Nytt och gammalt i Svärtingetrakten 5 km

STF Norrköping

22 Aug

Inte medlem
Samling kl 09.30 för samåkning från pendlarparkering Södra Himmelstalund, framför Norrköpings Friidrottsarena, busshållplats Vattenverksvägen, linje 10.
Vi ser den stora multiarenan Billbäcks Arena och charmiga sommarstugor. Om vaktmästare resp. sommarstugeägare har möjlighet, får vi titta in i byggnaderna. Vi gör en LÄTT vandring ca 5 km. Vi går dels på grusvägar, dels på Svärtingeudde-leden med dess slåtteräng, betesmarker, enbuskar och gammelekar. Vi kan se ut över sjön Glan. Två matraster! Ansvarig: Elisabet Nyström. Anmälan senast 20/8 till 073-056 38 62 eller karingtand@hotmail.com. Avgift: STF-medlem gratis, övriga 50 kr.
  • Senaste datum för anmälan: 20/08
  • Samling: Pendlar-P Södra Himmelstalund , 09:30
  • Plats: Svärtingeudde
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Vandring

• 01 Dec - 14 Jan 2052

2052

Svårighetsgrader vid vandring

Våra vandringar har graderna LÄTT -MEDEL - UTMANANDE. För att få en njutbar och säker vandring, som passar just dig, läs "Svårighetsgrader vid vandringar". Klicka på DOKUMENT på STF Norrrköping startsida.

• 18 Jul

Sommarvandring med bad i Ensjön 5 – 6 km

Traditionsenligt gör vi en MEDELSVÅR vandring, 5-6 km, från Kvarnbergets spårvagnshållplats. Monica guidar oss på slingrande stigar. Här finns stenbrott och andra spår av mänsklig aktivitet genom århundradena. Hon berättar också om den äldre bebyggelsen i Åselstad med omnejd. Här fanns både dansbana och konsumbutik! Vi vandrar genom skogen och vidare till en badplats i Ensjön. Tag med matsäck och badprylar! Ansvarig: Monica Englund. Anmälan senast 16 /7 till 070-615 08 84. Avgift: STF-medlem gratis, övriga 50 kr.

Samling kl 11.00 vid Kvarnberget, ändhållplats för spårvagnslinje 2, Norrköping.

• 28 Jul

Blåbärsvandring 6 km

Upplev tystnaden, gemenskapen och samtidigt ta tillvara på det naturen har att ge. Jursla gammelskog blev ett reservat 2013 pga att det är ett för Kolmården representativt landskap. Här finner man ett blockrikt sprickdalslandskap med tunn och näringsfattig jord beklätt med hällmarkstallskog. I sänkorna mellan bergen blir jorden mer näringsrik och växtligheten tätare. Här finner man en rad för området representativa växter, men också blåbär, lingon och svamp.  Vi promenerar till ett ställe där vi stannar under några timmar, fikar och plockar blåbär under prat och skratt. Önskar du tystnad finns även möjlighet till det.  Sen går vi tillbaka till LIllsjön för ytterligare en fika och för de som önskar även ett dopp i den näriningsfattiga, spricksjön, Lillsjön. Medtag blåbärspytsar, två fika, och badkläder för den som önskar. Svårighetsgrad LÄTT till största del, med inslag av MEDEL pga några backar och risk för rötter och sten i blåbärsskogen.  Ansvarig: Gunilla Andersson. Anmälan senast 27/7 till gunilla.a70@gmail.com eller 070-3062976. Avgift: STF-medlem gratis, övriga 50 kr.

OBS! FEL DATUM I FOLDERN! Samling 10:00 vid Lillsjöstugans parkering i Jursla.

• 10 Aug

Nybörjartur i Norrköping

En lätt vandring på 3 km för dig som är nybörjare och nyfiken på vandring och friluftsliv. Vandringen startar i Hageby, och går på stigar och motionsspår i Vrinneviskogens naturreservat. Under vandringen görs ett antal stopp där turledaren delar med sig av grundläggande kunskaper för att du själv ska kunna genomföra en lättare vandringstur, samtidigt som du får en fin naturupplevelse. Turledaren kommer bla berätta om: # Vad är allemansrätten och vad behöver man känna till om den # Vilken utrustning är bra att ha med sig # Hur kan man tänka kring kläder och skor # Var hittar man information om olika vandringsleder # Vad är bra att veta när man kommer till en lägerplats STF gör denna satsning för att vi vill att fler människor tar klivet ut på vandringsleden och lära sig mer om naturen, gärna i sitt eget närområde.

