STF Långasjö Vandrarhem

Mer om STF Långasjö Vandrarhem

STF Långasjö Vandrarhem ligger naturskönt mitt i den lilla byn i det småländska Glasriket. Boendet är inrymt i de före detta kyrkstallarna, med anor från mitten av 1800-talet. Utvändigt ser byggnaderna fortfarande ut som de gjorde för över hundra år sedan. Invändigt är de renoverade till bekväma rum.

Långasjö är en levande och charmig by med egen lanthandel. Det är också en by med en stark förankring i utvandringens historia. Under åttio år emigrerade över tusen Långasjöbor till det förlovade landet. En del av dessa återvände, och deras historia finns presenterad i Guldgrävarstugans lilla museum som ligger i anslutning till boendet. Klasatorpet, där den kända filmen utvandrarna, baserad på Vilhelm Mobergs böker, spelades in ligger endast några kilometer bort. Vilhelm Mobergs hem finns i trakten och Utvandrarleden passerar förbi Långasjö. Här vävs ett stycke intressant och spännande historia ihop med vacker natur och lugn. Runt den lilla sjön finns sköna promenadstigar, ädelfiske och rikt fågelliv präglar också omgivningarna. Eftersom vi befinner oss i Glasriket finns flera glasbruk och glasbruksmuseum inom ett par mils avstånd. Även det ett stycke historia.

Kommer du med barn finns grönområden för lek och spring. Lekplatser och fotbollsplan väntar runt knuten. Varma sommardagar lockar de härliga sittplatserna i trädgården och grillarna i grönområdet. Är det varmt tar du dig ett svalkande dopp i den vackra lilla Långasjön som ligger cirka hundra meter bort. Under sommaren finns vårt trevliga lantliga café öppet under helgerna. Här kan du fika på en god kopp kaffe och kanske en våffla eller smörgås. Vi har cyklar för fritt lån för kortare turer samt möjlighet att hyra cyklar för längre turer. Vi säljer fiskekort och hyr ut roddbåt.

Vi välkomnar mot ett tillägg husdjur i två av våra rum i stallängan. Observera att dessa rum ej kan bokas online, utan måste bokas via mail eller telefon direkt hos boendet.

För grupper kan vi ordna catering och matservering.

Incheckning dagligen mellan 17-18 eller efter överenskommelse.

Välkommen!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er