STF Brantevik Råkulle Vandrarhem

Mer om STF Brantevik Råkulle Vandrarhem

Fiskeläget Brantevik är en pärla på Österlens långsträckta kust med pittoreska trädgårdar och varsamt vitkalkade hus. Här bor du granne med havet där det sköna klippbadet bjuder in till såväl morgon som kvällsdopp. Här har du nära till allt på Österlen, paradiset för dig som gillar natur- och kulturupplevelser. Vandra Skåneleden, spring längs havet eller cykla på slingriga småvägar. Ta sköna dopp vid klippor och långsträckta stränder. Upptäck kulturen med allt från scenkonst, trädgårdar, gårdsbutiker till caféer, gallerier, utställningar och loppisar.

Råkulle vandrarhem är inrymt i en genuin skånegård som härstammar från 1700-talet och har varit i samma släkts ägor i tretton generationer. Gården är traditionellt byggd i L-form med två längor och en gemensam skyddad innergård där en grönskande trädgård med äppelträd, kryddväxter, lavendel och doftande rosenbuskar väntar. En varm sommardag minner dofterna om att detta är Sveriges Provence och här finns gott om sköna sittplatser för egen fika, middag eller bara en stunds avkoppling.

Inomhus väntar 15 mysiga rum med totalt 34 bäddar fördelade på de två längorna, två rymliga gästkök, gemensamma faciliteter och ett trivsamt ”vardagsrum” för soffhäng, samtal och sällskapsspel. Dessutom finns det fina Galleriet, en ljus och luftig lokal där det under sommaren serveras frukost. Denna går även utmärkt att hyra för konferens, föredrag eller fest. Välkommen med din förfrågan!

Vänligen observera att vi är ett helt husdjursfritt boende.

Vi har i regel öppet från tidig vår till sen höst. För grupper finns möjlighet att boka även utanför denna period. Incheckning kl 17.00 eller efter överenskommelse. Utcheckning kl 10.00.

Varmt välkommen till Österlen, Brantevik och Råkulle vandrarhem. Jag hoppas du ska känna dig som hemma!

Lisa