Aktiviteten håller på kl. 10.00 -13.00 Läs mer här: https://www.svenskaturistforeningen.se/engagemang/lokalavdelningar/stf-nyborjarturer/ På den här vandringen behöver du inga grova vandringskängor, men ta skor som är bekväma att gå i och kläder efter väder. Ta också med en liten ryggsäck med fylld vattenflaska, mat/fika för en rast, och sittunderlag (kan vara en tidning i påse). Mer information och exakt samlingplats får du när du anmält dig Anmälan: gunilla.a70@gmail.com Sista anmälnings datum: 9 Augusti Begränsat antal platser Gratis för alla. Och du behöver inte ens vara medlem i STF för att delta.

• 22 Aug

Nytt och gammalt i Svärtingetrakten 5 km

• 23 Aug

Aug

Örebro slott och Wadköping.

Välkommen till STF Norrköpings härliga dagstur och trevliga höstresa, med egen buss till Örebro! Fredag 23 augusti med avresa kl 08.10 från Norrköping Resecentrum, hållplatsläge C3-C6. TIDIGARE ANGAVS EN ANNAN AVRESETID! Ansvarig: Christer Goldhammer. Örebro slott är beläget på en holme i Svartån i Örebro. Det uppfördes som en försvarsborg, i mitten av 1300-talet. Framme i Örebro börjar vi med busskaffe. Efter detta har vi en historisk vandring på Örebro Slott. Vår guide tar oss igenom slottets historia. Gustav Vasa, Lasse-Maja och Jean Baptiste Bernadotte är några namn som har korsat väg med slottet. Dagens lunch intar vi 58 meter upp i luften på Restaurang Skybar Svampen. Härifrån har vi en magnifik utsikt över Örebro stad, Närkeslätten och Kilsbergens blåa silhuetter i horisonten. Stärkta av god mat beger vi oss till friluftsmuseet Wadköping. Här får vi en guidad visning bland trähus och gårdar, stadsmiljö och invånare. Här finns museer, utställningar, café, träsvarvare, handelsbod och många andra butiker. Efter visningen får vi möjlighet att gå runt på egen hand. Som sista stopp står Vingåker Factory Outlet, en stor outletbutik. Beräknad hemkomst Norrköping ca 19.15.

Allt ingår: Bussresa. Förmiddagsbusskaffe/enkelfralla. Guidning Örebro Slott Lunch Guidning Wadköping Besök på Vingåker Factory Outlet. Anmälan senast 15 juli till STF Norrköping christer@goldhammer.se eller mobil 070-810 82 70.

Medlem: 885 kr

Icke-medlem: 985 kr

• 29 Aug

Vandring i och kring Vadstena 6 km

Vi tar morgontåg och buss till Vadstena för en LÄTT vandring, ca 6 km, delvis på pilgrimsled. Ta med lätt fm-fika. Vi vandrar längs Vätternstranden och i den historiska stadskärnan med kyrkor och kloster och äter sedan lunch på restaurang. Guide är vår medlem Marie Johansson som kan berätta om verksamheten vid Vadstena pilgrimscentrum. Vadstena är Sveriges största pilgrimsmål och en av Europas viktigaste pilgrimsdestinationer. Du betalar själv resa, lunch och eventuella entréavgifter. Välj 24-timmarsbiljett län (ej lågtrafik). Ansvarig: Elisabet Nyström. Anmälan senast 20/8 till 073-0563862 eller karingtand@hotmail.com. Avgift: STF-medlem gratis, övriga 50 kr.

TIDIG ANMÄLAN (för att vi ska boka för grupp på restaurang).----TÅGTID meddelas senare.

• 30 Aug

Hydrokoptern från Hästö

Bryggvandring och filmvisning i Arkösund Fredag 30 augusti kl 17.00. Ansvarig: Jan Jaldeland. Vi samlas på PUB Kompassen i Arkösund för en unik filmvisning och presentation av Jonas Albinson, son till uppfinnaren av hydrokoptern från 50-talet. Jonas pappa Albin Johansson satte Arkösund på världskartan när hydrokoptern också hyrdes in i en film från 1979, Bear Island. Filmen är efter en bok med samma namn, skriven av Alistair McLean. Totalt tillverkades över 200 hydrokopters på Hästö och många av dessa finns fortfarande registrerade i flera länder i en Fac ebook-grupp. Vi börjar med en bryggvandring med historiska fotoskyltar runt Kvarnberget kl 17.00. Från kl 18.00 serveras pizzaslice och kl 19.30 visas filmen Björnön. Bindande anmälan senast den 16 augusti till Jan Jaldeland, 0708-265248 eller jan.jaldeland@extema.se Avgift 200 kr inklusive pizzaslice men exklusive drycker som beställes i baren.

