STUDIEFRÄMJANDET

Okt

2030

Pris ej bestämt

STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.
  • Plats: STF Bråvalla
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 30 Sep - 30 Sep 2029

2029

PROVA PÅ för icke-medlemmar

Du som inte är STF-medlem är hjärtligt välkommen att prova på våra aktiviteter en gång. Vid vissa aktiviteter tar vi ut en avgift av icke-medlemmar. Det framgår i så fall av foldern och hemsidan. Vill du fortsätta att delta flera gånger, så måste du betala medlemsavgift till STF. Detta ordnas smidigt, om du mejlar stfbravalla@stfturist.se eller ringer någon i styrelsen, t.ex. Elisabet 073 056 38 62.

• 01 Okt - 31 Dec 2030

Okt

2030

STUDIEFRÄMJANDET

STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.

• 14 Jan - 14 Jan 2052

2052

Svårighetsgrader vid vandring

Våra vandringar har graderna LÄTT -MEDEL - UTMANANDE. För att få en njutbar och säker vandring, som passar just dig, läs "Svårighetsgrader vid vandringar". Klicka på DOKUMENT på STF Bråvallas startsida.

• 26 Maj

Cykeltur till STF Vandrarhem i Borkhult 26-29 maj 2022

Startplats är Vilbergen Centrum. Sedan går färden via Kårtorp och Öbonäs, med fortsättning på G:a Övägen mot Göta Kanal. Vi passerar golfbana och Västra Husby, sedan vidare mot Östra Ryd där färden rullar vidare mot Björkvik. Ungefär 4 kilometer efter Björkvik svänger vi vänster mot Odensgöl och sedan höger och söderut vid Vegallareservatet mot dagens resmål. Där checkar vi in på vandrarhemmet och äter en bit mat som de ordnar åt oss. Det finns möjlighet att äta egen frukost eller att köpa via vandrarhemmet. De övriga heldagarna vi har där ägnas några utflykter i de närmaste omgivningarna. Hemresan går vägen mot Häggebo, där vi svänger vänster mot Östra Ryd. Efter ungefär 1 km svänger vi höger och åker på småvägar mot Sverkersholm. Där tar vi rast och därefter cyklar vidare hem via Söderköping.

ANMÄLAN SENAST 25 april till Kari Adolfsson tel:. 073 697 86 38 eller E-post: kari.adolfsson@live.se för att boka rätt antal bäddar. Begränsat antal platser! Boendekostnad 1300 kr per lägenhet med 2 bäddar, extrabädd kostar 450 kr. STF-medlemskap ger 50 kr avdrag på priset. Prisuppgifterna är per dygn. Kostnad för måltider tillkommer. Lägenheterna består av ett rum och kök. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet

• 04 Jun

Höjdpunkter på Höga Kusten 4 - 12 juni. 2022

Med tidig start från Norrköping åker till STF Vandrarhem Docksta/ Kustladan, som ligger utmed E4 strax innan Docksta. Under resan upp tar vi några raster, så tag med förtäring. Dessutom äter vi lunch utmed vägen. Där får vi sju härliga dagar, då vi besöker nationalparken Skuleskogen och naturreservatet Rotsidan med dess fina stenhällar. Det blir ett besök på Skuleberget och naturumet som ligger nedanför berget. Vi kommer att vandra på Höga Kusten leden och på Världsarvsleden i Nordingrå. En båttur ut till Ulvön ska vi nog hinna med.

Boendekostnad blir som högst 250 kr/ bädd per natt för STF-medlem. Kari har förbokat 22 bäddar i både 4 och 2 bädds rum. Senaste anmälningsdag är 10 april för att kunna avbeställa eller öka på antalet bäddar. Anmälan och frågor om resan till Kari Adolfsson Tel. 0736978638 eller på E-post kari.adolfsson@live.se. Tanken är att vi ska ordna en studiecirkel på kvällstid, där de som har anmält sig kan delta. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet

• 26 Jun

Folkströmsdagen

Vi besöker Folkströms kyrka, en enkel, rödmålad stuga mitt i skogen, 5 km nordväst om Grytgöl. Den var samtidigt både kyrka och skola. Här finns landets äldsta fungerade tramporgel. Kl. 14.00 är det en kort andakt. Därefter berättar Ann-Britt Wrenner Karlsson om järnbruket från 1600-talet och om dem som bodde här. Fika serveras, pris ca 30 kr, kontant eller swish. Man kan köpa Ann-Britts bok om Folkström.

Behöver du bilskjuts eller kan erbjuda bilplats, meddela det vid anmälan. Samåkningsavgiften till bilförare Norrköping-Folkström t.o.r. blir ca 100 kr/passagerare. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet

Icke-medlem: 50 kr

• 23 Jul

Blåbärsvandring 2022

Lätt vandring på 6-7 km Vi vandrar, plockar blåbär och badar. Samling vid Lillsjöstugans parkering, Jursla kl 10.00. Anmälan till Gunilla 070-3062976, gunilla.a70@gmail.com Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet

Icke-medlem: Gratis

• 03 Aug

Sommarvandring med bad i Ensjön 2022

Monica leder oss 5 km på slingrande stigar genom skogen, upp till fina utsiktsplatser och vidare fram till badet. Medtag matsäck och badkläder! Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet

Samling vid spårv-hpl Kvarnberget = ändhållplats för linje 2. Bilparkering och cykelställ finns här. Anmälan senast 2/8 till Monica Englund 070 615 08 84.

• 21 Aug

Aug

Löfstad slott, vandring och lunch

MEDELSVÅR VANDRING. Vi vandrar 5 km på Löfstads kultur-och naturstig med Elisabet Nyström som guide. I denna kulturmiljö kan vi se gamla arbetarbostäder, naturområden och en fornborg. Vid fornborgen är det kuperade naturstigar. För övrigt mest grusvägar. Vi avslutar med lunch på Värdshuset. Blir vi 20 deltagare, bokar vi grupplunch à 185 kr, pannbiff med gräddsås och potatis, dryck, kaffe. Säg till vid anmälan om det är något du inte kan äta, eller om du vill ha vegetarisk pannbiff. Blir vi färre än 20, får vi äta à la carte. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet

OBS! Ändrad starttid och pris! ÄVEN DE SOM INTE VILL VANDRA, ÄR VÄLKOMNA TILL LUNCHEN I VÄRDSHUSET KL 12:45 Enbart lunch kostar 185 kr även för icke-medlem. Alla som skall äta tillsammans måste anmäla sig i förväg till Elisabet, för att vi skall få priset för grupplunch 185 kr. Anmälan senast 14/8 till Elisabet tel: 073 056 38 62 mejl: karingtand@hotmail.com Behöver du bilskjuts eller kan erbjuda bilplats, meddela det vid anmälan.

Medlem: 185 kr

Icke-medlem: 235 kr

• 27 Aug

Aug

Vandring genom fyra reservat, norr om Kristberg.

Med start i Norrköping åker vi E4 mot Linköping och svänger av den mot Motala. Vi passerar Brunneby, där det finns en gårdsbutik som är värt ett stopp. Efter att tittat och eventuellt handlat något där, åker vi vidare mot Kristberg där vi svänger höger upp mot sjön Stråken. Nordväst om sjön ligger de fyra reservaten Stora Boda, Bromossen, Hästtumla tallskog och Fågelmossen. Från den parkeringen vid Fågelmossen, finns det en sammanhängande led som går genom alla reservat. Vandringen blir ca10 kilometer lång. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet

Anmälan till Kari Adolfsson senast 26/8 på tel. 0736978638 eller E-post kari.adolfsson@live.se