STF Sävö Vandrarhem

Mer om STF Sävö Vandrarhem

Sävö är sedan gammalt en av knutpunkterna för de olika segellederna som löper efter ostkusten. På Sävö är naturen attraktionen, och här finns varken wifi eller TV. Inte heller hittar du restauranger eller affärer. Sävö bjuder å andra sidan på helt makalös natur med hagar, ängar och skogar. Här finns alla möjligheter till ett härligt friluftsliv. Fisket är rikt och här finns två vandringsleder, Sörmlandsleden och Sävöleden. Bland de många små vikarna hittar du enkelt din egen badklippa för sol och saltstänkta morgondopp.

På en lummig strandtomt med stora gräsytor precis intill segelleden genom Sävsundet ligger de röda stugorna som byggdes som bostäder för lotsarna i slutet av 1800-talet. De sju rummen är fördelade på två hus, Båtsmannen och Lotsen. Duschar och miljötoaletter finns i en separat byggnad intill husen. I Båtsmannen finns två fullutrustade gästkök, och i Lotsen hittar du reception och frukostmatsal. I Lotsen serverar vi varje dag en härlig frukost. Observera att den måste förbeställas, vilket du enklast gör I samband med din bokning.

Sommaren 2021 öppnar vi åter upp vårt lilla café. Här serveras kaffe, hembakade kakor, våfflor och glass. Öppet: April, maj, september: torsdag - söndag 11.00-15.00. Juni-augusti: onsdag - söndag 10.00-16.00.
Båttransporterna till Sävö avgår från Källviks brygga dagligen kl 10.30 & 16.00. Avresa från Sävö till Källvik avgår dagligen kl. 10.15 & 15.45. Båttransporterna måste alltid förbokas, gärna I samband med bokning, och allra senast dagen före ankomst. Observera att båten ej kör om det inte inkommit bokningar.

Vi värnar om vår vackra natur, och i ett naturreservat gäller en del särskilda regler att förhålla sig till som besökare. Du hittar mer om dessa på Länsstyrelsen.se.

Varmt välkommen till Sävö!

Anpassningar med anledning av Corona
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Schema finns för användning av gästköken
• Goda möjligheter finns till att laga mat utomhus
• Grillar, trangiakök och murrikka finns att låna
• I en stor trädgård finns många bord och bänkar att inta sin måltid vid