STF Blåhammaren Fjällstation

Mer om STF Blåhammaren Fjällstation

Blåhammaren är STFs minsta och högst belägna fjällstation. Den ligger på kalfjället i västra Jämtland, 1086 meter över havet. Utsikten är fantastisk med Helags och Sylmassivet i söder och den norska fjällvärlden i väster.

Vi ligger mitt i väglöst land och hit vandrar du eller går på skidor. Inkörsportarna är Storulvån, Rundhögen samt Storvallen. Till Blåhammaren kommer gäster på leder från alla väderstreck för maten, fjällvärldens längsta bastuutsikt och för att gå den klassiska Jämtlandstriangeln (Sylarna, Storulvån, Blåhammaren.)

Vi serverar frukostbuffé klockan 7.00-9.00 - är det högt tryck blir du tilldelad en slot-tid som inte går att förboka. Under dagen från klockan 11 kan du äta lunch, hembakat fika eller vår berömda fruktsoppa från 1913.

Vår omtalade trerättersmiddag med tillhörande presentation startar klockan 18.00 varje kväll.
Det är två sittningar och du bli tilldelad en tid för middag när du anländer, du kan inte förboka sittning- se därför till att vara i tid. Du bli placerad tillsammans med andra gäster. Vi har fullständiga rättigheter och komponerar varje kväll ihop ett dryckespaket till middagen. Vår middag är en av huvudanledningarna till att många kommer till oss och ska därför bokas i samband med bokning av logi, då vi har ett begränsat antal platser.

Vår omtalade och vällagade mat är gjord på fjällko, röding, ren eller älg - allt från Jämtland/Härjedalen. Äter du inte detta eller har du allergier/specialkost ska du nämna det vid din bokning för att du ska få en så bra upplevelse som möjligt.

Vill du tälta hos oss? Vid stationen betalar du en serviceavgift som gör att du får använda alla våra faciliteter såsom toaletter, utedass, bastu, duschar, självhushållskök, torkrum.

I vår lilla butik kan du köpa godis, snacks och enklare mat att laga själv i vårt självhushållskök. Det finns också hygienprodukter, mössor och t-shirts. Vår butik och reception har öppet klockan 08-22.

STF Blåhammaren är kontantlöst. Du kan förbetala din vistelse, men på plats kan du endast betala med kort.

Varmt välkommen!

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er