Vandrare i bohusländsk björkskoggggg

Bohusleden

Bohusleden sträcker sig från Lindome i söder till Strömstad i norr. I söder ansluter Bohusleden till Hallandsleden. I mellersta och norra Bohuslän finns möjligheter att ansluta till Kuststigen som också leder in i Norge (Kyststien). Trots att du befinner dig i ett av Sveriges mest tätbefolkade områden är Bohusläns inland rätt plats att hitta lugnet. Endast några mil från havet vandrar du genom lugna skogar och över karga myrar.

Delar av vandringen ger intrycket av att du är i norra Sveriges fjällvärld, trots att du egentligen befinner dig några mil från västkusten. Leden är mestadels lättvandrad, men vissa delar har större nivåskillnader och blir således lite mer krävande. Bohusleden ingår i både Nordsjöleden och Europaled 1.

Karta över Bohusleden