STF Blåhammaren Fjällstation

Mer om STF Blåhammaren Fjällstation

Blåhammaren är STFs minsta och högst belägna fjällstation. Den ligger på kalfjället i västra Jämtland, 1086 meter över havet. Utsikten är fantastisk med Helags och Sylmassivet i söder och den norska fjällvärlden i väster.

Vi ligger mitt i väglöst land och hit vandrar du eller går på skidor. Inkörsportarna är Storulvån, Rundhögen samt Storvallen. Till Blåhammaren kommer gäster på leder från alla väderstreck för maten, fjällvärldens längsta bastuutsikt och för att gå den klassiska Jämtlandstriangeln (Sylarna, Storulvån, Blåhammaren.)

Vi serverar frukostbuffé Kl: 07.30-10.00 - är det högt tryck blir du tilldelad en slot-tid som inte gå att förboka. Under dagen från klockan 11 kan du äta lunch, hembakat fika eller vår berömda fruktsoppa från 1913. Vår omtalade trerättersmiddag med tillhörande presentation startar klockan 17.30 varje kväll. Det är två sittningar och du bli tilldelad en tid för middag när du anländer, du kan inte förboka sittning- se därför till att vara i tid. Du bli placerad tillsammans med andra gäster. Vi har fullständiga rättigheter och komponerar varje kväll ihop ett dryckespaket till middagen. Vår middag är en av huvudanledningarna till att många kommer till oss och ska därför bokas i samband med bokning av logi, då vi har ett begränsat antal platser.

Vår omtalade och vällagade mat är gjord på fjällko, röding, ren eller älg - allt från Jämtland/Härjedalen. Äter du inte detta eller har du allergier/specialkost ska du nämna det vid din bokning för att du ska få en så bra upplevelse som möjligt.

Vill du tälta hos oss? Vid stationen betalar du som medlem 200 kronor per person för en serviceavgift som inkluderar att du får använda alla våra faciliteter såsom toaletter, utedass, bastu, duschar, självhushållskök, torkrum.

I vår lilla butik kan du köpa godis, snacks och enklare mat att laga själv i vårt självhushållskök. Det finns också hygienprodukter, mössor och t-shirts. Vår butik och reception har öppet klockan 08-22.

Från vintersäsongen 2020 är STF Blåhammaren kontantlöst. Du kan förbetala din vistelse, men på plats kan du endast betala med kort.

Varmt välkommen!

Anpassningar med anledning av coronapandemin

För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Vi tar endast emot gäster som har förbokat sin vistelse. Det gör du här på webben.
• Vi har minskat antalet bokningsbara bäddar i flerbäddsrum för att skapa mer yta och för att säkerställa att våningssäng endast behöver delas av gäster i samma sällskap. Vi fördelar sällskap i olika rum så långt det är möjligt, men kan inte garantera eget rum om du inte har bokat det. Vill du vara säker på att inte behöva dela rum med andra gäster rekommenderar vi att du styr din vistelse till datum eller boenden där du kan boka boende i eget rum.
• Täcke och kudde finns på plats. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott (alternativt hyra på plats) i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.
• Vi planerar för att öppna bastun på våra fjällstationer till vintersäsongen. Beslut utgår från de allmänna råd Folkhälsomyndigheten ger och kan komma att ändras. Bastubad kommer att vara reglerade, mer information kommer innan vi öppnar fjällstationerna för vintern. För sommaren behöver vi invänta eventuella förändringar i Folkhälsomyndighetens föreskrifter och coronapandemins utveckling.
• För att hindra smittspridning i våra restauranger så glesar vi ut mellan borden och vid behov delar vi upp gäster i fler sittningstider med färre gäster per sittning. Handskar och handsprit finns tillgängligt för alla gäster. Vid bufféservering har vi förstärkta hygienrutiner och sällskapen hämtar mat i omgångar för att motverka köbildning.
• I självhushållsköken är tiderna för matlagning uppdelade för att minska trängsel. Tältare som betalat serviceavgift kan använda köken mellan 09.00 och 17.30.
• Sällskapsrummen används endast av boende gäster, de är även ommöblerade för att minska antalet sittplatser och vi har infört maxantal.
• Vi har förstärkta städrutiner i rum där städ ingår. I de rum där du städar själv finns alla rengöringsmedel och all utrustning som behövs. Alla rum inspekteras noggrant och städas efter avresa för att säkerställa en trygg vistelse för nästkommande gäst.
• Hygienrutiner kring uthyrning av tält och sovsäckar är förstärkta.
• Vi har gått över till kortbetalning för att undvika kontanthantering med smittrisk.
• Guidade turer och grupparrangemang kommer att erbjudas under både vinter- och sommarsäsong, med fokus på guidade dagsaktiviteter och turer på egen hand.
• Du som gäst måste ta ett stort eget ansvar för både dina egna rutiner och de rutiner STF satt upp. Tillsammans får vi det här att fungera och möjliggör att fjällstationerna kan ha öppet såväl vinter som sommarsäsongen 2021.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er