Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

STF Sälen Torgåsgården

Upplev

Hos oss hittar du en stor trädgård med grill och möjlighet för brännboll, kubbspel och volleyboll. Det finns också massor av aktiviteter att göra runt omkring i vårt närområde.

Vandring
Långa flacka fjäll med varierande vandring som passar både stora och små. Följ de gamla fäbodstigarna genom storskog och längs vatten eller gå högst upp på en fjällrygg med utsikt över fulufjällsplatån. Vandring har aldrig varit lättare. Markerade leder, varierande terräng som passar alla, korta och långa turer, ta dig upp för egen hand eller med liften till toppen av fjället. Torgåsgården ligger nära oavsett.

Bad & Fiske
Vi har en egen strand som inbjuder till bad på sommaren. Eller en paddeltur. Under vintern kan du utmana dig med att bada isvak och vedeldad badstamp (bastu kommer så småningom).

Med över hundra (100) fiskevatten runt omkring oss finns det goda chanser att få fisk. Lima fiskevårdsförening planterar in i några av put n take dammarna. Älv, å eller sjö. Kasta, meta eller fiske. Du väljer själv. Fiskekort finns att köpa hos oss. I Motjärn (vår egen sjö) finns bland annat gädda och abborre. Under vintertid erbjuder vi isfiske.

Cykling
Downhill i Lindvallen. Ta med egen cykel, och utrustning eller hyr på plats. Nära till Rörbäcksnäs kända cykelleder.

Längdskidor
Kläppens berömda Älvspår startar knappt en km norr om oss. Prepareras/pistas varje dag och belyst. Varierad åkning med en mer kuperad del och en flackare del. Öppnar som regel redan i november tack vara konstsnö.

Djur & Natur
Vi har samarbete med Peakpoints som kan erbjuda vandring till ett björnide med guide som berättar om björnen och andra djur i skogen. Hos Peakpoints kan man även göra ett besök hos hundarna som vilar upp sig under sommaren, kela med valpar och lära sig mer om hundarnas liv och hundspannskörning.

För barnfamiljen
Vi på Torgåsgården erbjuder olika aktiviteter för dig som reser med barn. Vad sägs om en att gå vår naturstig med frågor för barn i olika åldrar? På vägen ser du stora träd, passerar Vallafallet och går på den gamla nedlagda järnvägen som en gång trafikerade Mora-Särna. Vi har även naturbingo och andra kluringar för barn.

En annan kul upplevelse är att paddla med barnen i tjärn. Dessutom väntar massa roligt i trädgården som spel och bollar. Inomhus finns lekrum med spel, böcker och annat roligt.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er