STF Regna Vandrarhem

Tips

I Regna kan du uppleva livet på landet lite som det var förr, med betande djur, småskaligt jordbruk och rödfärgade hus längs slingriga vägar. I kyrkbyn ligger flera välbevarade byggnader från mitten av 1800-talet. Här är några tips på vad du kan göra när du är här.

Vandra
Östgötaledens nordligaste sträcka passerar Regna, i öst-västlig riktning Rejmyre-Älgsjön. Du kan också vandra eller jogga den natursköna vandringsleden Regnamilen som börjar vid Regna kyrka och går genom naturreservatet Regnaholms lövskogar förbi Regnaholms slott. Djurlivet är rikt i trakten och kanske du får syn på tranor, dovhjort, älg eller räv.

Cykla
Det finns många små vägar som passar utmärkt för cykelturer. Vi kan tipsa om flera fina dagsutflykter som du kan göra på cykel, exempelvis runt sjön Regnaren.

Bada
Närmaste bad är i sjön Regnaren cirka 350 meter från vandrarhemmet. Vid Regnaren ligger en vedeldad bastu som du kan boka i förväg genom oss. I Finspång finns badhus med äventyrsbad.

Fiska
Det finns fler än 300 sjöar i Finspångs kommun.  Du behöver fiskekort för att fiska i insjöarna. Regnagården säljer fiskekort som gäller i sjöarna Regnaren och Ålsjön.

Hembygdsgården
Regna hembygdsgård har konserter och torpvandringar om sommaren. Den traditionella marknaden, Regna marken, äger rum sista lördagen i augusti varje år på Regna hembygdsgård. Där säljs hantverk, kläder, mat, antikviteter med mera.

Dansbandskvällar
På Regnas folkpark Hasselbacken arrangeras dans med kända dansband några kvällar varje sommar.

Gör en utflykt

Häfla hammarsmedja ligger en knapp mil från Regna. Den grundades på 1600-talet och var i drift till 1920-talet. Smedjan och smedsbostaden visas dagligen under högsäsong.

Rejmyre glasbruk grundades redan 1810 och är fortfarande i drift.  Glasblåsning demonstreras i hyttan under sommaren och försäljning av glas sker året runt. Här finns också flera andra butiker och ett anrikt gästgiveri. Hårdrockfestivalen Skogsröjet arrangeras av byborna en helg i augusti varje år.

Risinge gamla kyrka, S:ta Maria kyrka, ligger i Risinge strax utanför Finspång. Kyrkan har unika valvmålningar från 1400-talet av den så kallade Risinge-mästaren.

Brevens bruk är en välbevarad bruksmiljö med många byggnader, förutom järnbruket finns bruksherrgård, flera arbetarbostäder, skola och kyrka. Här tillverkades järn i 300 år. Under sommaren har café och konstnärsateljéer öppet.

Shopping. Vingåkers Outlets har försäljning av kläder, skor, inredningsdetaljer med mera.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er