Flexibla bokningsvillkor

Bokningar som avser boende kan avbokas med full återbetalning fram till 7 dagar före ankomst, alternativt fram till 18.00 dagen före ankomst. Vid bokning av aktiviteter gäller särskilda villkor. Aktuella villkor för ditt valda boende eller aktivitet hittar du under rubriken ”Villkor” när du kommer till varukorgen i bokningsflödet.

STF Tännäskröket

I Funäsfjällen med utsikt över skidbacken och norska fjällen

Visa på kartan
Flexibla bokningsvillkor

Om boendet

Vackert inbäddad mellan skog och fjäll ligger Tännäskröket, en fjällanläggning i underbara Funäsfjällen, cirka tjugo minuter från Funäsdalen. Här bor du i lägenhet eller fjällhus med utsikt över backen och den norska fjällkedjan. Underbart året om.

Det är något speciellt med Tännäskröket. Den där äkta, genuina fjällkänslan, när naturen står orörd och stämningen präglas av fäbodkulturen från förr. Vackert inbäddad mellan skog och fjäll ligger vår fjällanläggning i underbara Funäsfjällen, cirka tjugo minuter från Funäsdalen.

Området bjuder på massor av aktiviteter både sommar och vinter. På vintern väntar sjutton nedfarter och fem liftar samt längdskidåkningsspår som är en del av Nordic Ski Center och tillhör ett av världens största spårsystem med över 300 km preparerade längdspår. Sommar som vinter är fisket fantastiskt.
Under sommaren väntar även vandring, cykling och paddling. Åk på bäversafari och möt livs levandes myskoxar. Utforska fantastiska Rogen naturreservat som med sin labyrint av sjöar, böljande fjäll och lavklädda torrakor är en unik upplevelse i myskoxarnas hemtrakter.

Tännäskröket passar också alldeles särskilt bra för barnfamiljen med massor av kul och lärorika aktiviteter. Här får barnen också träffa Malte myskoxe.
På Tännäskröket somnar du bekvämt med fjällen utanför dörren. Du kan välja mellan att bo i någon av våra vackra naturnära fjällstugor eller fina lägenheter, alla skapade med naturen som inspiration. Fullt utrustade och med allt du behöver för en härlig vistelse. Eller checka ut helt och bo i vår ekostuga.

Vår restaurang Arran har flera år blivit omnämnd i White Guide. Med råvaror från Norrland i allmänhet och Härjedalen i synnerhet lagas klassiska rätter i modernistisk tappning. Avslappnat, genuint, ärligt, enkelt, gott, miljömedvetet. Öppettider varierar beroende på säsong, så kontakta oss gärna för att stämma av hur det ser ut när just du vill komma till oss.

Välkommen till Tännäskröket, en del av Funäsfjällen!

Vår service

• Restaurang

Restaurang finns. Öppettider kan variera utifrån säsong.

• Självhushållskök

Fullt utrustat kök där du kan tillaga din mat själv. Köket är gemensamt för alla gäster.

• Husdjur tillåtna

Ett begränsat antal djurrum finns.

• Elbilsladdning

Möjlighet finns att ladda elbil.

• Bastu

Bastu finns.

• Wifi

Wifi i allmänna lokaler och/eller på rummet.

• Familjerum

Rum med minst 4 bäddar i samma rum.

• Cykelförvaring

Möjlighet till cykelförvaring finns.

• Guider

Guider finns att hyra.

• Parkering

Bilparkering finns i anslutning till boendet, avgift kan tillkomma.

• <1 km till skidbacke

Närmare än 1 km till skidbacke.

• Boka ett eget hus

Möjlighet finns att boka hela boendet för ditt sällskap.

• Grupper

Boendet har möjlighet att ta emot grupper om minst 10 personer.

• Konferens

Boendet har möjlighet att arrangera möten / konferens.

Gruppförfrågan

Är ni fler än 10 personer och planerar en konferens, släktträff, läger eller skolresa? Fyll i formuläret så kommer din förfrågan att skickas till ditt valda boende, som återkommer med ett prisförslag för just din grupp!

Visa

Specificera gärna vilken typ av arrangemang:

Se tillgänglighet och boka.

Sök & boka

Kontakt och öppettider

Adress:

Karl Johans väg 1
    840 94 Tännäs

Hitta till boendet
    Med bil från Stockholm är en bra resväg E4:an över Gävle vidare mot Bollnäs-Ljusdal-Sveg-Funäsdalen-Tännäskröket. Åker du från Göteborg kör du via Uddevalla/Trollhättan - Sunne - Malung - Särna -Tännäs.

Snabbussen Härjedalingen går regelbundet hela året från Stockholm, Uppsala och Gävle. Från Göteborg är det enkelt att ta nattåget via Östersund och sedan buss. Resplus (Tåg och buss) fungerar bra från hela landet. Närmsta busshållplats ligger i Tännäs by, ca 6 km från Tännäskröket.

Direktflyg finns från Stockholm till Tännäskröket via Röros. På ca 2 timmar från Arlanda är du på plats i Tännäs inklusive transfer. Du kan även flyga till Sveg (NextJet). Till och från Östersund kan du flyga med SAS eller City Airline (från Göteborg). I Sveg och Östersund kan du också hyra bil.

GPS-koordinater:

N62.4129208°, E12.7124191°

Kontakt:

+46 68424000 bokning@tannaskroket.se

In- och utcheckningstider:

Incheckning (tidigast): 15:00
    Utcheckning (senast): 11:00

Öppettider reception

9-16.30

Antal rum

Följ STF Tännäskröket

Vårt hållbarhetsarbete

Hållbarhetslöftet

Boendet har avgett STFs Hållbarhetslöfte om att arbeta hållbart i den dagliga driften samt tipsa om hur du som gäst kan bidra i arbetet.

Vandringstips

Grövelsjön – Tänndalen

Vandringsleder i Sverige

Hållbara vandringstips

Hjälp oss göra skillnad

Vi tror att ju fler som upptäcker vår vackra natur, desto fler blir vi som värnar den. Som medlem bidrar du till hållbar turism och ett friluftsliv för alla. Bli medlem idag.

Upptäck fler boenden

Boka boende

STF Rogen Fjällstuga

Grövelsjön, Rogenområdet
    Boka boende

STF Skedbro Fjällstuga

Grövelsjön, Rogenområdet

Upplev mer

Allt om fjällen

Det finns mycket att upptäcka i den svenska fjällvärlden och ju mer du vet, desto roligare blir det. Hitta all viktig information om fjällsäkerhet, och spännande läsning om tex Sveriges största glaciärer.

Besökskalender

Trivs du när det är lugnare på fjället? Eller vill du vandra med andra? Med vår besökskalender får du en överblick över hur beläggningen generellt ser ut i olika fjällområden så att du lättare kan planera din tur.

Bo till medlemspris

Som medlem i STF är du med och bidrar i arbetet att göra det möjligt för fler att upptäcka Sverige. Som tack bor du alltid till rabatterat pris när du bokar ditt boende i STFs bokningskanaler.