Höstvy över sjö vid Kungsleden

Laponia

Padjelanta, Sarek, Stora Sjöfallet och Muddus är namn som klingar ljuvt i vandrarens öron. Dessa fyra nationalparker utgör världsarvet Laponia, tillsammans med naturreservaten Sjaunja och Stubba. Området är lika stort som tre Gotland.

Den västra delen av Laponia, Padjelanta, är en böljande fjällplatå med stora sjöar. Ett unikt växtliv gör Padjelanta populärt bland botanister. I Sarek, den centrala delen, reser sig hundratalet höga toppar. Flera av dem har glaciärer och mellan bergen ringlar sig djupa dalgångar och strida jokkar. I norra och östra Laponia finns lågfjäll, våtmarker och urskogar.

Vandringsleder och fjällstugor omringar Sarek. I väster och söder finner du Padjelantaleden. Kungsleden går längs ostsidan och fortsätter norrut mot Kebnekaisefjällen. Även i Muddus urskogar av tall, gran och björk finns flera markerade leder.

Vill du vandra friare kan du ge dig in i Sarek som brukar kallas för Europas största Vildmark. Att vandra här kräver erfarenhet. I Sarek finns nämligen varken markerade leder, logi eller annat som underlättar för vandrare. I Padjelanta finns däremot även en markerad sommarled och övernattningsstugor.

I hela området bedrivs renskötsel som kräver vandrarens hänsyn.

Hitta hit

Buss från Murjek Jokkmokk till Kvikkjokk
Buss från Gällivare till Suorva, Vakkotavare och Ritsem

Besökskalender

Trivs du när det är lugnare på fjället? Med vår besökskalender får du en överblick hur beläggningen generellt ser ut i detta fjällområde, så att du har bästa möjliga förutsättningar att planera din tur till mindre besökta perioder. Under perioder med mindre besökare erbjuder vi dessutom ofta bättre priser. Notera att besökskalendern endast ger en indikation och ej tar hänsyn till avvikelser i samband med exempelvis evenemang eller högtider. Variationer förekommer även mellan enskilda fjällstugor och fjällstationer, en mer exakt besökskalender för respektive boende hittar du på aktuell anläggningssida under fliken Besökskalender.

besökskalender Laponia

Snabbfakta – Sarek, Padjelanta och dess närområde

Fjällkarta
BD9  Lantmäteriet
BD10 Lantmäteriet
Sarek Padjelanta Calazo 1:100 000

Här startar turen
STF Saltoluokta Fjällstation, STF Kvikkjokk Fjällstation, STF Ritsem eller Suorva.

Här finns STF /boende

STF Kiruna Vandrarhem
STF Kvikkjokk Fjällstation
STF Saltoluokta Fjällstation