STF Helags Fjällstation

Mer om STF Helags Fjällstation

Välkommen till STF Helags Fjällstation - STFs yngsta station som ligger med utsikt upp mot Helagstoppen (1797 meter över havet) och mot Sveriges sydligaste glaciär.

År 1897 byggdes den första stugan på platsen för att underlätta bestigningen av Helagstoppen, 750 höjdmeter ovanför. Idag kommer skidåkare och vandrare i stora skaror för att göra om bedriften och njuta av fjällstationens utbud av god mat, butik och en avkopplande bastu efter turen.

Trots det höga läget är det ändå grönt och blomsterrikt här under sommaren. Kanske är det just därför som fjällräven trivs så bra här. Den hotade räven har sin kanske starkaste population i landet just här.

Boendet är i tre stugor med fyrbäddsrum, ett hundtillåtet flerbäddsrum. Vill du bo lite mer genuint kan du bo i den vedeldade Gamla Östan med ett fembäddsrum och ett niobäddsrum.

Hos oss serveras frukost, lunch och middag säsongens alla dagar. Vi serverar frukostbuffé 07:00-09:15 och är det högt tryck blir du tilldelad en slot-tid som inte gå att förboka. Under dagen, mellan klockan 11:00-16:00 kan du äta lunch bestående av dagens soppa och mumsiga våfflor samt hembakat fika. Vår middag startar med en gemensam presentation 17:30 samt 19:30 varje kväll under sommaren. Du blir tilldelad tid för middag när du checkar in men du kan inte förboka sittning så se därför till att vara i tid. Middagen är en färdigkomponerad meny så anmäl därför eventuell specialkost innan ankomst.

I vår lilla butik kan du köpa godis, snacks och enklare mat att laga själv i våra självhushållskök. Det finns också hygienprodukter, profilprodukter och enklare sportutrustning. Vi har även uthyrning av tält, sovsäckar, liggunderlag och termosar. Skicka ett mail till helags@stfturist.se före avresa för att verifiera tillgängligheten. Vår butik och reception har öppet klockan 09–21.

Välkommen till oss!

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er