STF Gustafsberg Badhotell & Vandrarhem

Mer om STF Gustafsberg Badhotell & Vandrarhem

Fram till 1850-talet var Gustafsberg Sveriges mest ansedda havsbadort och förutom hälsosamma bad tillbringades dagarna med promenader i parken och samtal. Kungligheter och överklass reste hit för att ta tångbad, dricka brunn och njuta av salta havsbad. På kvällarna roade sig besökarna i Societetssalongen med musiksoaréer, teateruppträdande och tjusiga baler. Husen fick namn som Grevegården, Tvåan, Slottet och Snäckan, och heter så än idag.

Idag är hela det vackra Gustafsbergsområdet ett naturreservat. Här känns historiens vingslag och flera byggnader från 1700 och 1800 talet finns bevarade. Den vackra, historiska parkmiljön och havet skapar en särskilt inbjudande och avkopplande miljö. På sommaren sjuder området av liv, och då är café och restaurang öppna och olika evenemang äger rum.

Med skärgårdsbåtarna kan du under sommaren åka till Smögen, Lysekil eller Käringön eller ta en rundtur bland alla badbryggorna i Byfjorden. Inom en timma ligger flera av Bohusläns pärlor, Nordens ark och myllrande stadsliv i Göteborg. Eller så tillbringar du dagarna på Gustafsberg, där havet bjuder till salta bad och avkoppling. Gustafsberg är helt enkelt en perfekt utgångspunkt för att uppleva Bohuslän.

Boendet andas även det historia och du kan välja mellan att bo i de klassiska badhotellen, det 200 år gamla ombyggda varmbadhuset eller fattigbadhuset med vågskvalp utanför fönstret.

Vi har receptionen öppen för incheckning beroende på säsong: 1-12 juni samt 15-31 augusti mellan kl 14-15. I högsäsong 13 juni-14 augusti mellan kl 16-18.

Varmt välkommen till vårt vackra Gustafsberg!