STF Helags Fjällstation

Mer om STF Helags Fjällstation

Välkommen till STF Helags Fjällstation - STFs yngsta station som ligger med utsikt upp mot Helagstoppen (1797 meter över havet) och mot Sveriges sydligaste glaciär.

År 1897 byggdes den första stugan på platsen för att underlätta bestigningen av Helagstoppen, 750 höjdmeter ovanför. Idag kommer skidåkare och vandrare i stora skaror för att göra om bedriften och njuta av fjällstationens utbud av god mat, butik och en avkopplande bastu efter turen.

Trots det höga läget är det ändå grönt och blomsterrikt här under sommaren. Kanske är det just därför som fjällräven trivs så bra här. Den hotade räven har sin kanske starkaste population i landet just här.

Boendet är i tre stugor med fyrbäddsrum, ett hundtillåtet flerbäddsrum. Vill du bo lite mer genuint kan du bo i den vedeldade Gamla Östan med ett fembäddsrum och ett niobäddsrum.

Hos oss serveras middag klockan 18 och frukost klockan 08. På dagen erbjuds mumsiga våfflor och gulaschsoppa. Behöver du köpa proviant eller någon sportutrustning gör du det i vår butik.

Välkommen till oss!

Anpassningar med anledning av coronapandemin
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Vi tar endast emot gäster som har förbokat sin vistelse. Det gör du här på webben.
• Vi har minskat antalet bokningsbara bäddar i flerbäddsrum för att skapa mer yta och för att säkerställa att våningssäng endast behöver delas av gäster i samma sällskap. Vi fördelar sällskap i olika rum så långt det är möjligt, men kan inte garantera eget rum om du inte har bokat det. Vill du vara säker på att inte behöva dela rum med andra gäster rekommenderar vi att du styr din vistelse till datum eller boenden där du kan boka boende i eget rum.
• Täcke och kudde finns på plats. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott (alternativt hyra på plats) i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.
• Vi planerar för att öppna bastun på våra fjällstationer till vintersäsongen. Beslut utgår från de allmänna råd Folkhälsomyndigheten ger och kan komma att ändras. Bastubad kommer att vara reglerade, mer information kommer innan vi öppnar fjällstationerna för vintern. För sommaren behöver vi invänta eventuella förändringar i Folkhälsomyndighetens föreskrifter och coronapandemins utveckling.
• För att hindra smittspridning i våra restauranger så glesar vi ut mellan borden och vid behov delar vi upp gäster i fler sittningstider med färre gäster per sittning. Handskar och handsprit finns tillgängligt för alla gäster. Vid bufféservering har vi förstärkta hygienrutiner och sällskapen hämtar mat i omgångar för att motverka köbildning.
• I självhushållsköken är tiderna för matlagning uppdelade för att minska trängsel. Tältare som betalat serviceavgift kan använda köken mellan 09.00 och 17.30.
• Sällskapsrummen används endast av boende gäster, de är även ommöblerade för att minska antalet sittplatser och vi har infört maxantal.
• Vi har förstärkta städrutiner i rum där städ ingår. I de rum där du städar själv finns alla rengöringsmedel och all utrustning som behövs. Alla rum inspekteras noggrant och städas efter avresa för att säkerställa en trygg vistelse för nästkommande gäst.
• Hygienrutiner kring uthyrning av tält och sovsäckar är förstärkta.
• Vi har gått över till kortbetalning för att undvika kontanthantering med smittrisk.
• Guidade turer och grupparrangemang kommer att erbjudas under både vinter- och sommarsäsong, med fokus på guidade dagsaktiviteter och turer på egen hand.
• Du som gäst måste ta ett stort eget ansvar för både dina egna rutiner och de rutiner STF satt upp. Tillsammans får vi det här att fungera och möjliggör att fjällstationerna kan ha öppet såväl vinter som sommarsäsongen 2021.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er