STF Singi Fjällstuga

Mer om STF Singi Fjällstuga

Vid fjällstugan finns 3 gäststugor med sammanlagt 44 bäddar, samt en stugvärdsstuga/gäststuga.

Stugvärdsstuga/Gäststuga
En stuga med ett stugvärdsrum och ett gästrum med 6 breda bäddar och kök.

Du har ingen mobiltelefontäckning vid fjällstugan, men stugvärden har en telefon. Om du behöver ringa kan du köpa samtalstid.

Upplev STF Singi
Singistugan ligger där vägen från Kungsleden delar sig och man kan svänga av till Kebnekaises fjällstation. Stugan är en av de mest frekvent besökta stugplatserna utmed Kungsleden. För dig som vill upp på Kebnekaises sydtopp vintertid är STF Singi en bra utgångspunkt. Andra toppturer i området är Stour Jerta och topparna Stour Avrrik och Unna Avrrik som bjuder på ypperlig skidåkning utför. En kilometer från fjällstugan ligger Kårtjevoulle sameviste som tillhör Girjas sameby.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin

För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!