STF Abiskojaure Fjällstuga

Mer om STF Abiskojaure Fjällstuga

På fjällstugan finns två gäststugor, en stugvärdsstuga med butik (sortiment large) och ett tältservicehus med även ett säkerhetsrum.

Gäststuga (Stora Stugan 41 bäddar)
Stugan har två stora köksavdelningar och fyra sovrum om tillsammans 41 bäddar. Båda köksavdelningarna har separata ingångar utifrån. I anslutning till en av köksavdelningarna finns ett torkrum.

Abiskojaure är tillgänglighetsanspassad
2017 tillgänglighetsanpassades fjällstugan. Sex av sängplatserna är tillgänglighetsanpassade för rullstolsburna. Ett av köken och en av utetoaletterna har byggts om samt att bastun anpassats för att kunna välkomna gäster med funktionsvariationer. Ramper har byggts mellan byggnaderna vilket innebär att rullstolsburna gäster kan ta sig mellan gäststugan, bastun, utetoaletten och butiken.

Initialt har vi skapat förutsättningar för att rullstolsburna och synskadade på ett smidigt sätt ska kunna besöka fjällstugan men det finns även ett anpassat brandlarm för hörselskadade.

Skogsstugan
I skogen lite bakom de övriga byggnaderna ligger den andra gäststugan som består av två 6-bäddsrum. I denna stuga får du även bo med hund.

Tältservice/Säkerhetsrum
I denna stuga finns en ingång till ett stort kök avsedd att kunna nyttjas för tältare och daggäster. Rummet används mestadels sommartid.
En ingång finns också till det säkerhetsrum som står öppet hela året. I säkerhetsrummet finns hjälptelefon, två bäddar/britsar, kamin, samt enkel köksutrustning. I rummet är det även tillåtet att ha med sig hund.

Ingen mobiltelefontäckning vid fjällstugan, men stugvärden har en telefon. Gäster i behov av att ringa kan köpa samtalstid.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!