STF Sävö Vandrarhem

Mer om STF Sävö Vandrarhem

Sävö är sedan gammalt en av knutpunkterna för de olika segellederna som löper efter ostkusten. På Sävö är naturen attraktionen, och här finns varken wifi eller TV. Inte heller hittar du restauranger eller affärer. Sävö bjuder å andra sidan på helt makalös natur med hagar, ängar och skogar. Här finns alla möjligheter till ett härligt friluftsliv. Fisket är rikt och här finns två vandringsleder, Sörmlandsleden och Sävöleden. Bland de många små vikarna hittar du enkelt din egen badklippa för sol och saltstänkta morgondopp.

På en lummig strandtomt med stora gräsytor precis intill segelleden genom Sävsundet ligger de röda stugorna som byggdes som bostäder för lotsarna i slutet av 1800-talet. De sju rummen är fördelade på två hus, Båtsmannen och Lotsen. Duschar och miljötoaletter finns i en separat byggnad intill husen. I Båtsmannen finns två fullutrustade gästkök, och i Lotsen hittar du reception och frukostmatsal. I Lotsen serverar vi varje dag en härlig frukost. Observera att den måste förbeställas, vilket du enklast gör I samband med din bokning.

Vandrarhemmet har ett eget café under sommarhalvåret där du kan fika, välja en enklare lunch, glass och picknickpaket. Dessutom finns en mini-butik där du kan köpa mjölk, ravioli, grillkol m.m.

Vandrarhemmet fick i 2021 en stor renovering där båda värmesystemet och fönster byttes ut till miljövänligare alternativ. En skön värme och året- runt boende möjligheter i alla hus blev resultatet!

Båttransporterna till Sävö avgår från Källviks brygga dagligen kl 10.30 & 16.00. Avresa från Sävö till Källvik avgår dagligen kl. 11.00 & 16.30. Båttransporterna måste alltid förbokas, gärna I samband med bokning, och allra senast dagen före ankomst. Observera att båten ej kör om det inte inkommit bokningar.

Vi värnar om vår vackra natur, och i ett naturreservat gäller en del särskilda regler att förhålla sig till som besökare. Du hittar mer om dessa på Länsstyrelsen.se.

Varmt välkommen till Sävö!