BUSS 440 från Norrköping anländer till hpl ”Arkösund 3 läge B” kl 16.27. Hemresa med buss 440 från hpl ”Arkösund 3 läge A” kl 22.00. Denna sista kvällstur MÅSTE förbeställas på 0771 - 71 10 20 FÖRE KL. 20.00. Annars får man inte åka med även om plats finns! Ev. samåkning med bilar från pendlarparkeringen vid hpl Trumpetaregatan kl 16.00. Det förutsätter bilförare, som bara dricker alkoholfritt på puben. Ange vid anmälan, om du kan erbjuda eller vill ha en passagerarplats i bil.

Medlem: 200 kr

• 09 Sep

Vandring bland ekar och gamla gårdar 9 km

Måndag 9 september kl 10.00. Ansvarig: Elisabet Nyström. Vi gör en stadsnära MEDEL-svår vandring bland villor, beteshagar, skog, gamla gårdar, ekbacke samt butiker och småindustrier. Start vid Eneby k:a, Heleneborgsg.36, Norrköping Spårv 2, hpl Heleneborgsg. Ingen hpl vid kyrkan! Den som vill kan avbryta efter 7 km vid hpl Tenngatan, buss 12 och 13. Vi går på asfalt, skogsstigar (kanske leriga), hagar, stättor, spång och trappa. Ta med stadiga skor, sittunderlag, mat för två raster. Anmälan senast 8 september till karingtand@hotmail.com eller 073-056 38 62 Avgift: medlem gratis, övriga 50 kr.

• 14 Sep

Vandringens dag 2024 Stora Namnsgölen runt 11 km

Start för vandringen är parkeringen vid Ågelsjön ovanför Hultsbruk. Vi kommer att vandra på en rundslinga på Östgötaleden, som till en del går på Rödgölens reservats leder. Vi går även på leden som går runt Ågelsjön. En av höjdpunkter är Jakobdalsberget som är Norrköpings kommuns högsta punkt. En annan är det fina vindskyddet ovanför St. Namsgölen. Vi tar minst en rast, så ta med ordentligt med dryck och mat. Vandringen är av MEDEL-karaktär. Samåkning från XXL:s parkering i Ingelsta kl. 9:30. Anmälan senast 13/9 till Kari Adolfsson, ansvarig för vandringen, tel. 073 697 86 38 eller e-post kari.adolfsson@live.se . Ingen avgift.

• 21 Sep

Allemansrättens vecka, för barn och vuxna i Abborreberg

Lördag 21 september kl 10.00. Ansvarig: Gunilla Andersson och Christina Zetterberg. Svårighetsgrad: Lätt. Anmälan senast 20/9 till gunilla.a70@gmail.com eller kickizetterberg55@gmail.com

TEXT TILL HEMSIDAN ÄR UNDER BEARBETNING

• 28 Sep

STF-gemenskap vid skogshuggarens nedlagda koja 1 km

Kort och LÄTT vandring 1 km med brasa, STF-gemenskap och historia. Samåkning till bilparkeringen vid Nedre Glottern. Därifrån tar vi oss på handikapsanppassad led ner till Karlsdal där vindskydd, eldplats och dass numera finns. 60 meter från Glotterns strand. Här finns möjlighet att äta medhavd fika och grilla vid tänd brasa.  Vid skogshuggarens tidigare boplats och på vägen dit kan vi se och läsa om den febrila aktivitet som pågått i Kolmårdsskogarna under flera århundranden.   Vi går förbi en av Smågölarna, nu små sjöar, som vi kan se är rester av torvbrytningen som skett här. Vi går förbi den stenbelagda, bevarade omlastningsplatsen med stenbelagd vattenkälla där hästarna kunde rasta.  Här lastades om från hästtransport till järnväg, för att ta torv o kol den sista biten ned till utskeppningskajen vid Karlsdal. Kol och torv behövdes för att hålla traktens alla masugnar igång.  Kol och torv fraktades även med pråm och liten ångbåt över Glottern till fabriken i Torshag.  För att hålla de mer än 43 kolmilorna igång behövdes ved, och det höggs på plats, av bland annat den skogshuggare, vars boplats vi nu kommer att besöka.  Svårighetsgrad: LÄTT. Passar även rullstol, rullatorer, små barn och barnvagnar.  Ange vid anmälan om du kan erbjuda, eller behöver skjuts.  Medtag eget fika. Eld kommer att finnas, om inte eldningsförbud råder. Anmälan senast 27 september till gunilla.a70@gmail.com

