STF Wendelsberg Hotell & Vandrarhem Göteborg

Mer om STF Wendelsberg Hotell & Vandrarhem Göteborg

Disponent Bruno Wendels tidigare bostad Wendelsberg, ritad av den välkända arkitekten Adrian C. Petersson, stod klar 1883. Det var ett påkostat och praktfullt bygge komplett med torn, tinnar, klocktorn, verandor, balkonger, salonger, stall till rashästarna, svandamm, påfåglar, statyer och fontäner. 1907 såldes det till den lilla nykterhetsrörelsen IOGT, och 1908 öppnades här Sveriges första rörelseägda folkhögskola. Den populära folkhögskolan är fortsatt den största delen av verksamheten, samtidigt som det idag bedrivs hotell, konferens och restaurang på området. Verksamheten ägs och fortfarande av IOGT-NTO och miljön är därmed helt alkoholfri. Tack för att du respekterar detta. I den vackra huvudbyggnaden finns idag reception, matsalar och konferenslokaler. De gamla stallarna har ersatts av moderna sidobyggnader där hotellrum är belägna.

Wendelsberg ligger i ett naturskönt område med vackra och grönskande omgivningar som bjuder på rika möjligheter till härliga naturupplevelser. Runt knuten finns motionsspår och ett parkområde med dammar. På gångavstånd finns en badsjö med brygga och hopptorn för sköna, svalkande bad. För dig som reser med barn finns flertalet lekplatser i närheten, bland annat den nya naturlekplatsen i Wendelsbergsparken. Här är också närhet till fina cykelleder, vandring, kanotuthyrning och turridning på islandshästar. Och såklart väntar den härliga staden Göteborgs hela utbud på dig. Wendelsberg är beläget endast 10 km från Göteborgs centrum, och det finns goda kommunikationer till och från staden. Wendelsberg är den perfekta lugna, gröna oasen med stadens brus runt hörnet.

Här bor du bekvämt i välutrustade rum med sköna sängar, och oavsett om du väljer konceptet hotell eller vandrarhem har du tillgång till gästkök för enklare matlagning. Under sommarmånaderna finns dessutom en trevlig möblerad uteplats med grillar, perfekt för en härlig sommarkvällsmåltid. Vi erbjuder tillgång till ett litet gym, tvättstuga samt gratis parkering och wifi. Samtliga rum är belägna i de nyare sidobyggnaderna, och i det vackra slottet hittar du reception, konferenslokaler och matsal. I salarna med sina kakelugnar och vackra tak serveras frukost och lunch.

Incheckning vardagar 15.00-19.00 och helger 13-15.30. Har du behov av att checka in senare, måste du kontakta oss i god tid före ankomstdagen. Vi vill göra dig uppmärksam på att Wendelsberg är helt husdjursfritt.

Varmt välkommen till oss!