Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Helags Fjällstation

Boende

På Helags fjällstation finns rum av olika storlek i flera hus. Vi har 14 stycken 4-bäddsrum i stugorna Nordan, Sunnan och Östan. I Gamla Östan finns ett 9-bäddsrum och ett 5-bäddsrum. I säkerhetsrummet finns ett 8-bäddsrum.

Samtliga rum förutom Gamla Östan har elvärme och belysning. Charmiga Gamla Östans skick är från 1916 och här eldar vi med ved och använder fotogenlampor och tända ljus. Gamla Östan, Östan och 8-bäddsrummet är boendealternativ som passar bättre för dig som väljer helpension eftersom det inte finns självhushåll här, i Nordan och Sunnan finns självhushåll där du kan laga din egen mat. Bor du i Gamla Östan, Östan och säkerhetsrummet har du tillgång till de kök som finns i Nordan och Sunnan. Vill du ta med dig din eller dina hundar så är det 8-bäddsrummet och vissa 4-bäddsrum som är tillgängligt för er.

Sängarna i fyrbäddsrummen är 110 centimeter breda, utrustade med sköna madrasser, täcke och kudde. Du kan köpa reselakan eller hyra på plats om du inte väljer att ta med egna sängkläder, reselakan eller sovsäck.

Vill du koppla av så går du till Pilgrimssalen som finns i vår mysiga storstuga, här kan du sitta och göra upp morgondagens tur framför den sprakande öppna spisen. Frisen längs långsoffan i Pilgrimssalen beskriver den vandring som mången pilgrim har gått på jämt-norgevägen några kilometer söder om stationen.

Servicebyggnaden invigdes 2019 och här finns vattentoaletter, duschar samt bastu med relax.

Serviceavgift vid tältning:
200 kronor per natt och person (medlem)
300 kronor per natt och person (icke-medlem)
Halva priset för barn 6-15 år, 0-5 år gratis.

Kök och bastu ingår i serviceavgiften och får nyttjas 09.00-17.30 (lokala avvikelser på exakt tid kan förekomma)

bastu helags fjällstationRum på HelagsHelags fjällstaiton

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-14