Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Abiskojaure Fjällstuga

Mer om STF Abiskojaure Fjällstuga

På fjällstugan finns två gäststugor, en stugvärdsstuga med butik (sortiment medium) och ett tältservicehus med även ett säkerhetsrum.

Gäststuga (Stora Stugan 41 bäddar)
Stugan har två stora köksavdelningar och fyra sovrum om tillsammans 41 bäddar. Båda köksavdelningarna har separata ingångar utifrån. I anslutning till en av köksavdelningarna finns ett torkrum.

Abiskojaure är tillgänglighetsanspassad
2017 tillgänglighetsanpassades fjällstugan. Sex av sängplatserna är tillgänglighetsanpassade för rullstolsburna. Ett av köken och en av utetoaletterna har byggts om samt att bastun anpassats för att kunna välkomna gäster med funktionsvariationer. Ramper har byggts mellan byggnaderna vilket innebär att rullstolsburna gäster kan ta sig mellan gäststugan, bastun, utetoaletten och butiken.

Initialt har vi skapat förutsättningar för att rullstolsburna och synskadade på ett smidigt sätt ska kunna besöka fjällstugan men det finns även ett anpassat brandlarm för hörselskadade.

Skogsstugan
I skogen lite bakom de övriga byggnaderna ligger den andra gäststugan som består av två 6-bäddsrum. I denna stuga får du även bo med hund.

Tältservice/Säkerhetsrum
I denna stuga finns en ingång till ett stort kök avsedd att kunna nyttjas för tältare och daggäster. Rummet används mestadels sommartid.
En ingång finns också till det säkerhetsrum som står öppet hela året. I säkerhetsrummet finns hjälptelefon, två bäddar/britsar, kamin, samt enkel köksutrustning. I rummet är det även tillåtet att ha med sig hund.

Ingen mobiltelefontäckning vid fjällstugan, men stugvärden har en telefon. Gäster i behov av att ringa kan köpa samtalstid.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Det är obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, och dessutom egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Notera att vi under sommaren 2020 inför obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Betalning i fjällstuga
Det finns flera sätt för dig att betala ditt boende på fjällstugorna. Information om betalningssätt och priser hittar du här: http://www.svenskaturistforeningen.se/betalningfjall

För att kunna välkomna dig och andra gäster på ett tryggt sätt under sommaren har vi gjort ett antal förändringar. Dessa förändringar och förutsättningar gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor i sommar. Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!

• Uppdatera dig på de senaste rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten
• Vi inför begränsningar i antal övernattande gäster utifrån fjällstugans storlek och tar endast emot gäster som har bokat och förbetalt sin övernattning på aktuellt datum och fjällstuga.
• Så långt det är möjligt är det bara gäster från samma sällskap som får dela rum. Stugvärden ansvarar för placering.
• Det är obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, samt egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken.
• Begränsning av antal personer i självhushåll, butik och gemensamma utrymmen gäller.
• Förbättrade handtvättmöjligheter vid dass, i kök och vid ingången till stugan.
• Tältande gäster får använda köket mellan 9.00 och 17.30.
• Ta med egen vattenflaska, handduk/tvättlapp, egen handsprit och bo gärna med samma personer hela vandringen för att minska antalet kontakter.
• Du som gäst måste ta ett stort eget ansvar. Tillsammans får vi det här att fungera. Tack för att du hjälper till.