Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Helags Fjällstation

Upplev

Gå upp på Jalkedsåajja. Ta en tur upp på Jalkedsåajja, där du kan njuta av utsikten över Krusetjärnarna, Gåsen, Härjångsåsen och Stora Härjångsstöten.

Bestig Helagstoppen. Är du här och vädret tillåter är en tur till Helags topp (1797 meter över havet) en favoritutflykt. Blir det oväder kan du ändå ha glädje av att ta dig upp i den centrala platån/grytan i massivet.

Beskåda Glaciären. Gå mot Helagstoppen men stanna i så kallade grytan. Här kan du under vintertid titta på glaciären från närmare håll och under sommartid se glaciärsjöarna som bildats av smältvattnet. Är du här och vädret tillåter är en tur till Helags topp (1797 meter över havet) en favoritutflykt. Blir det oväder kan du ändå ha glädje av att ta dig upp i den centrala platån/grytan i massivet. Här kan du under vintertid titta på glaciären från närmare håll och under sommartid se glaciärsjöarna som bildats av smältvattnet.

Pilgrimsvandra och beskåda Predikstolen.. Ta leden mot fältjägarstugan och efter 6 kilometer korsar du den gamla pilgrimsleden Jämt-Norgevägen. Sedan medeltiden har många pilgrimer vandrat denna stig för att nå Nidaros, nuvarande Trondheim. Österut går stigen till Ljungdalen och västerut går den längs Sylsjön, genom Skarvdörrspasset och vidare över norskagränsen. Härifrån är det vacker utsikt över det mäktiga fjället Predikstolen. Vissa hävdar att även Helagsfjällets namn skulle komma sig ur att det kallats ”det Heliga fjället”.

vandrare i närheten av HelgasHelagsglacirenhelgas glaciarHelags fjällstaitonskylt helagsbadet

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-14

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er