STF Upperud 9:9

Mer om STF Upperud 9:9

Upperud 9:9 är ett modernt designhotell i gammal bruksmiljö. Hos oss bor du i en hundraårig spannmålssilo som vi varsamt har omvandlat till fem unika hotellrum om två etage. Vi kallar hotellrummen för silos. Varje silo har fyra bäddar och är modernt utrustade med hög komfort. Hotellet ligger precis vid stranden av Upperudshöljen som ingår i sjösystemet Dalslands kanal. Hos oss är det sjönära med stor brygga och sjöutsikt i alla väderstreck.

På morgonen kan du ta ett dopp före frukosten med nybakta frallor, hemkokt sylt och genomgående lokala råvaror. Packa ditt lunchpaket i ryggsäcken och sen är du redo för dagens äventyr. Utanför knuten väntar förnämliga paddelvatten, slingrande cykelleder och natursköna vandringar. Avsluta dagen med bastubad och en svalkande drink i solnedgången.

Middag serveras dagligen på sommaren och på fredag och lördag under vår/höst. Vi lagar all mat från grunden i eget kök. Råvaror hämtar vi från skog, sjö och lokala odlingar. Vi samarbetar med jägare, bönder och fiskare och så långt det är möjligt använder vi ekologiska råvaror. Även på dryckessidan håller vi en ekologisk profil och samarbetar med flera lokala mikrobryggerier och musterier. Våra viner är också ekologiska. Under sommaren är vårt café öppet dagligen.

Upperud ligger i hjärtat av det lilla vilda landskapet Dalsland, som är Sveriges mest sjörika. Naturen är storslagen och bjuder verkligen in till äventyr. Dalslands kanal, akvedukten i Håverud och omkringliggande sjöar erbjuder fin paddling. Pilgrimsleden i Dalsland passerar här och flera fina naturreservat finns i närområdet. För den kulturintresserade ligger Dalslands konstmuseum endast ett stenkast från hotellet, med samtidskonst, café och egen hönsgård.

Välkommen till ett modernt hotell i gammal bruksmiljö med vildmarken utanför dörren.

Vi ser fram emot ditt besök!

/Kerstin Söderlund & team