STF Värmdö Sofielund

Mer om STF Värmdö Sofielund

Utmed en vacker strandlinje, alldeles intill Boda brygga på Värmdö utanför Stockholm, ligger Sofielund – en genuin skärgårdsvilla från slutet av 1800-talet. Här är närheten till havet och skärgården påtaglig. Strandtomten med sina klippor erbjuder härliga badmöjligheter och de varsamt renoverade rummen ryms i en genuin skärgårdsvilla, vackert belägen med vidsträckt utsikt över Sandöfjärden. Här kan ni njuta av skärgårdslivet och se båtarna passera utanför medan ni äter er frukost från punschverandan eller i den blomstrande trädgården.

Sofielund ligger i Boda by, en genuin och välbevarad skärgårdsby på norra Värmdö. Bygden har en rik historia och anor från 1600-talet. Boda brygga, som ligger alldeles intill Sofielund, är ett nav för skärgårdstrafiken och är därmed en utmärkt utgångspunkt för att upptäcka öarna runtomkring. Vi som driver Sofielund har ett helt yrkesverksamt liv inom rederi- och båttaxinäringen och guidar er gärna vidare ut i skärgården. Vi har även möjlighet att erbjuda båttaxiresor så ni kan utforska andra öar i närheten eller äta en middag på någon av de många skärgårdskrogarna och sedan åka med oss tillbaka till Sofielund för en vedeldad bastu eller vedeldat badkar och dopp i havet.

Hos oss bor ni i varsamt renoverade och vackert inredda rum med den genuina skärgårdskänslan. De flesta av rummen har utsikt över havet och de gemensamma små punschverandorna är underbara att sitta i och bara njuta av skärgårdslivet som långsamt passerar precis utanför. Frukostkorg finna att beställa, men det finns även fullt utrustat gemensamt kök om ni hellre lagar frukosten (samt övriga måltider) själva. På tomten finns också ett enklare utekök med gasolgrill och kokmöjlighet att tillgå. Den 180-gradiga utsikten över havet härifrån är svårslagen.

Utöver rummen i handlarvillan finns en egen skärgårdsstuga på berget bakom som hyrs ut till ett sällskap (2–4 personer) i taget. Härifrån har ni utsikt i tre väderstreck över fjärden och nära till bastun och badbryggan. Stugan har ett eget kök och toalett (medan dusch finns i ett separat hus på gården) samt en egen veranda med sittgrupp där ni kan njuta av fantastiska solnedgångar över Sandöfjärden.

Varmt välkomna ut till Värmdö och vår skärgårdspärla Sofielund!

/Kajsa och Leif