Tältare vid sjö längs Kungsleden

Tälta i naturen

När du letar tält gäller det att utgå från dina behov. Ett bra tält för friluftsliv har rätt balans mellan slittålighet, komfort och låg vikt. Det ska ha vävar som håller tätt, tåla både nötning och UV-ljus, och vara lätt att sätta upp i alla väder. Självklart måste tältet vara stort nog för dig och din utrustning.

Vattenpelare

Inget friluftsliv utan lite sportigt fackspråk. När du läser om tälts olika egenskaper lär du snart stöta på benämningen “vattenpelare”. Det är en måttenhet som kort och gott anger materialets vattenavvisande förmåga, i millimeter. Ju högre vattenpelare, desto bättre vattentålighet.

Bottenväven, alltså golvet, behöver vara riktigt vattenresistent, men eftersom regnvatten rinner av yttertältet kan det klara sig med något lägre vattenpelare. Riktlinjen är att golvet ska ha en vattenpelare på 3 000 mm, medan yttertältet kan ha 1 000 mm vattenpelare. För dig som ska vintertälta kan ett tält med framgång ha över 10 000 mm vattenpelare. Då får du ett dock räkna med ett märkbart tyngre tält som kostar mer. Tält blir nämligen ofta tyngre och dyrare i samma takt som vattenpelarna ökar. Men tänk på att vattentätheten försämras med tiden, så ett tält med hög vattenpelare har längre livslängd.

Tälta med familjen

När du ska tälta med barn är ett tips att först öva lite närmare hemmet. Det är en fördel om det går snabbt att sätta upp familjetältet. Små äventyrare har roligast när de får vara delaktiga. Låt gärna barnen själva bära lite packning! Glöm inte att ta med små, lätta leksaker som livar upp vid lägerplatsen.

Ett familjetält behöver passa familjens storlek, barnens åldrar och era tänkta utflyktsmål. Ett klassiskt tunneltält fungerar ofta bra för en vanlig campingtur, eftersom det har rymliga absider, det vill säga förtält. Här kan gummistövlar torka och extra packning stuvas undan. En annat alternativ är ett kupoltält, som visserligen saknar absider men som har härlig rymd inuti. Ska ni inte tälta till fjälls eller på vintern är ett 3-säsongstält antagligen rätt val.

Saknar du egen utrustning?

Hyr i stället för att köpa! Det är bra för både plånbok och miljö, vare sig du du behöver sportkläder eller friluftsutrustning.

Viktigt med ventilation

Ventilationen spelar stor roll för komforten i tältet. Under kallare säsonger kan kondens vara ett problem, vilket åtminstone delvis kan avhjälpas genom god luftgenomströmning. Det är viktigt att tältet har flera ventilationsöppningar och att de är placerade så att luften kan cirkulera genom tältet.

Hur du placerar tältet i förhållande till vindriktningen har också betydelse för ventilationen. Du kan påverka ventilationen med hur tajt du justerar ner tältduken mot marken – lämna en luftspalt så cirkulerar luften lättare.

På sommaren är det bra om du kan öppna tältet ordentligt och släppa in frisk luft utan att få in mygg i innertältet. En dörrpanel med nätinsats gör att du kan få både genomdrag och utsikt under kvällar med mycket mygg.

Välj tältplats med omsorg

Hitta en fin tältplats med plan, gärna mjuk yta som är torr. Det ska helst vara nära till vatten för matlagning och tvätt, men inte så nära att sömnen störs av vattenbruset. Det är bra om du placerar tältet i lä bakom en höjd, ett träd eller liknande, men fläktar det lite grann slipper du mygg.

Vill du tälta i naturreservat eller nationalpark behöver du undersöka om de skyddas av särskilda bestämmelser. Ofta råder nämligen tältningsförbud. Men oroa dig inte, utan hör helt enkelt efter i förväg hos områdets kommun eller länsstyrelse. I övrigt gäller det bara att läsa lite om allemansrätten, tälta hänsynsfullt och komma ihåg grundtanken ”inte störa, inte förstöra”.

För en tälttur är det normalt sätt lämpligt om din ryggsäck rymmer 50–80 liter.

Kille packar ryggsäcken utanför tält

Sov i vindskydd

Det finns gott om öppna vindskydd längs lederna i södra och mellersta Sverige. Ofta har vindskydd ett trägolv som skyddar mot lite markkyla, men du behöver ändå ett mjukt liggunderlag. Vindskydden är inte varmare än tält och de ligger ofta vid vattnet som kan kyla ner luften. När du övernattar i vindskydd är det alltid trevligt med en liten eld och att grilla. Kolla om det finns ved utlagt och om du får elda överallt. Har du bil och ska gå korta sträckor kan du plocka med dig ett par torra vedklabbar och näver, så att du har en bra start på brasan. Resten hittar du i skogen.

Tälta på vintern

Vintertältning i fjällen är ett fantastiskt äventyr och kräver vissa förberedelser. Under de kallaste månaderna behöver du ett robust 4-säsongstält med riktigt bra ventilation. Tältet ska gärna vara rymligt, även i absiden, så att du slipper få in snö i innertältet och kan stuva undan skrymmande utrustning. Dina sovtillbehör behöver vara vinteranpassade, eller så kan du använda dubbla lager. Det krävs en annan typ av tältpinnar, som fäster i snö.

Det gäller helt enkelt att läsa på lite i förväg. STF har vinterfjällkurser för dig som vill lära dig gräva bivack eller vintertälta. Du kan även prova att tälta i närheten av en fjällstuga eller fjällstation de första gångerna. På så sätt kan du värma dig innan du kryper in i tältet eller bivacken för natten.

För en tälttur på vintern behöver din ryggsäck rymma 60–80 liter.

Fler utrustningstips