STF Ivögården Mat & Vingård

Möjlighet till mat, vin och vandring på denna skånska sagoö

Ivögården hittar du på den lilla ön Ivö i Ivösjön i nordöstra Skåne, i närheten av Sölvesborg och Karlshamn. Denna historiska ö med spännande kultur och vacker natur når du smidigt med vägfärja. Här finns mycket att uppleva både för den som vill vara aktiv och för den som vill njuta och koppla av. Välkommen till oss och njut av rofylld miljö året om.

På natursköna Ivö, sagoön mitt i Skånes största sjö, möts du av rofylld tystnad. Här hittar du fina möjligheter till sköna bad, fiske, cykelutflykter, vandring, båt- och kanotuthyrning. Följ vandringslederna genom skogarna, och besök mytomspunna historiska sevärdheter. Under vinterhalvåret kan du kombinera vandring med storslagen utsikt, skidåkning endast 12 km från Ivögården, pimpelfiske eller en tur på långfärdsskridskorna när kylan slagit till. Ivögården bjuder in till avkoppling inomhus året runt.

Ivögården är en plats för möten och upplevelser för stora och små. Vi finns belägna mitt på den lilla ön och ett stenkast från den vackra Kyrkviken och Ursulas källa. Huset har gamla anor och har under de senaste åren renoverats med omsorg. Ivögården erbjuder totalt 15 rum och bäddar för 46 personer. Rummen är av olika storlek och individuellt inredda med varm och trivsam känsla. Gästerna delar på duschutrymmen och toaletter. Duschrummen är nyrenoverade och ligger i anslutning till de vedeldade badtunnorna. Det finns 8 toaletter, varav 2 är handikappanpassade. I hjärtat av logidelen ligger gästköket där du kan tillaga dina måltider, att avnjuta inomhus eller med naturen som granne på altanen utanför.

Frukostservering sker antingen i vår restaurang eller uppe i gästköket. I vår restaurang serverar vi mat av hög kvalitet tillagad på ekologiska råvaror från lokala producenter. Till detta kan du njuta våra egenproducerade viner. Restaurangen håller öppet utvalda dagar under högtidshelger och högsäsong. Vi erbjuder under året även temakvällar och weekendpaket. Kontakta oss för aktuella öppettider och bokning.

Boka in er konferens på Ivögården och kombinera möten med rofylld miljö och god mat.

Badmöjligheter finns nästan överallt längs Ivösjöns stränder. Ivösjön är Skånes största sjö med klart vatten, på sina ställen ett djup på ca 50 meter. Här kan du bland annat fiska abborre, gös, gädda, mört och braxen. Hyr en kanot och upplev Ivös vackra natur sjövägen. Med båt kan du även nå Oppmannasjön via kanalen vid Bäckaskogs Slott, och Bromölla där du kan besöka Iföverkens industrimuseum. Uthyrning av båtar och kanoter liksom försäljning av fiskekort hittar du hos oss på Ivögården. Samla familj och vänner vid grillplatsen och njut av mat utomhus när vädret tillåter.

Hjärtligt välkommen till sagoön Ivö och Ivögården!

• Restaurang

Restaurang finns. Öppettider kan variera utifrån säsong.

• Självhushållskök

Fullt utrustat kök där du kan tillaga din mat själv. Köket är gemensamt för alla gäster.

• Husdjur tillåtna

Ett begränsat antal djurrum finns.

• Wifi

Wifi i allmänna lokaler och/eller på rummet.

• Familjerum

Rum med minst 4 bäddar i samma rum.

• Cykeluthyrning

Cykel finns att hyra.

• Kanotuthyrning

Kanot finns att hyra.

• Parkering

Bilparkering finns i anslutning till boendet, avgift kan tillkomma.

• Frukost

Frukost ingår i rumspriset eller finns att köpa mot tillägg. Öppettider/utbud kan variera utifrån säsong.

• <1 km till badplats

Närmare än 1 km till badplats.

Kungagårdsvägen 17-3
    291 68 Fjälkinge

Ivögården ligger på Ivön, i Ivösjön. Du tar dig hit via trafikverkets bilfärja från Barum. Färjan går dygnet runt, är gratis och överfarten tar fem minuter. När du kör av färjan på Ivö följer du vägen rakt fram i 1,8 km till en trevägskorsning, där svänger du höger in på Kungagårdsvägen och 170 m längre fram på vänster sida finner du Ivögårdens parkering.

Bilfärjan går mellan Barum och Ivö var tjugonde minut mellan 05.00-23.00 med avgångar 00, 20, 40. Läs mer på Trafikverket Ivöleden.

Observera att om du ställer in din gps eller kör på Google Maps blir tidsangivelsen ofta längre än vad den verkligen är, påslaget är ca 30 minuter.

Ivö ligger ca 20 km från Kristianstad. Enklaste sättet att ta dig hit är med tåg eller flyg, och sedan hyrbil. Flyg går till Kristianstad Österlen Airport eller Ronneby flygplats. Tåget stannar i Kristianstad.

Från Kristianstad
    Från Kristianstad kör du E22 österut i ca 10 km till avfarten mot Fjälkinge in på Kumlevägen fram till en rondell vid Ica A-livs, i rondellen kör du rakt fram in på Kiabyvägen. Efter ca 10 km är du framme i Barum och följer då skyltarna till höger ner till färjelägret och bilfärjan Karna som kommer ta dig över till Ivö.

Från Ronneby
    Från Ronneby kör du E22 västerut i ca 70 km till avfarten mot Bäckaskog, därifrån följer du skyltarna mot Bäckaskog och Kiaby fram tills du är framme vid Kiaby kyrka. Där svänger du höger in på Kiabyvägen och är framme i Barum efter ca 6 km. Där följer du skyltarna till höger ner till färjeläget och Karna som kommer ta dig över till Ivö.

+46 442533455 info@ivogarden.se

Öppettider reception

Antal rum

Följ STF Ivögården Mat & Vingård

Vandringstips

Skåneleden

Vandringsleder i Sverige

Hållbara vandringstips

STF Tjärö

Blekinge

Sök boende via karta

Upplevelser i Sverige

Det finns mycket att uppleva och göra över hela landet. Oavsett om du är erfaren eller nybörjare. Välkommen att uppleva Sverige med oss. Här ger vi tips och inspiration - allt från guidade vandringar till grottäventyr.

Turista hållbart

Vi inspirerar till upplevelser som visar hänsyn för platsens natur- och kulturmiljöer och som bygger på nyfikenhet och upptäckarglädje. Läs mer om du hur du planerar en mer hållbar semester.