STF Nordens Ark

Mer om STF Nordens Ark

Mitt i Bohusläns vackra natur och stora utbud av upplevelser ligger Åby säteri och Nordens Ark. Åby säteri är en av Bohusläns äldsta gårdar med en lång och fascinerande historia. Stenåldersgravar och hällristningar på markerna vittnar om att här har människor bott i tusentals år. På denna plats finns idag Nordens Ark, en ideell stiftelse som arbetar för att bevara utrotningshotade djur och biologisk mångfald samt inspirera till ett livslångt engagemang för naturen.

För att skapa de förutsättningar som krävs för detta arbetar vi bland annat med avel, uppfödning och utplantering av hotade arter. Bevarandeprojekten är ryggraden i stiftelsens verksamhet. Hos oss finns idag ett 60-tal arter och raser från snöleopard och amurtiger till vit stork och japansk trana. När du bor hos oss har möjlighet att få se och lära dig mer om dessa fascinerande arter. För dig som bokar via STF erbjuder vi dessutom fri entré.

Du bor bekvämt på vårt hotell, eller äventyrligt i en av stugorna i Ekoparken. Med vårt läge vid Åbyfjorden väntar också Bohusläns rika utbud av kultur och natur runt hörnet. På kort avstånd finns saltstänkta klippbad, pittoreska fiskebyar, fina cykelleder, museum, restauranger och mycket annat. Här finns gott om vandringsleder, såväl korta som längre, och vi ligger på en av etapperna på Signaturled Bohuslän.

När du bor hos oss stödjer du samtidigt vårt arbete och vår vision om en värld med livskraftiga populationer av djur och växter i fungerande ekosystem. Varmt tack och välkommen till Norden Ark!

Mats Höggren med kollegor