två våningssängar samt bäddsoffa och kan därför användas som tre respektive fembäddsrum. Fyrabäddsrummen bokas per bädd och delas med andra gäster. Här finns också åttabäddsrum som du kan boka en bädd i och då dela rummet med andra gäster. Dusch, bastu och toaletter finns i korridoren.

Kläppen
Bredvid huvudbyggnaden ligger annexet Kläppen som stått här sedan år 1933. Här finns sovsalar, hundtillåtna rum, duschar, toaletter och självhushållskök. Kläppen är den äldsta byggnaden på Sylarna och det mest prisvärda boendet. Självhushållsköket nyrenoverades 2019 med en nybyggd uteplats. Sovsalar och samtliga hundtillåtna rum renoverades 2020 och 2021.

Hundtillåtna rum
I Kläppen finns tre fyrabäddsrum för gäster med hundar. Nya ytskikt och enklare renovering gjordes 2021 men standarden är något enklare än i huvudbyggnaden. Det finns hundburar i varje rum. Då vi har få hundtillåtna rum kan man inte boka ett eget; endast två personer per sällskap kan boka bäddar i hundrummet och resten av sällskapet får då sova i andra delar av stationen. Rummen delas alltså mellan olika sällskap och deras hundar. Vi kan inte vara ansvariga för att hundarna kommer överens.

Tältare
Möjlighet finns att tälta i anslutning till Sylarna Fjällstation. Tält sätts upp minst 100 m från närmaste byggnad. Tältplats kan inte förbokas. För tältare erbjuds service i form av toaletter, duschar, bastu (fn stängd pga. coronaanpassningar), nyrenoverat självhushållskök med all utrustning, nya effektiva torkrum, laddning av mobil samt WIFI.

För detta betalas en serviceavgift på plats på 200 kr/dygn som STF-medlem (300 kr/dygn för icke-medlemmar). Barn under 15 år betalar halva priset. Likaså frukost, lunchpaket och matlådor kan köpas på plats och behöver ej förbokas. Middag för tältare bör förbokas, vilket kan göras tidigast 7 dagar före ankomst via bokningen@stfturist.se eller sylarna@stfturist.se. Ange namn, datum, antal, eventuell specialkost/allergi och telefonnummer. Läs mer om våra måltider under fliken ”Mat och dryck”.

sällskapsrum på sylarna fjällstaitonSylarnas kök

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er