STF Smygehuk Lighthouse Hostel

Mer om STF Smygehuk Lighthouse Hostel

Sedan 1883 har fyren vid Sveriges sydligaste udde varit ett välbehövligt riktmärke vid den kräva kustlinjen. Fyren är 17 meter hög, belägen totalt 19,6 meter över havet och har en räckvidd på 2 nautiska mil. Utsikten från tornet är helt magnifik.

De hus som tidigare var fyrvaktarbostad och vedbod erbjuder idag totalt elva rum och ett välutrustad gästkök där du kan fixa allt från frukost till nattamat. Utanför väntar stora grönytor med plats både för lek och för avkoppling under äppleträden. Den sköna havsbrisen ingår. Eller göra en utflykt till Wallanders pittoreska Ystad. Det är helt enkelt inga problem att fylla dagarna med vad just du vill uppleva. De vackra inspirationsbilderna på omgivningarna är generöst utlånade till oss av Visit Trelleborg.

Fyren med dess byggnader ligger endast en kort promenad från den gamla fiskarhamnen med sina kaféer, fiskrökerier det charmiga gamla hamnmagasinet. Över fyrplatsen vilar ett särskilt lugn, och här kan du koppla av i den stora trädgården, titta ut över havet och bara njuta. När du sedan är sugen på att aktivera dig ligger hela Skånes sydliga kustlinje på kort avstånd. De vackra stränderna med finkornig sand och små fiskelägren avlöser varandra. Ena dagen kan du utforska kusten för att nästa dag bege dig inåt i landet och uppleva den vackra, bördiga landsbygden med fält och gårdar. Hitta fantastiska små caféer, restauranger, gårdsbutiker, konsthantverk och loppisar. Eller göra en utflykt till Wallanders pittoreska Ystad. Det är helt enkelt inga problem att fylla dagarna med vad just du vill uppleva.

Ja platsen är fantastisk! Vi som är permanenta fyrvaktare här heter Joanna och Mick Daly, och vår fyrbenta kompanjon heter Sheldon. Vår vision är att varje gäst ska känna sig en del av familjen. Att det ska kännas välkomnande och hemtrevligt att komma till oss. Och att upplevelsen alltid skapas i mötet mellan människor. Vi ser fram emot att skapa underbara minnen tillsammans med dig!

Mick och Joanna Daly

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er