Nyhetsbrev till din mejlkorg

07 Aug - 07 Aug 2029

2029

Inte medlem
Föreningens nyhetsbrev skickas ut till medlemmarna varje månad, där presenteras månadens aktivitet eller om något nytt finns att erbjuda dig som medlem. Har du en mejladress så kan den skickas till din mejlkorg. Om du har en ny eller ändrad mejladress är du välkommen höra av dig till oss på telefon eller mejl.
  • Samling: 10:00
  • Plats: Jönköping
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Anders, 0761–764940, anderslarsson205@gmail.com

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 07 Aug - 07 Aug 2029

2029

Nyhetsbrev till din mejlkorg

Icke-medlem: Gratis

• 01 Okt 2022

Svampvandring Bottnaryd

Vi kommer att gå ca 2,5 km på delar av Bottnaryds Hembygdsförenings led ”Sjöboleden” och plocka de matsvampar vi hittar, samtidigt som vi får information om de forn- och kulturlämningar vi passerar. Fika och genomgång av de matsvampar vi hittat görs vid Ekomuseet ”Sjöboladan”.

Lördag 1/10. Samling kl.10.00 vid Bottnaryds kyrka eller kl.10.10 vid parkeringen Skräcklagölen. Medtag svampbok, svampkorg och fika.

Icke-medlem: Gratis

• 13 Okt 2022

Kraftvärmeverket Torsvik

Vi får guidning (ca 1,5 timmar) om hur det går till för att vi av sopor och flis ska få varmt och skönt i våra hem i Södra Vätterbygden.

Torsdag 13/10 kl. 13:45 Kraftvärmeverket, Energivägen 10, Torsvik. Medlemmar gratis och ej medlemmar 40 kr. Ta med jämna pengar eller Swish. Anmälan och info samt ev. betalning till: Roger Storm 0705–465697 rogerstorm.rs@gmail.com. Sista anmälningsdag: 4/10 OBS! Vi har inte möjlighet att ta med besökare med pacemaker då vi rör oss i elektromagnetiska fält., ej heller personer med rörelsesvårigheter, eftersom vi snabbt måste kunna utrymma via trappor om det skulle behövas.

Icke-medlem: 40 kr

• 25 Okt 2022

Industrimuseet Norrahammar

I gamla fabriksområdets södra ände finns en gul byggnad, där man tillverkade bla. över en million handgräsklippare. I detta hus är det idag ett intressant museum, dels med Norrahammarprodukter och maskiner, inte bara från fabriken, även järnframställning, bergarter, gårdsmålningar och ett Radio-TV museum med flera tusen apparater - några över 100 år gamla. Vissa av lokalerna visas bara med guidning, så ta chansen denna kväll.

Tisdag 25/10 kl. 18.00, Hammarvägen 39. Anmälan & info peter.isoz@telia.com 0708–869420. Sista anmälningsdag 18/10. Pris: Inträde med guidning och kaffe 60kr. Ej medlem tillkommer 20: -

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 23 Nov 2022

Slottsvillan i Huskvarna

Slottsvillan är en kulturminnesmärkt Disponentbostad som byggdes av Husqvarnas Vapenfabriks direktör Wilhelm Tham 1895. Villan byggdes som ett privat hem till Wilhelm, hans fru och deras nio barn och tjänstefolk. Det sägs att Wilhelm Tham är den person som fick Huskvarna, fabriken och Slottsvillan till vad det är idag. Efter guidningen avrundas kvällen med en portion slottskaffe.

Onsdag 23/11 kl. 18:00. Hakarpsvägen 3, Huskvarna. OBS. Trappor, Hiss finns inte. Betalning med jämna pengar eller Swish.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 70 kr