STF Sälen Torgåsgården

Hitta till STF Sälen Torgåsgården

Alla vägar leder kanske inte till Torgåsgården men många av dem gör det. Vi ligger 5 min med bil från Kläppen skiresort och 20 min med bil från Sälen.

Kollektivtrafik
Flera bussar med anslutning från SJ:s tåg till Borlänge passerar oss. Den närmaste busshållplatsen heter ”Torgås Gamla Affären”. Du kan avtala med oss, så hämtar vi dig gärna, eftersom delar av vägen till oss går längs den bitvis hårt trafikerade riksvägen.

Kanot
Kommer du med kanot nedströms ska du hålla utkik efter oss när du passerat Torgåsbron i Torgås. Vi finns innanför östra älvbanken, vid Motjärns strand. Vid höga flöden kan du paddla ända fram till sandstranden och bara några meter från gården, genom kanalen till Motjärn. Annars går det bra att bära kanoten över den smala landremsan som delar älven och Motjärn. OBS! På grund av ombyggnad av bron i Torgås går det inte att färdas under bron i dagsläget.

Med bil
Från söder: följ väg 66 förbi Malung, så kommer du till samhället som heter Lima. Du hittar oss 4 km norr om Lima, på höger sida. Når du fram till bron i Torgås har du åkt för långt.

Från norr: kör du från Vasaloppsvägen eller Sälen ska du fortsätta söder ut vid Fiskarheden. När du kommer fram till Kläppen skiresort är det ungefär 4 km kvar. Du hittar oss på höger sida, strax efter det lilla samhället Torgås.

Från väst: kommer du från Rörbäcksnäs och norska gränsen ska du hålla höger och följa skyltningen i Torgås, eftersom bron är tillfälligt avstängd. Du kommer då fram till Lima, på västra sidan av älven. Kör över bron och sväng sedan norrut på väg 66. Du hittar oss på vänster sida av vägen, 4 km efter Lima, strax söder om Torgås.
  • GPS-koordinater: N60.9745°, E13.34°

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er