Grupp vandrare med ryggsäckar

Packlista – vandring

Att packa är en ständig balansgång mellan att få med det viktigaste och att slippa bära alltför tungt. Här följer tips för erfarna vandrare och nyfikna nybörjare. Kolla in vår grundläggande packlista och kika på tilläggen som behövs för dig som övernattar i tält.

Utflykt eller flerdagsvandring

Börja med att fundera på vad du vill få ut av din utfärd. Vandring kan antingen innebära en ordentlig utflykt, med korvgrillning och trevliga naturupplevelser, eller ett fullfjädrat flerdagsäventyr. De kräver ofta samma grundutrustning, med tillägg för extra mat och kläder. Du behöver även tänka på var du ska övernatta. Vill du tälta eller kanske sova på STFs boenden? Det gör stor skillnad för vad du ska ha i ryggsäcken.

Under flerdagsvandringar behöver du undersöka dina möjligheter att hitta färskvatten. Är du osäker på tillgången till vatten kan du överväga att ta med reningstabletter eller vattenfilter. De går att köpa i vanliga friluftsbutiker.

Saknar du egen utrustning?

Hyr i stället för att köpa! Du som är medlem i STF får rabatt när du hyr friluftsprodukter och sportkläder hos Outdoor Buddies. Utmärkt för både plånbok och miljö.

Packlista för vandring med barn

I det stora hela behöver barn samma saker som vuxna på tur. Kläder ska kunna anpassas efter väder, enligt lager på lager-principen. Det gäller även barnkläder. Unga upptäckare behöver ofta några extra ombyten, samt något spel eller en leksak som kan muntra upp. Ett annat knep är att redan på morgonen förbereda familjens lunch, så är ni redo när barnen blir hungriga. Ta gärna med torkad frukt eller nötter som ger snabb energi.

Det är roligt för barn att känna sig delaktiga, exempelvis genom att de själva får bära en liten ryggsäck, välja rastplats och titta på kartan. Under vandringen kanske ni även kan kika på Allemansrättsskolan tillsammans?

Vad ska jag packa?

• Tunn skaljacka med en varm tröja under, snarare än en tjock jacka.
  • Strumpor och underställ i syntet/ull. Ull är varmare, men syntet torkar snabbare.
  • Regnkläder. De skyddar även mot vind.
  • Väl ingångna vandringsskor eller trailskor, valda efter årstid och terräng.
  • Lätta, luftiga långbyxor istället för shorts. De skyddar mot mygg, rispor och skrapsår.
  • Vantar och mössa för kalla kvällar.
  • Extra underställ och strumpor. Men ta med så lite som möjligt och tvätta.
  • Solkräm, solstift, solglasögon, keps/hatt. Solen tar även vid molnigt väder.
  • Myggmedel.
  • Matvaror och dryck. Gärna termos, kåsa och spork.
  • Plastpåse för skräp.
  • Sitt- eller liggunderlag.
  • Karta och kompass.
  • Mobiltelefon och powerbank. (Tänk på att det inte alltid finns mobiltäckning i fjällvärlden)
  • Toalettpapper + liten trädgårdsspade för att gräva en grop.
  • Fickkniv, tändstickor/tändstål.
  • Reseapotek med första förband, inklusive skavsårsplåster.
  • Ficklampa och visselpipa.
  • Eventuellt kikare och kamera.

Packlista för dig som tältar

Om du ska på utfärd med tält behöver din ryggsäck rymma 60–80 liter. Komplettera den grundläggande packningen med följande:

• Tält, eller tarp (lättviktspresenning som spänns upp med pinnar eller mellan träd).
  • Sovsäck och liggunderlag.
  • Stormkök, bränsle + tändstickor/tändstål.
  • Ficklampa/pannlampa.
  • Matvaror.
  • Nål, tråd och silvertejp så att du kan reparera ryggsäck, tält eller kläder.