STF Berguddens Fyrvaktarbostäder

Hitta till STF Berguddens Fyrvaktarbostäder

Nästan alla dagar, året om, tar du dig till Holmön. På sommaren trafikeras sträckan Norrfjärden – Byviken av Färjerederiets färja Capella. Hon avgår 5 gånger dagligen. Restiden är 40 minuter.

Om vinterisen blir tillräckligt tjock tas svävaren Vintergatan i tjänst, allt för att du skall kunna ta dig ut till oss på Holmön även under vinterhalvåret. Med reservation för att väder, vind och rådande isläge kan sätta tillfälligt stopp för trafiken.

För att ta dig till färjeläget i Norrfjärden kör du E:4an norrut från Umeå. Vid Sävars norra avfart svänger du av och följer skyltningen mot Norrfjärden/Passbåt Holmön. Restiden från Umeå är 30-40 minuter med bil. Parkeringen vid färjeläget är kostnadsfri. Sträckan Umeå - Norrfjärden trafikeras även av busslinje 118/171 till särskilda avgångar. Se Länstrafiken i Västerbotten (tabussen.nu) för aktuell tidtabell. Från Norrfjärden tar du sedan färjan vidare ut till Holmön.

Finn vägen till fyren
Bergudden är Holmöns västligaste utpost. Från Byviken, färjeläget på Holmösidan, är det 3 km ner till Bergudden och fyren. Följ byavägen förbi åkrar och ängsmarker för att sedan vika av och ta dig vägen genom skogen ner till Bergudden och fyren. En fin tur till slutdestinationen. Följ skyltning mot Bergudden.
Observera att det i dagsläget varken finns taxi- eller transportverksamhet på Holmön. För att ta sig runt - och till oss - är cykel bästa transportmedlet. Ta med din egen på färjan eller hyr av Holmöns Båtmuseum när du kommit i hamn (går även att ordna under lågsäsong när museet är stängt).
  • GPS-koordinater: N63.790819190311°, E20.836681419751°