STF Blåhammaren Fjällstation

Mer om STF Blåhammaren Fjällstation

Blåhammaren är STFs minsta och högst belägna fjällstation. Den ligger på kalfjället i västra Jämtland, 1086 meter över havet. Utsikten är fantastisk med Helags och Sylmassivet i söder och den norska fjällvärlden i väster.

Vi ligger mitt i väglöst land och hit vandrar du eller går på skidor. Inkörsportarna är Storulvån, Rundhögen samt Storvallen. Till Blåhammaren kommer gäster på leder från alla väderstreck för maten, fjällvärldens längsta bastuutsikt och för att gå den klassiska Jämtlandstriangeln (Sylarna, Storulvån, Blåhammaren.)

Vi serverar frukostbuffé Kl: 07.30-10.00 - är det högt tryck blir du tilldelad en slot-tid som inte gå att förboka. Under dagen från klockan 11 kan du äta lunch, hembakat fika eller vår berömda fruktsoppa från 1913. Vår omtalade trerättersmiddag med tillhörande presentation startar klockan 17.30 varje kväll. Det är två sittningar och du bli tilldelad en tid för middag när du anländer, du kan inte förboka sittning- se därför till att vara i tid. Du bli placerad tillsammans med andra gäster. Vi har fullständiga rättigheter och komponerar varje kväll ihop ett dryckespaket till middagen. Vår middag är en av huvudanledningarna till att många kommer till oss och ska därför bokas i samband med bokning av logi, då vi har ett begränsat antal platser.

Vår omtalade och vällagade mat är gjord på fjällko, röding, ren eller älg - allt från Jämtland/Härjedalen. Äter du inte detta eller har du allergier/specialkost ska du nämna det vid din bokning för att du ska få en så bra upplevelse som möjligt.

Vill du tälta hos oss? Vid stationen betalar du som medlem 200 kronor per person för en serviceavgift som inkluderar att du får använda alla våra faciliteter såsom toaletter, utedass, bastu, duschar, självhushållskök, torkrum.

I vår lilla butik kan du köpa godis, snacks och enklare mat att laga själv i vårt självhushållskök. Det finns också hygienprodukter, mössor och t-shirts. Vår butik och reception har öppet klockan 08-22.

Från vintersäsongen 2020 är STF Blåhammaren kontantlöst. Du kan förbetala din vistelse, men på plats kan du endast betala med kort.

Varmt välkommen!

Anpassningar med anledning av coronapandemin

För att kunna välkomna dig och andra gäster till våra fjällstationer på ett tryggt sätt har vi gjort ett antal anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning på våra fjällstationer. Vi har minskat antalet bokningsbara bäddar i flerbäddsrum för att skapa mer yta och för att säkerställa att våningssäng endast behöver delas av gäster i samma sällskap. Vi fördelar sällskap i olika rum så långt det är möjligt, men kan inte garantera eget rum om du inte har bokat det.
• Täcke och kudde finns på plats. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott (alternativt hyra på plats) i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.
• Vi erbjuder kontaktfri incheckning. Om du önskar att checka in utan att behöva möta någon, kontakta oss före ankomst på vår mejladress som du hittar i bokningsbekräftelsen under ”Kontaktinformation”.
• Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstationer under 2021, aktuell information hittar du på https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo
• Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er