STF Sylarna Fjällstation

Mat & dryck

Mitt på fjället i väglöst land hittar du vår matsal med utsikt mot det mäktiga Sylmassivet. Under vintersäsongen 2018 byggdes en helt ny lounge, reception och köksdel i huvudbyggnaden på Sylarna.

SPISERIET – SYLARNAS RESTAURANG

Sylarnas restaurang fokuserar på ekologisk och närproducerad mat. Vi serverar frukost, enklare lunchalternativ och tvårätters grytmiddag på kvällen.

Frukost

Gör dig redo för en dag på fjället med vår variationsrika och ekologiska frukostbuffé. Vi serverar bland annat nybakat bröd, våfflor, gröt, fil, egengjord granola, ägg, pålägg, hemkokt sylt, juice och kaffe/te. Vi har veganska, gluten- och laktosfria alternativ.

Frukosten serveras mellan klockan 07-09 och kostar 110 kronor.

Lunchpaket

I samband med frukosten finns möjlighet att packa matsäck för dagens tur. I lunchpaketet ingår smörgåsar från frukostbuffén som du brer själv, russin, hemmagjord brownie och pulver till varm dryck (kaffe, buljong, choklad, blåbärssoppa).

Vårt lunchpaket kostar 100 kronor.

Middag

Efter en upplevelserik dag på fjället är du välkommen att njuta av vår ekologiska tvårätters middag. Middagen inleds med värmande buljong samt en charkbricka med lokala ostar och chark. Självklart finns både vegetariskt och veganskt alternativ. Huvudrätten består av dagens gryta och det finns alltid ett vegetariskt samt ett köttalternativ att välja mellan. Grytmålet serveras med tillbehör samt nybakt bröd och ekologiska sallader. Efter middagen ingår kaffe/te och är du sötsugen finns även ett utbud av desserter att beställa.

Vår middag serveras mellan klockan 18-20 och kostar 335 kronor.

Övriga tillval

Vi erbjuder ett urval av egengjorda ekologiska matlådor och soppor att värma. Bröd, sallad och kaffe ingår. Vegetariska och veganska, samt laktos- och glutenfria alternativ finns.

Butik

I vår butik finns ingredienser så att du kan laga flera måltider på plats, proviantera till tältturen eller komplettera hygienartiklar för din tur. Utbudet motsvarar det i de största fjällstugorna. Läs mer om vår butik här. Här finns även vår prislista (avvikelse i utbud och pris kan förekomma).

Alkohol

Vi har fullständiga alkoholrättigheter och erbjuder ett utbud av ekologisk öl, vin samt fjällinspirerade drinkar. Medhavd alkohol får inte förtäras i restaurang eller lounge.

Självhushåll

I annexet Kläppen finns vårt nyrenoverade självhushållskök och här har du möjlighet att äta och drick medhavd mat och valfri dryck.

två kvinnor kollar ut från sylarnas restaurang sylarna fjällstations restaurang frukost på sylarna fjällstaitonhemgjord granola på sylarna

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er