STF Helags Fjällstation

Upplev

• Gå upp på Jalkedsåajja. Ta en tur upp på Jalkedsåajja, där du kan njuta av utsikten över Krusetjärnarna, Gåsen, Härjångsåsen och Stora Härjångsstöten.
  • Bestig Helagstoppen. Är du här och vädret tillåter är en tur till Helags topp (1797 meter över havet) en favoritutflykt. Blir det oväder kan du ändå ha glädje av att ta dig upp i den centrala platån/grytan i massivet.
  • Beskåda Glaciären. Gå mot Helagstoppen men stanna i så kallade grytan. Här kan du under vintertid titta på glaciären från närmare håll och under sommartid se glaciärsjöarna som bildats av smältvattnet. När där inte är snö rekommenderar vi även att du tar dig upp förbi den första sjön, gå upp mot sydkammen och blicka neråt och se ett mänskligt avtryck i all denna vilda natur. Där på kanske 1500 höjdmeter började en skolklass för många år sedan skriva meddelanden med stenar stora som nävar på marken, och efter det har fjällvandrare lagt till egna meningar till konstverket. Lägg gärna in din egen mening i Helags historia.
  • Pilgrimsvandra och beskåda Predikstolen. Ta leden mot fältjägarstugan och efter 6 kilometer korsar du den gamla pilgrimsleden Jämt-Norgevägen. Sedan medeltiden har många pilgrimer vandrat denna stig för att nå Nidaros, nuvarande Trondheim. Österut går stigen till Ljungdalen och västerut går den längs Sylsjön, genom Skarvdörrspasset och vidare över norskagränsen. Härifrån är det vacker utsikt över det mäktiga fjället Predikstolen. Vissa hävdar att även Helagsfjällets namn skulle komma sig ur att det kallats ”det Heliga fjället”.vandrare i närheten av HelgasHelagsglacirenhelgas glaciarHelags fjällstaitonskylt helagsbadet

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er