Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Sävö Vandrarhem

Mer om STF Sävö Vandrarhem

Sävö är ett naturreservat i Bälinge skärgård mellan Trosa och Nyköping. Ön är sedan gammalt en av knutpunkterna för de olika segellederna som löper efter ostkusten. Sävös natur är underbar med hagar, ängar och skogar. Här finns många små vikar där du hittar din egen badklippa för sol och saltstänkta morgondopp. På fantastiska Sävö råder lugnet och den stressade själen finner ro.

På en lummig strandtomt med stora gräsmattor ligger vandrarhemmet. De röda trähusen byggdes på 1870-talet som bostäder åt lotsarna, och renoverades år 2012. Idag lockar de ombonade rummen och härliga lantköken till sköna semesterdagar och roliga skolresor. Här finns totalt 8 rum med 2-6 bäddar i varje. De flesta rummen har våningssängar. Dusch och toalett finns i ett separat hus intill husen med rummen. Husdjur är endast tillåtna i 5-bäddsrummet. Vandrarhemmet har två välutrustade kök och det finns grillar att låna. Vid bryggan finns en sjöbod där sällskap på ca 30 personer kan sitta tillsammans. I den gamla lotsutkiken kan mindre sällskap på 6-8 personer sitta. Det finns ingen TV och inget WiFi på vandrarhemmet. På Sävö finns inga affärer eller restauranger.
Ca 500 m från vandrarhemmet finns Sävö gårds café som även serverar frukost. Caféet håller öppet 27/6-9/8
På Sävö finns en Naturskola och skolelever har företräde till vandrarhemmet under vardagar i maj och september.

Hyr Hela Huset
Vill ni anordna en släktträff, bröllop, födelsedagsfest eller någon annan form av sammankomst då ni vill ha hela anläggningen för er själva? Det går bra! Maila eller ring så får ni mer information och prisuppgifter.

Båttransporter
Båttransporterna till Sävö vandrarhem avgår från Källviks brygga kl 10.30 & 16.00. Avresa från Sävö vandrarhem till Källvik avgår kl. 10.15 & 15.45. Båttransporterna måste alltid förbokas, senast dagen innan ankomst men gärna tidigare.

Priser som gäller för vandrarhemmets gäster:
0-6 år Gratis
7-18 år 60 kr
Vuxen 100 kr
Samtliga priser gäller transport tur och retur.

Se och göra
På Sävö finns alla möjligheter till ett omväxlande friluftsliv med många skiftande upplevelser. Låna en roddbåt hos oss och ge dig ut på en skärgårdsutflykt. Glöm inte att ta med fiskespö – runt Sävö kan du dra upp många av Östersjöns läckerheter. Vandra runt ön på Sörmlandsleden och Sävöleden. Bada från solvarma klippor och klappa får, höns och kor på Sävö gård. Under högsäsong finns på Sävö gård ett café som även erbjuder frukost. Sävö gård ligger ca 700 m från vandrarhemmet.

Om Sävö
Sävö är ett naturreservat och detta innebär att det finns lagar och föreskrifter som allmänheten bör känna till då man besöker Sävö. Hundar måste alltid vara kopplade. Läs gärna mer på länsstyrelsens hemsida om vad som gäller på Sävö.

Anpassningar med anledning av Corona
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Schema finns för användning av gästköken
• Goda möjligheter finns till att laga mat utomhus
• Grillar, trangiakök och murrikka finns att låna
• I en stor trädgård finns många bord och bänkar att inta sin måltid vid