Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och nu kämpar vi för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

STF Blåhammaren Fjällstation

Mer om STF Blåhammaren Fjällstation

Blåhammaren är STFs minsta och högst belägna fjällstation. Den ligger på kalfjället i västra Jämtland, 1086 meter över havet. Utsikten är fantastisk med Helags och Sylmassivet i söder och den norska fjällvärlden i väster.

Vi ligger mitt i väglöst land och hit vandrar du eller går på skidor. Inkörsportarna är Storulvån, Rundhögen samt Storvallen. Till Blåhammaren kommer gäster på leder från alla väderstreck för maten, fjällvärldens längsta bastuutsikt och för att gå den klassiska Jämtlandstriangeln (Sylarna, Storulvån, Blåhammaren.)

Vi serverar frukostbuffé klockan :8-9. Under dagen från klockan 11 kan du äta lunch, hembakat fika eller vår berömda fruktsoppa från 1913. Vår omtalade trerättersmiddag med tillhörande presentation startar klockan 18 varje kväll och du blir placerad tillsammans med andra gäster. Vi har fullständiga rättigheter och komponerar varje kväll ihop ett dryckespaket till middagen. Vår middag är en av huvudanledningarna till att många kommer till oss och ska därför bokas i samband med bokning av logi, då vi har ett begränsat antal platser.

Vår omtalade och vällagade mat är gjord på fjällko, röding, ren eller älg - allt från Jämtland/Härjedalen. Äter du inte detta eller har du allergier/specialkost ska du nämna det vid din bokning för att du ska få en så bra upplevelse som möjligt.

Vill du tälta hos oss? Vid stationen betalar du som medlem 200 kronor per person för en serviceavgift som inkluderar att du får använda alla våra faciliteter såsom toaletter, utedass, bastu, duschar, självhushållskök, torkrum.

I vår lilla butik kan du köpa godis, snacks och enklare mat att laga själv i vårt självhushållskök. Det finns också hygienprodukter, mössor och t-shirts. Vår butik och reception har öppet klockan 08-22.

Från vintersäsongen 2020 är STF Blåhammaren kontantlöst. Du kan förbetala din vistelse, men på plats kan du endast betala med kort.

Varmt välkommen!

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-14

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er