STF Sylarna Fjällstation

Frågor & svar

1. Kan jag betala med kort hos er?
Ja! Att betala med kort är enkelt och snabbt för både er och oss.

2. Behöver jag sovsäck eller lakan när jag bor på stationen?
Nej, vi hyr ut lakan med handduk och säljer sovsäckslakan i butiken. Om du vill bära med dig din egen sovsäck, lakan eller sovsäckspåse får du självklart använda det.

3. Hur gör jag om jag vill tälta?
Tältar du i närheten av stationen betalar du en serviceavgift per person och natt. Serviceavgiften är 200 kr för medlem och 300 kr för icke medlem och ger dig tillgång till alla faciliteter på stationen (toalett, dusch, bastu, torkrum, självhushåll, sopsortering, allmänna utrymmen). Vi vill att du slår upp tältet minst 150 m från närmaste byggnad pga. av våra brandskyddsregler.

4. Finns det bastu?
Ja, vi har en dambastu och en herr/mixad bastu i huvudbyggnaden. Dessa är öppna varje dag.

5. Vilken utrustning kan jag hyra på Sylarna?
Hos oss kan du hyra ryggsäck och termos. Övrig utrustning kan du hyra på Storulvån Fjällstation.

6. Vilka öppettider har ni?
Receptionen är öppen 08.00-20.00 på vintern och 08.00-21.00 på sommaren. Utcheckning 10.00 och incheckning 14.00.

7. Vad händer om jag kommer sent?
Vid ankomst efter receptionens öppettider ser vi gärna att du kontaktar oss i den mån det är möjligt. Information om var du kan sova lägger vi ut på receptionsdisken.

8. Vad finns i butiken?
Butiken har ett väl sammansatt sortiment med minst 40% ekologiska produkter. Det finns kioskvaror, dryck, konserver, frystorkat och profil- och hygienartiklar.

9. Vad har ni förutom mat i butiken?
Vi har grundläggande hygienartiklar (tandborste, tandkräm, tvål, schampo, bindor, toalettpapper), ett litet utbud av kläder (handskar, mössor, buff, underställ, t-shirts) och friluftsutrustning (karta, bränsle, valla, tillbehör till kök och tält m.m.).

10. Vad innebär boende i 2-bäddsrum?
Rum i huvudbyggnaden med en våningssäng och handfat på rummet. I varje rum finns en bäddsoffa (180cm lång) som gör det möjligt att sova 3 i rummet. Toalett och dusch finns i korridoren.

11. Vad innebär boende i 4-bäddsrum?
Rum i huvudbyggnaden med två våningssängar och handfat på rummet. Även här finns bäddsoffa (180cm lång) som gör det möjligt att bo fem i samma rum. Toalett och dusch finns i korridoren.

12. Vad innebär boende i 8-bäddsrum?
Ett rum i huvudbyggnaden med fyra våningssängar. Handfat, dusch och toalett finns i korridorerna.

13. Vad innebär boende i hundrum?
Hundrummen ligger i annexet Kläppen och är enkla rum med två våningssängar. Toalett, dusch och självhushåll finns i Kläppen. Vi har ont om hundtillåtna rum och särskilda regler för att boka dessa finns. Se mer om hundrummen under fliken Boende.

14. Vad innebär boende i sovsal?
Våra sovsalar ligger i annexet Kläppen och har enkla rum med minst 16 platser. Madrass, täcke och kudde finns på varje plats. Toalett, dusch och självhushåll finns i Kläppen.

15. Vad finns på frukostbuffén?
Vi serverar en ekologisk frukostbuffé med nybakt bröd. Det finns bland annat gröt, fil, granola, våfflor, pålägg, ägg, juice och kaffe. Vi har veganska, gluten- och laktosfria alternativ.

16. Vad ingår i ett lunchpaket?
I receptionen får du en papperspåse med lite extra energi – russin, brownie och pulver till kaffe, buljong, chokladdryck och blåbärssoppa. Från frukostbuffén brer du dina egna mackor att ha med på fjället och stoppar ner i påsen.

17. Hur fungerar självhushållet?
Självhushållet är ett nyrenoverat kök med tre matlagningsenheter i annexet Kläppen. Där finns den utrustning som behövs för att laga frukost, lunch och middag. Kastruller, stekpannor, porslin, ugn, mikrovågsugnar och spisplattor mm.

18. Kan jag beställa middag på Sylarna?
Sylarnas restaurang Spiseriet serverar middag varje dag. Vegetariskt alternativ är en självklarhet. Det uppskattas om middagen bokas i förväg men det går oftast även att boka på plats. Se mer info under Mat & Dryck.

19. Serverar ni öl & vin?
I restaurangen har vi fullständiga rättigheter.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-14

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er