Föreslå dig själv som medlemsombud

Svenska Turistföreningen är en demokratisk organisation och det är medlemmarna som är med och beslutar om STFs framtid och riktning.

Senare under 2022 är det dags för medlemmarna att välja 69 medlemsombud som ska delta på riksstämman 2024 och i löpande utvecklingsdiskussioner. Vill du vara med och engagera dig som medlemsombud?

Som medlemsombud representerar du STFs medlemmar och medverkar i olika referensgrupper och projekt där du har möjlighet att påverka STFs framtid. Du är även ombud på nästa riksstämma i maj 2024. Vi välkomnar medlemmar från hela landet, med stor eller liten erfarenhet av STF. Kraven är att du har fyllt 16 år och vill vara med och utveckla STFs framtid. Samt att du är medlem i STF förstås.

Mellan 15 maj och 30 september 2022 har du möjlighet att föreslå dig själv. Det gör du här.

Vill du istället föreslå någon annan? Det gör du här.

Medlemsombuden väljs av STFs medlemmar genom ett digitalt val under november 2022. Då får alla medlemmar rösta på tre nominerade.

Har du frågor om hur det är att vara medlemsombud? Mejla Erik Wagner, demokratisamordnare, på ombudsforslag@stfturist.se

Föreslå dig själv

Vad innebär det att vara medlemsombud?

• Du är ombud på stämman 2024, oftast under en helg, och är med och beslutar om STFs framtid.
  • Du är delaktig i de utvecklingsprocesser som STFs styrelse beslutar om genom att läsa in dig på underlag och bidrar till diskussion.
  • Du håller dig uppdaterad om vad som händer inom STF genom att läsa nyhetsbrev och andra underlag.
  • Du har kontakt med en lokalavdelning för att få en bred bild av de framtidstankar som finns.
  • Du medverkar på fysiska och digitala samlingar för medlemsombud.
  • Att vara medlemsombud är ett ojämnt uppdrag. Vissa perioder är det möten och processer att delta i, andra perioder är det lugnt.
  • Du är vald mellan 1 januari 2023 och 31 december 2024.