STF Göteborg/ Mölnlycke/Wendelsberg

Mer om STF Göteborg/ Mölnlycke/Wendelsberg

Wendelsberg ritades av den välkända arkitekten Adrian C. Petersson och är stilmässigt ritat i nyrenässans. 1883 stod Wendelsberg klart, ett träslott byggt som bostad till disponent Bruno Wendel. Det var ett påkostat och praktfullt bygge, högst upp på en uppbyggd kulle, komplett med torn, tinnar, klocktorn, verandor, balkonger, salonger, stall till rashästarna, svandamm, påfåglar, statyer och fontäner. 1907 såldes det på konkursauktion till den lilla nykterhetsrörelsen IOGT, och 1908 öppnades här Sveriges första rörelseägda folkhögskola.

Idag är Wendelsberg en folkhögskola som sjuder av liv, samtidigt som det här bedrivs en omfattande logi, konferens och restaurangverksamhet. En mötesplats för den som vill njuta av lugnet men ha nära till storstadslivet. Du bor i moderna tillbyggnader men hittar reception och matsal i den vackra huvudbyggnaden. Vi ligger endast 10 km från centrala Göteborg. Verksamheten ägs och drivs fortfarande av IOGT-NTO och miljön är därmed också helt alkoholfri. Tack för att du respekterar detta.

Vi erbjuder ett mycket bekvämt och trivsamt boende i två- och fyrbäddsrum, de flesta med egen toalett och dusch. Du kan välja mellan hotell eller vandrarhemskoncept. Samtliga rum är rök och djurfria. Varje korridor har ett litet gästkök utrustat med husgeråd för enklare matlagning och i varje byggnad finns det ett sällskapsrum med tv video/dvd. Under sommarmånaderna finns även en trevlig möblerad uteplats med grillar, perfekt för en härlig sommarkvällsmåltid. Dessutom erbjuder vi tillgång till ett litet gym, tvättstuga samt gratis parkering och wifi.

Wendelsberg ligger i ett naturskönt område med vackra och grönskande omgivningar som bjuder på rika möjligheter till härliga naturupplevelser. Runt knuten finns motionsspår och ett parkområde med dammar. På gångavstånd finns en badsjö med brygga och hopptorn för sköna, svalkande bad. För dig som reser med barn finns flertalet lekplatser i närheten, bland annat den nya naturlekplatsen i Wendelsbergsparken. Här är också närhet till fina cykelleder, kanotuthyrning i Hindås samt turridning på islandshästar i Härryda.

I vår vackra matsal serveras en stor härlig frukostbuffé med nygräddat bröd alla veckans dagar. Vi har även öppet för lunch vardagar mellan kl 11.30-13.30. Är ni fler än 12 personer som vill luncha är vi tacksamma om ni har möjlighet att ringa och boka. Dessutom arrangerar vi regelbundet aktiviteter som afternoontea, brunch och liknande.
Folkhögskolan har en lång och stolt tradition av att arrangera olika kulturevenemang såsom exempelvis teater och nyårsrevy. Kontakta oss gärna för att höra vad som är på gång när just du planerar att komma till oss.

Incheckning alla dagar 15.00-20.00. Har du behov av att checka in senare, måste du kontakta oss i god tid före för att få kod så att du kommer åt din nyckel. Observera att denna service endast kan nyttjas vid förskottsbetald logi.

Varmt välkommen till oss!

Anpassningar med anledning av Corona
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Alla våra rum har egen dusch och toalett.
• Allmänna ytor städas dagligen.
• Samtliga avreserum städas av vår städpersonal.
• Vi erbjuder frukostpåse till våra gäster.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er