STUDIEFRÄMJANDET

01 Okt - 31 Dec 2030

2030

Pris ej bestämt

STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.
  • Plats: STF Bråvalla
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 01 Okt - 31 Dec 2030

2030

STUDIEFRÄMJANDET

STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.

Medlem: Pris ej bestämt

• 14 Jan - 14 Jan 2052

2052

Svårighetsgrader vid vandring

Våra vandringar har graderna LÄTT -MEDEL - UTMANANDE. För att få en njutbar och säker vandring, som passar just dig, läs "Svårighetsgrader vid vandringar". Klicka på DOKUMENT på STF Bråvallas startsida.

• 02 Okt

Vandring norr om Älgsjöarna

OBS! DENNA VANDRING ÄR INSTÄLLD! Vi räknar med att genomföra den vid ett senare tillfälle. Mer information kommer då.

Medlem: Pris ej bestämt

• 09 Okt

Vandring i reservatet Pipmossens omgivningar

Vandringen startar vid reservatets parkering. Infarten dit går via Bremyra. I reservatet finns gammal barrskog och myrmark med rik fauna och flora. Vi tar vår matsäck vid ett vinskydd intill sjön Hunn. Vandringen är ca 7-8 km. Färdledare är Kari Adolfsson. Svårighetsgrad: MEDEL Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet.

Samåkning från Folkborgens parkering, Norrköping Anmälan senast 8/10 till kari.adolfsson@live.se eller 073-697 86 38..

• 16 Okt

Dammefallsbäcken, Tolskepp - vandring med Mikael Burgman

Tolskepp ligger NV om Vånga. Härifrån guidar oss Mikael Burgman från länsstyrelsen längs Dammfallebäcken, ett strömmande vattendrag, som ganska opåverkat av människan slingrar sig fram i terrängen. Här finns höga naturvärden. Vandringen är ca 12 km, tar fyra timmar och vi har paus för att äta matsäck. Svårighetsgrad: MEDEL. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet.

Samåkning från Folkborgen, Norrköping. Anmälan till Tomas Svedman senast 14/10 till tomas@kickers.net eller 073-503 17 35. Kanske kan du ta med korv att grilla? Fråga vid anmälan!

• 21 Okt

Vinprovning

Vi provar ca 6-7 viner ur Wineshare Swedens trevliga sortiment. Vi får också lite tips på hur man kan kombinera mat och vin. Olivolja kommer att finnas till försäljning. Efter provningen serveras en varmrätt med fläskfilémedaljonger med grönpepparsås och toscansk potatis. Kaffe och go kaka. 1 glas vin med påfyllning ingår. Wineshare Sweden är en lokal vinimportör, som finns i Norrköping. Wineshare Sweden har åtskilliga viner på Systembolaget. Kostnaden är inkl. dryck, förtäring och föredrag/information. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet

Träffen tar ca 2 timmar och ansvarig är Christer Goldhammer. Anmälan senast 22/9 till christer@goldhammer.se eller 070-810 82 70.

Medlem: 495 kr

Icke-medlem: 595 kr

• 23 Okt

Runt sjön Holpen

Vandring väster om Simonstorp. Vi går på delar av Östgötaleden och går runt sjön Holpen. Vi passerar Hjälmstorpenäs naturreservat och Elgsjögården. Vägvisning till vandringens start: Från väg 51, tag av vid Vistingekorset i riktning mot Rejmyre. Åk ca 7,5 km från Vistingekorset, tills du ser en telemast vid en sidoväg. Ta med mat till en rast! Vandringen beräknas bli ca 14 km. Svårighetsgrad: MEDEL. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet

Samåkning från Folkborgen, Norrköping Anmälan till färdledaren Kari Adolfson senast 22/10 : kari.adolfsson@live.se eller 073-697 86 38.

• 02 Nov

Carl Larsson och hans samtid - museibesök

Specialvisning och föreläsning om Carl Larson och hans samtid av museilektor Kristina Mejhammar, enbart framtagen för STF Bråvalla. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet

Anmälan till Tomas Svedman senast 31/10 : tomas@kickers.net eller 073-503 17 35.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 17 Nov

Besök på De Geergymnasiet i Norrköping

Under 154 år har elever nött bänkarna i detta pampiga hus, ursprungligen Högre Allmänna Läroverket. Många kända och okända har här tagit studenten. Guider på ”Lärka” är Arne Borgstedt, tidigare lärare, och Mårten Hagelin, tekniker. Hiss finns. Endast visning, ingen förtäring. OBS! BEGRÄNSAT ANTAL DELTAGARE! Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet.

Besöket tar ca 2 timmar. Anmälan till Elisabet Nyström senast 14/11 till karingtand@hotmail.com eller 073-056 38 62. Då du fått besked om att du fått plats på visningen, ska du girera avgiften till vårt plusgirokonto 480 82 83 - 8

Medlem: 30 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 27 Nov

1:a Advent och Julmarknad i Söderköping

Vi besöker mässan i Söderköpings ståtliga kyrka, S:t Laurentius, byggd i baltisk tegelgotik. Frivillig kollekt. Efter mässan får vi en guidning i kyrkan av tjänstgörande präst. Om julmarknaden kommit tillbaka, kan de som vill promenera längs stadens smala gator med julskyltning. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet.

Behöver du bilskjuts eller kan erbjuda bilplats, meddela det vid anmälan!

Icke-medlem: Gratis

• 15 Dec

Norrköping Light Festival 2022

Norrköpings innerstad lyses under december upp av spektakulära ljusinstallationer och konstverk. Elisabet Nyström guidar oss. Vi går i lugn takt i de vackert upplysta kvarteren. Vi går två slingor, 1,5 km + 2 km. Gå den första eller båda. Mellan slingorna tar vi en rast utomhus för medfört kvällsfika. Ta med varma kläder och sittunderlag. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet.

STF-medlem ingen avgift, övriga 50 kr. Anmälan senast 14/12 till Elisabet Nyström tel/sms 073 056 38 62 eller karingtand@hotmail.com

• 12 Feb

STF Bråvalla årsmöte 2023

Alla STF-medlemmar är välkomna. Tag del av året som gått och vilka spännande äventyr som väntar framöver. Årsmötesförhandlingar och information från STF centralt och/eller ett mycket spännande och intressant föredrag, dryck, och förtäring är gratis för STF-medlemmar. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet.

Anmälan till Christer Goldhammer senast den 1 februari: christer@goldhammer.se eller 0708108270.