STF Lunndörren Fjällstuga

Mellan skog och kalfjäll i Jämtland hittar du denna stuga

Bastu stängd tills vidare

Visa mer

På grund av trasig kamin måste vi hålla bastun stängd. Vi arbetar på att åtgärda detta så fort som möjligt.

STF Lunndörren Fjällstuga kommer att påverkas av den nya markupplåtelsen i Jämtland och Härjedalen från och med 2024. Läs mer här

Lunndörrsstugan ligger alldeles nere vid Lunndörrstjärnen, på gränsen mellan skog och kalfjäll. Här finns många myrar och fiskrika tjärnar. I markerna är det gott om hjortron och blåbär under bärrika år. Vid Lunndörrstjärnen finns en vedeldad bastu.

Lunndörrens fjällstuga har två gäststugor med totalt 26 bäddar, toalettbyggnad, vedbod och bastu.

Storstuga
En stuga med 20 bäddar fördelade på fem fyrabäddsrum. Ett kök inkl. en fin vedeldad spis med ugn, som är utmärkt för matlagning och bakning. Här finns också en butik (sortiment small).

Mindre stuga
En stuga med 6 gästbäddar som samtidigt utgör nödutrymme och hundrum. Halva stugan är stugvärdsboende.

Fina tältplatser erbjuds i närheten vid Lunndörrstjärnarna.

Här har du bra mobiltäckning, speciellt med Telia.

Lunndörrspasset är en gammal ridled som använts i över tusen år och som utgjorde en viktig förbindelse mellan Jämtland och Härjedalen. Här gick kung Carl XIs postridväg mellan Duveds och Långå Skans. En grav från vikingatiden har påträffats på leden i passets norra del några kilometer från stugan. Från fjällstugan är det populärt att bege sig till Issjödalen för att betrakta de naturliga pyramider som finns kvar som spår från istiden.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt i flerbäddsrum med självhushåll. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig.

Här har vi samlat all information du behöver inför en vistelse i en av våra fjällstugor www.svenskaturistforeningen.se/fjallstugor

• Självhushållskök

Fullt utrustat kök där du kan tillaga din mat själv. Köket är gemensamt för alla gäster.

• Butik

Proviant och i vissa fall friluftsutrustning finns till försäljning. Sortiment varierar.

• Husdjur tillåtna

Ett begränsat antal djurrum finns.

• Bastu

Bastu finns.

STF Lunndörren Fjällstuga ligger söder om Vålådalen och är en del av den så kallade Vålådalsfyrkanten. Enklast tar du dig hit från Vålådalen eller från Vallbo som ligger 14 km respektive 12 km från Lunndörren.

Bilparkering finns i Vallbo och i Vålådalen. Det går också att åka tåg till Undersåker och därifrån med buss. Se www.valadalen.se/sv/transport för mer information.

För mer information om Vålådalsfyrkanten, se svenskaturistforeningen.se/valadalsfyrkanten

Fjällkarta:
Calazo fjällkarta Vålådalen, Lunndörren & Oviksfjällen

Behöver du hjälp med bokningen?

Öppettider

2024:
23 februari - 19 april
1 juli - 22 september

Följ STF Lunndörren Fjällstuga

Vandringstips

Vålådalsfyrkanten

Vandringsleder i Sverige

Hållbara vandringstips

STF Stensdalen Fjällstuga

Jämtlandsfjällen

STF Anaris Fjällstuga

Jämtlandsfjällen

Bo i fjällstuga

Att bo i våra fjällstugor är perfekt för dig som vill komma längre ut på fjället. Här finns varken el eller rinnande vatten. Med naturen som enda granne är frihetskänslan total. Här kan du läsa mer.

Besökskalender

Trivs du när det är lugnare på fjället? Eller vill du vandra med andra? Med vår besökskalender får du en överblick över hur beläggningen generellt ser ut i olika fjällområden så att du lättare kan planera din tur.