STF Singi Fjällstuga

Mer om STF Singi Fjällstuga

Vid fjällstugan finns 3 gäststugor med sammanlagt 44 bäddar, samt en stugvärdsstuga/gäststuga.

Stugvärdsstuga/Gäststuga
En stuga med ett stugvärdsrum och ett gästrum med 6 breda bäddar och kök.

Du har ingen mobiltelefontäckning vid fjällstugan, men stugvärden har en telefon. Om du behöver ringa kan du köpa samtalstid.

Upplev STF Singi
Singistugan ligger där vägen från Kungsleden delar sig och man kan svänga av till Kebnekaises fjällstation. Stugan är en av de mest frekvent besökta stugplatserna utmed Kungsleden. För dig som vill upp på Kebnekaises sydtopp vintertid är STF Singi en bra utgångspunkt. Andra toppturer i området är Stour Jerta och topparna Stour Avrrik och Unna Avrrik som bjuder på ypperlig skidåkning utför. En kilometer från fjällstugan ligger Kårtjevoulle sameviste som tillhör Girjas sameby.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik