STF Sälen Torgåsgården Fjällgård

Familj

STF Sälen Torgåsgården är ett familjevänligt och hemtrevligt vandrarhem där natur, lek och rörelse står i fokus. Hos oss finns egen sjö med badplats, skog och fjäll precis runt knuten. Här väntar aktiviteter sommar såväl som vinter. Inomhus kan du umgås, spela spel, läsa böcker eller se på film.

Torgåsgården drivs av oss, Moa och Björn Källén. Vår familj består också av våra barn och våra hundar. Vi tog över gården med visionen att även andra familjer skulle få uppleva fjäll, snö, stjärnklara nätter och friluftsliv tillsammans. Självklart tipsar vi därför gärna om lagom stora eller små äventyr, för unga och gamla. Hör av dig om du har några frågor, så hjälper vi gärna till. Torgåsgården har öppet året runt och vi är nästan alltid i närheten.

Utomhusaktiviteter
Förbered dig på dagar fullspäckade med äventyr i naturens roligaste lekplats i Sälenfjällen. Upplev svensk vildmark när den är som snällast, en härlig minisemester för hela familjen, året runt.

Vi på Torgåsgården erbjuder olika aktiviteter för dig som reser med barn. Vad sägs om en att gå vår naturstig med frågor för barn i olika åldrar? På vägen ser du stora träd, passerar Vallafallet och går på den gamla nedlagda järnvägen som en gång trafikerade Mora-Särna. Vi har även naturbingo och andra kluringar för barn.

En annan kul upplevelse är att paddla med barnen i tjärn. Vi har stora grönytor som är perfekta för kubb, fotboll och grillning. Låna gärna vår studsmatta eller vårt volleybollnät. Vid Motjärnen, som ligger precis bakom Torgåsgården, finns en liten sandstrand och möjlighet till bad.

Vi har samarbete med Peakpoints som kan erbjuda spännande vandring till ett björnide med guide som berättar om björnen och andra djur i skogen. Hos Peakpoints kan man även göra ett besök hos hundarna som vilar upp sig under sommaren, kela med valpar och lära sig mer om hundarnas liv och hundspannskörning.

Du som gäst på Torgåsgården kan alltid låna kanot och flytväst för en kortare tur på Motjärnen. Vill ni ut på ett längre äventyr med kanot? Då går det fint att hyra våra kanoter. Vi samarbetar med Sälens kanotcentral och att alla våra gäster får ett värdebevis på 15% när de bor hos oss som de kan använda på Kanotcentralen.

I mån av tid och bokningsläge finns även möjlighet att få hälsa på och mysa med våra fina fjällhundar utan extra kostnad. Önskar du boka detta skriv in det som önskemål under meddelande i din bokning.

Inomhusaktiviteter
I vår pyssel och spelhörna hittar du bland annat Yatzy, ritsaker och pussel. För alla barn har vi också ett lekrum. Låna gärna en bok i vår bokhörna. Här finns böcker för både stora & små. Eller sjunk ner i våra mysiga soffor och koppla av. Här finns också en Smart TV för den som vill se på TV.