Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Stora Fjäderägg Vandrarhem

Mer om STF Stora Fjäderägg Vandrarhem

Där himlen möter havet blir tillvaron enkel och sinnet eftertänksamt. Fria horisonter, ljusets skiftningar, vindens lek i gräset och ett segel vid horisonten ger tanken mod att färdas fritt i tid och rum.

På Stora Fjäderäggs fyrplats i Holmö skärgård bor du i öns gamla fyrvaktarbostäder, med havet och den gamla fyren som enda granne. Vandrarhemmet har 16 bäddar i vackert inredda fyrbäddsrum. Två kök för självhushåll finns. Standarden är enkel med torrdass med havsutsikt, bad i havet och vatten som hämtas vid kran utomhus. Från hamnen på Stora Fjäderägg är det 900 m lätt vandring upp till vandrarhemmet.

Här kan du följa fartygens färd från Bottenhavet upp i Bottniska viken, ströva över ljunghedar och solvarma klapperstensfält, leta strandfynd, förundra dig över labyrinter, kompassrosor och 1000-åriga hyddbottnar. Den morgontidige kan upptäcka säl på grynnorna ute till havs eller vara med när ornitologerna i fågelstationen ringmärker fågel.

Till Stora Fjäderägg kommer du med båt. Du som inte har egen båt kan ta dig ut med vandrarhemmets båt som sommartid har dagliga turer ut till fyrplatsen.

Stora Fjäderägg är historisk mark, centrum för fiskets och säljaktens folk på fiskegrunden under skimrande sommarnätter och på vårvinterns förrädiska sälisar. Här möttes under medeltiden fiskelag från Väster- och Österbotten, Gävlefiskare och fiskarlappar i kamp om glänsande strömmingsskördar runt Fjäderägg, på Storgrundet och på Mikkelsgrundet. Hyddbottnar, labyrinter, kompassrosor, gistvallar, fiskestugor och grunden efter ett fiskarkapell vittnar om en vital och särpräglad jakt- och fiskekultur.

Välkommen!

Bokning
Bokning sker direkt här på hemsidan, eller på telefon 070-69 17 220 eller via e-post logi@storafjaderagg.se. Båtresan till fyrplatsen bokar du samtidigt som du bokar ditt boende.

Betalning
Betala och boka gör du bäst på STFs hemsida. Det går också att betala till vandrarhemsvärden på fyrplatsen. Vi kan tyvärr inte ta kontokort, så tänk på att ta med kontanter.

Boende
Ta med lakan eller hyr på plats.
I ett av rummen är du välkommen att bo med hund.

Kök
Två trivsamma kök för självhushåll finns. Spis med fyra plattor och ugn. Kylskåp med litet frysfack. Kaffebryggare. Vattenkokare. Mat köper du i Umeå eller Sävar innan du lämnar fastlandet. Om du gör ett längre uppehåll på Holmön kan du handla i öns affär.

Väder
Vill du veta vilket väder som väntar så kan du gå in på www.yr.no. Sidan har väderprognoser med stor lokal träffsäkerhet. Du kan söka såväl på Umeå och Holmön som på Stora Fjäderägg. Du kommer att upptäcka att vädret oftast är vackrare på Stora Fjäderägg än på fastlandet.

Fågelstation
I fyrmästarbostaden huserar Västerbottens ornitologer som vår och höst räknar och ringmärker flyttfåglar. Den som vill ta del av ornitologernas arbete gör bäst i att besöka Stora Fjäderägg från mitten av augusti till vandrarhemmet stänger i mitten av september.

Anpassningar med anledning av Corona
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

På Stora Fjäderägg försöker vi skapa en så trygg vistelse som möjligt . Hos oss bor du mitt i naturen. För att minska trängseln inne på och i anslutning till vandrarhemmet gör vi följande förändringar:
• Minskar antal bokningsbara rum så att alla rum erbjuds eget utedass och eget kök.
• All kontakt med värdarna sker utomhus.
• Vi förlänger tiden som rummen står tomma innan de tas i bruk av nya gäster.
• Båten som trafikerar Fjäderägg kommer att ta ett begränsat antal passagerare för att inte skapa trängsel.

Kom ihåg, känner du dig det minsta sjuk vill vi att du avbokar din vistelse. Givetvis får du pengarna tillbaka!

Hoppas vi ses i sommar!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er