STF Svartsö Skärgårdshotell & Vandrarhem

Hållbarhet

Upptäck hållbart hos oss på Svartsö. Vi är stolta att vi avgivit STFs hållbarhetslöfte och strävar hela tiden efter att bli ännu mer hållbara. Några exempel på hållbara satsningar här hos oss är att vi komposterar det som går av matavfallet både från gästköket och vårt eget kök i egen kompost. Tvätt, disk och städ sker med miljömärkta rengöringsmedel från Ocean. Vi sopsorterar i alla de fraktioner Värmdö kommun erbjuder. Varorna till frukosten köper vi lokalt och ekologiskt i den utsträckning det är möjligt.

Du som gäst kan bidra genom att använda komposten i gästköket och sortera övriga sopor och glas enligt anvisningarna i gästköket. Allt vårt vatten kommer från vår avsaltningsanläggning för att inte belasta grundvattnet som generellt är skört i skärgårdsmiljö. Fyll gärna på en medhavd vattenflaska med det goda dricksvattnet direkt ur kranen.

Tack för att du bidrar!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er