STF Sylarna Fjällstation

Boende

Receptionen på Sylarna fjällstaion

Sov gott på Sylarna
Att bo på Sylarna fjällstation är en unik upplevelse med många valmöjligheter. I huvudbyggnaden kan du bo bekvämt i tvåbäddsrum, fyrbäddsrum eller åttabäddsrum. I Kläppen kan du sova i våra stora sovsalar med plats för 16 personer eller fler. Vi rekommenderar att förboka din vistelse hos oss. Vid dåligt väder ordnas nödbäddar när anläggningen är fullbokad.

Huvudbyggnaden
I huvudbyggnaden bor du bekvämt i våra två- eller fyrbäddsrum med handfat, hyllor och avlastningsytor på rummet. Rummen har en eller två våningssängar samt bäddsoffa och kan därför användas som tre respektive fembäddsrum. Fyrbäddsrummen bokas per bädd och delas med andra gäster men är ni fyra eller fem får ni såklart eget rum. Här finns också åttabäddsrum som du kan boka en bädd i och då dela rummet med andra gäster. Dusch, bastu och toaletter finns i korridoren.

Kläppen
Ett snöbollskast från huvudbyggnaden ligger Kläppen som stått här sedan år 1933. Här finns våra sovsalar, avskilda hundtillåtna rum, dusch, toalett. Detta är den äldsta byggnaden på Sylarna och det mest prisvärda boendet. Självhushållsköket nyrenoverat 2019 med fin nybyggd uteplats och sovsalar och samtliga hundtillåtna rum renoverade 2020 och 2021.

Sovsal på sylarna fjällstation

Hundtillåtna rum
I Kläppen finns tre stycken fyrabäddsrum för gäster med hundar. Nya ytskick och enklare renovering 2021 men standarden är något enklare än huvudbyggnaden.  Det finns hundburar i varje rum. Eftersom vi har få hundtillåtna rum kan man inte boka ett eget hundrum. Endast två personer per sällskap kan boka bäddar i hundrummet och resten av sällskapet får då sova i andra delar av stationen. Rummen delas alltså mellan olika sällskap och deras hundar. Vi kan inte vara ansvariga att hundarna kommer överens

Tältare
Möjlighet finns att tälta i anslutning till Sylarna Fjällstation, tält sätts upp minst 100 m från närmaste byggnad. Tältplats kan ej förbokas. För tältare erbjuds service i form av toalett, duschar, bastu (fn stängd pga. coronaanpassningar), nyrenoverat självhushållskök med all utrustning, nya effektiva torkrum, laddning av mobil samt WIFI.

För detta betalas en serviceavgift på plats på 200 kr/dygn som medlem (300 kr icke medlem). Barn betalar halva priset. Likaså frukost, lunchpaket och matlådor kan köpas på plats och behöver ej förbokas. Middag för tältare bör förbokas, vilket kan göras tidigast 7 dagar före ankomst via bokningen@stfturist.se eller sylarna@stfturist.se. Ange namn, datum och antal.

Serviceavgift vid tältning:
200 kronor per natt och person (medlem)
300 kronor per natt och person (icke-medlem)
Halva priset för barn 6-15 år, 0-5 år gratis.

Kök och bastu ingår i serviceavgiften och får nyttjas 09.00-17.30 (lokala avvikelser på exakt tid kan förekomma)

sällskapsrum på sylarna fjällstaitonSylarnas kök

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12