STF Helags Fjällstation

Mer om STF Helags Fjällstation

Välkommen till STF Helags Fjällstation - STFs yngsta station som ligger med utsikt upp mot Helagstoppen (1797 meter över havet) och mot Sveriges sydligaste glaciär.

År 1897 byggdes den första stugan på platsen för att underlätta bestigningen av Helagstoppen, 750 höjdmeter ovanför. Idag kommer skidåkare och vandrare i stora skaror för att göra om bedriften och njuta av fjällstationens utbud av god mat, butik och en avkopplande bastu efter turen.

Trots det höga läget är det ändå grönt och blomsterrikt här under sommaren. Kanske är det just därför som fjällräven trivs så bra här. Den hotade räven har sin kanske starkaste population i landet just här.

Boendet är i tre stugor med fyrbäddsrum, ett hundtillåtet flerbäddsrum. Vill du bo lite mer genuint kan du bo i den vedeldade Gamla Östan med ett fembäddsrum och ett niobäddsrum.

Hos oss serveras middag klockan 18 och frukost klockan 08. På dagen erbjuds mumsiga våfflor och gulaschsoppa. Behöver du köpa proviant eller någon sportutrustning gör du det i vår butik.

Välkommen till oss!

Anpassningar med anledning av coronapandemin

För att kunna välkomna dig och andra gäster till våra fjällstationer på ett tryggt sätt har vi gjort ett antal anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning på våra fjällstationer. Vi har minskat antalet bokningsbara bäddar i flerbäddsrum för att skapa mer yta och för att säkerställa att våningssäng endast behöver delas av gäster i samma sällskap. Vi fördelar sällskap i olika rum så långt det är möjligt, men kan inte garantera eget rum om du inte har bokat det.
• Täcke och kudde finns på plats. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott (alternativt hyra på plats) i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.
• Vi erbjuder kontaktfri incheckning. Om du önskar att checka in utan att behöva möta någon, kontakta oss före ankomst på vår mejladress som du hittar i bokningsbekräftelsen under ”Kontaktinformation”.
• Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstationer under 2021, aktuell information hittar du på https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo
• Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er