STF Sälen Torgåsgården Fjällgård

Upplev

Torgåsgården fjällgård hittar du mitt i en av naturens bästa lekplatser! Året runt finns massor av aktiviteter att göra runt omkring i vårt närområde, oavsett om du vill vandra, cykla, paddla, åka utför eller längdåkningsskidor. Hos oss bor du med en perfekt bas för dina stora eller små äventyr. Miljön hos oss inbjuder även den till både aktivitet och vila. Här hittar du en stor trädgård med grill och möjlighet för brännboll, kubbspel och volleyboll. Direkt nedanför oss ligger sjön med möjlighet för bad året runt. Vi är själva en aktiv familj som älskar att vara ute i naturen. Fråga oss gärna om våra bästa tips!

Vandring
Långa flacka fjäll med varierande vandring som passar både stora och små. Följ de gamla fäbodstigarna genom storskog och längs vatten eller gå högst upp på en fjällrygg med utsikt över fulufjällsplatån. Vandring har aldrig varit lättare. Markerade leder, varierande terräng som passar alla, korta och långa turer, ta dig upp för egen hand eller med liften till toppen av fjället. Sälenfjällen är också ingången till Kungsleden. Härifrån kan du fortsätta över Fulufjället till Grövelsjön och Storlien. Torgåsgården ligger nära oavsett.

Bad & Fiske
Vi har en egen strand som inbjuder till bad på sommaren. Eller en paddeltur. Under vintern kan du utmana dig med att bada isvak och vedeldad badstamp (bastu kommer så småningom).

Med över hundra (100) fiskevatten runt omkring oss finns det goda chanser att få fisk. Lima fiskevårdsförening planterar in i några av put n take dammarna. Älv, å eller sjö. Kasta, meta eller fiske. Du väljer själv. Fiskekort finns att köpa hos oss. I Motjärn (vår egen sjö) finns bland annat gädda och abborre. Under vintertid erbjuder vi isfiske.

Kanot
Du som gäst kan alltid låna kanot och flytväst för en kortare tur på Motjärnen. Vill ni ut på ett längre äventyr med kanot? Då går det fint att hyra våra kanoter. Vi samarbetar med Sälens kanotcentral och att alla våra gäster får ett värdebevis på 15% när de bor hos oss att använda på Kanotcentralen.

Cykling
Downhill i Lindvallen. Ta med egen cykel, och utrustning eller hyr på plats. Nära till Rörbäcksnäs kända cykelleder.

Längdskidor
Torgåsgården fjällgård hittar du 1,5 mil söder om Vasaloppsstarten. Vårt närmsta spår är Älvspåret. Du går på spåret i Torgås som ligger ca 1 km från Torgåsgården. Dit kan du antingen gå eller köra. Älvspåret är 13 km och startar vid Välkomstcentret och vänder i Torgås, 7 kilometer söder om Kläppen. Spåret inleder plant, men några kilometer innan Torgås går spåret in i en mer kuperad del. Hela spåret är elbelyst och är tänt mellan 06.00–22.00 alla dagar. 8 kilometer av spåret har konstsnö och så mycket som möjligt av sträckan öppnar redan i november. Denna del är extra populär till vasaloppsträning hos våra gäster. Ej tillåtet med hund. Här får du åka både klassisk stil och skate. Torgåsgården ligger också nära Kläppens andra spår.

Alpint
För dig som vill kasta dig utför, oavsett om du är nybörjare eller mer avancerad är backarna nära. Torgåsgården fjällgård ligger 5 min från Kläppen som har Sveriges bästa snögaranti. Här finns något för alla med varierad åkning både när det gäller utförsåkning och längd. Det finns 37 pister, 21 liftar samt ca 50 km längdspår. Kläppens snowpark är välkänd för kvalitet och är årligen värd för SM i snowboard och skidor. Du kan prova på att hoppa, trixa, åka på rails och i halfpipe.

Nybörjare? Kläppen erbjuder skidskola för skidor, snowboard och längd. För dig som inte har egen utrustning finns Skidhuset där du kan hyra allt du behöver.

Destinationer som Trysil, Lindvallen, Högfjället, Tandådalen och Hundfjället ligger bekvämt på en bilturs avstånd.

Djur & Natur
Vi har samarbete med Peakpoints som kan erbjuda vandring till ett björnide med guide som berättar om björnen och andra djur i skogen. Hos Peakpoints kan man även göra ett besök hos hundarna som vilar upp sig under sommaren, kela med valpar och lära sig mer om hundarnas liv och hundspannskörning.

För barnfamiljen
Vi på Torgåsgården erbjuder olika aktiviteter för dig som reser med barn. Vad sägs om en att gå vår naturstig med frågor för barn i olika åldrar? På vägen ser du stora träd, passerar Vallafallet och går på den gamla nedlagda järnvägen som en gång trafikerade Mora-Särna. Vi har även naturbingo och andra kluringar för barn.

En annan kul upplevelse är att paddla med barnen i tjärn. Dessutom väntar massa roligt i trädgården som spel och bollar. Inomhus finns lekrum med spel, böcker och annat roligt.