grupp av människor med hundar står på ett berg i naturen

Föreslå dig själv som medlemsombud

Svenska Turistföreningen är en demokratisk organisation där medlemmarna är med och beslutar om framtiden. Vad kul att du vill engagera dig som medlemsombud!

I höst är det dags för medlemmarna att välja 60 medlemsombud som deltar på riksstämman 2026 och i löpande utvecklingsarbete. Tack för att du vill bli en av dem! Läs vidare om hur du enkelt anmäler ditt intresse för uppdraget.

Som medlemsombud representerar du STFs medlemmar och medverkar i olika referensgrupper och dialoger, där du har möjlighet att påverka STFs framtid. Du är även ombud på nästa riksstämma i maj 2026. Vi välkomnar medlemmar från hela landet, med stor eller liten erfarenhet av STF. Kraven är att du har fyllt 16 år och vill vara med och utveckla STFs framtid.

Mellan 15 maj och 30 september har du möjlighet att föreslå dig själv som kandidat. Fyll i din mejladress nedan, så kommer du att få ett mejl med en länk till anmälningsformuläret:

När alla som är intresserade har registrerats kommer en förtroendevald nomineringskommitté  nominera minst 100 kandidater av de som föreslagits. Detta gör de utifrån en tydlig uppdragsbeskrivning.

De nominerade presenteras därefter på STFs hemsida och STFs medlemmar röstar på de nominerade genom ett digitalt val under november och december månad. Alla medlemmar får rösta på tre nominerade ombudskandidater. De med flest röster blir sedan medlemsombud de kommande två åren.

Föreslå någon annan som medlemsombud

Känner du någon som du tycker skulle passa bra som medlemsombud? Då kan du föreslå en annan person än dig själv här.

Kontakt

Har du frågor om hur det är att vara medlemsombud? Mejla då ombudsforslag@stfturist.se.

Vad innebär det att vara medlemsombud?

• Du är ombud på stämman 2026, under en helg i maj, och är med och beslutar om STFs framtid.
  • Du är delaktig i de utvecklingsprocesser som STFs styrelse beslutar om genom att läsa in dig på underlag och bidrar till diskussion.
  • Du håller dig uppdaterad om vad som händer inom STF genom att läsa nyhetsbrev och andra underlag.
  • Du har kontakt med en lokalavdelning för att få en bred bild av de framtidstankar som finns.
  • Du medverkar på fysiska och digitala samlingar för medlemsombud.
  • Att vara medlemsombud är ett ojämnt uppdrag. Vissa perioder är det möten och processer att delta i, andra perioder är det lugnt.
  • Du är vald under en tvåårsperiod, mellan 1 januari 2025 och sista december 2026.