Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

Vandrare på väg från Storulvan till Valadalensedda

Storulvån - Vålådalen

Det här är en klassisk tur som går mellan två Jämtländska fjällmetropoler! Storulvån är nämligen navet för fjällvandring i de västra högfjällen och Vålådalen för turer i det mer låglänta och skogsklädda landskapet österut.

Leden mellan Storulvån och Gåsen är avstängd sommartid. Mer information hittar du hos Länsstyrelsen

Turen går via Tjallingens sameviste – i hjärtat av renarnas sommarbetesland, till fjällstugan STF Gåsen. Från STF Gåsen finns det två färdvägar till Vålådalen. Här kan du antingen välja att gå den vanligaste sträckan; STF Gåsen – STF Stensdalen. Eller välja att följa den alternativa etappen; STF Gåsen – Vålådalen. Du kan sedan ansluta till leden igen och försätta din vandring mot Vålådalen under den tredje dagens etapp.

Under turens första två dagar går leden mestadels på kalfjäll. Din sista vandringsdag går genom omväxlande björk och barrskog. Leden är välmarkerad och längs vägen finns broar över de vattendrag som annars skulle vara svåra att ta sig över. Du når Vålådalens Fjällstation vid foten av Ottfjället där det ligger fint 600 meter över havet.

I hela området bedrivs renskötsel – visa hänsyn.

Hitta hit

Buss från Duved/Enafors till Storulvån
Buss från Vålådalen till Undersåker

Fjällkarta