STF Sävö Vandrarhem

Upplev

På Sävö finns alla möjligheter till ett omväxlande friluftsliv med många skiftande upplevelser. Glöm inte att ta med fiskespö – runt Sävö kan du dra upp många av Östersjöns läckerheter. Trots att Sävö är en relativt liten ö är floran artrik och det finns ett stort antal vegetationstyper. Här återfinns bland annat Adam och Eva, jungfrulin, vildlin, klätt och darrgräs.

Och vill du ta det riktigt lugnt, eller bara vara, har vi allt du behöver för sådana dagar. På vandrarhemmet finns sällskapsspel och annan utrustning för både inom- och utomhusaktiviteter att låna, bland annat kubbspel och bollar.

Vi värnar om vår vackra natur, och i ett naturreservat gäller en del särskilda regler att förhålla sig till som besökare. Du hittar information om dessa på Länsstyrelsen.se

Vandra
På Sävö väntar en cirka 3 kilometer lång etapp av Sörmlandsleden som vi varmt vill rekommendera. Här kan du ta en vacker vandring genom skogar, blomstrande hagar och ängsmarker. Leden sträcker sig över den högsta punkten på ön – Kikarberget, och från toppen befinner du dig cirka 25 meter över havet med en hänförande utsikt över skärgården. Utmed leden möter du skyddsmantelmadonnan Stella Maris. Hon står där för att skydda Östersjön. Utmed Sörmlandsleden finns toaletter och grillplatser. Hos oss kan du boka ett fint grillpaket att ta med ut på vandringen.

Här finns även Sävöleden, som ansluter till Sörmlandsleden och tar dig norrut och västerut på ön. Du vandrar hela tiden nära vattnet. Den är tre kilometer lång och markerad med blå färg. Kartor finns att låna!

Lotsmuseet på ön
En gång i tiden höll man utkik efter båtar här. Idag, flera hundra år senare, är den lilla röd- och vitmålade lotsutkiken ett litet museum som speglar lotsningens historia. Du hittar lotsutkiken på höjden ovanför Sävösund där den fortfarande står ståtligt och påminner oss om hur yrkessjöfarten brukade passera genom sundet här. Den gamla lotsutkiken är väl värd ett besök tycker vi! Öppet i högsäsong och gratis entré!

Vackra tavlor med skärgårdsmotiv
På Sävö bor konstnären Gunborg Carlsson som är född och uppvuxen på ön. På 10 minuters promenad från vandrarhemmet kan du besöka Gunborg och hennes konstbod. Se hennes vackra tavlor med motiv från Sävö och skärgården och passa samtidigt på att ta del av hennes erfarenhet av livet här på Sävö, förr och nu.

Utforska vattnen
Övärlden utanför Sävö är ett eldorado för kanotister och vattenälskare. Det är enkelt att ro över Sävsundet och gå i land på Långö som är en stor och fin ö att promenera på. Vi har två roddbåtar till utlån.

Dessutom hyr vi även ut både SUP och kanadensare hos oss! En härligt sätt att utforska Sävö’s omgivning på vattnet.

För barnen
Det finns gömda skatter på ön! Ladda ner appen geocach, och ge dig ut på skattjakt. I vår trädgård finns också en spännande och lärorik skattjakt för barnen.

Utforska grannöarna
Vi erbjuder även båttransporter till andra öar i närheten belägna inom Sörmlands skärgård. Ett tips är att göra en dagsutflykt till vackra Ringsö som är Sörmlands största ö. Här är naturen vacker och det går både islandshästar och mängder av dovhjortar helt fritt på ön. På Ringsö bedrivs även turridning med islandshästarna. Kontakta oss så berättar vi mer.

Utforska fastlandet intill Sävö
På Sävö stannar man gärna länge, och det är enkelt att boka till en båttransport och kombinera vistelsen på ön med dagar på fastlandet. Besök Nynäs slott och Naturreservat eller Stendörrens naturreservat. Båda platserna ligger vackert och erbjuder intressanta utställningar att ta del av. Ett annat tips är att tillbringa en dag i den lilla skärgårdsstaden Trosa, flanera omkring bland butikerna och kanske äta gott på någon av stadens alla mysiga restauranger. Efter en dag av upplevelser väntar åter lugnet på Sävö.