• 03 Okt

Visning av hällristningarna vid Ekenberg 4 km

Följ med på hällristningsvisning! Norrköping är den stad i världen som har flest hällristningar inom sin stadsgräns. Här finns ett av Sveriges största och förnämsta hällritningsområden. Upplev stadens 3000-åriga hällristningar med stadsmuseets guide, arkeolog Therese Furuskog och se bronsåldern komma till liv. Detta är en lite mer strapatsrik visning inne i de vackra hagarna vid Leonardsberg och Ekenberg. Här möter vi bland annat Norrköpings kanske mest kända hällristning, Solbäraren. Visningen tar ca en timma. Efter visningen vandrar vi tillsammans på Leonardsberg-leden till fågeltornet vid Glans strandkant och äter medhavd matsäck. Vandringen är sammanlagt ca 4 km (inkl. visning) med svårighetsgrad LÄTT men med vissa MEDEL-svåra partier. Anmälan senast 25 september till swahrby@gmail.com. Begränsat antal! Om du inte kan ta dig till Leonardsberg med bil eller cykel så ange detta i anmälan så ordnar vi samåkning.

Medlem: 50 kr

• 06 Okt

Vandring, Milen i Jursla, 10 km

Från parkeringen går vi tillsammans den 1 mil långa, väl utmärkta vandringsleden genom gammal tallskog, ljungbeklädda marker och mossbeklädda berg. Vi stannar till vid Lilla Bergsätter som är en känd boplats sedan 1813, där vi tittar på lämningarna och Gunilla berättar om dess historia. Medtag fika för en eller två raster. Kollektivtrafik och samåkning rekommenderas. Buss nr 12 stannar vid Jursla skola 1 km från samlingsplatsen. Meddela vid anmälan om du kan erbjuda, eller behöver skjuts till samlingplatsen. Svårighetsgrad: Medel Anmälan senast 5 oktober till gunilla.a70@gmail.com

MEDELsvår vandring på motionsspår och stigar i Kolmårdsskogen mellan Jursla, Ågelsjön, Bergsätter och Yxbacken. Ansvarig: Gunilla Andersson.

• 13 Okt

Vandring i Trollkäringskogens naturreservat, Finspång 5 km

VANDRA MED MIKAEL BURGMAN! En MEDELSVÅR vandring ca 5 km med Micke, som är reservatsförvaltare hos Länsstyrelsen. Detta reservat i Finspångs kommun har sitt namn efter häxprocesserna på 1600-talet. Här finns ovanliga insekter och fuktälskande växter. Ta med korv att grilla. Micke ordnar brasa och kokkaffe!

Samarrangemang med Naturskyddsföreningen i Söderköping. Anmälan senast 11 oktober till karingtand@hotmail.com eller 073-056 38 62. Ange vid anmälan, om du behöver eller kan erbjuda passagerarplats i bil och hur många platser? Ingen avgift!

• 19 Okt

Konsert arrangerad av föreningen Annan Musik

Annan Musik är en förening som erbjuder modern improviserad musik, nutida konstmusik, experimentell musik, konstmusik från andra kulturer, musik som vidgar horisonter. Mer information om arrangemangen kommer senare. 19 oktober har nämnts som kandidatdatum för en konsert med indisk musik.

Datum är preliminärt. Plats och klockslag meddelas senare. Anmälan till Martin Koebe, martinkoebe@hotmail.com eller 076 397 63 96.

Medlem: 100 kr

• 20 Okt

Vandring i Ekhultebergens naturreservat 10 km

På Ekhultabergen finns en gammal urskogsliknande skog med en del äldre tall och gran. Det har varit svårt att avverka skogen på grund av den svåra terrängen, så därför finns den kvar. Vi kommer att vandra på reservats, Tjust och Östgötaled. Reservatet ligger i sydöstra del av Östergötland med utsikt mot vackra Uknadalen. Vandringen är av karaktären MEDEL-UTMANANDE och sträckan beräknas till 10 km. Samåkning från pendlarparkeringen vid Trumpetaregatan kl. 9:00. Ange vid anmälan,om du behöver eller kan erbjuda passagerarplats.

Vandringstart kl. 10 från parkeringen utmed vägkanten på vägen mellan Falerum och Hannäs vid Rumma-avfarten. Anmälan till vandringsledaren Kari Adolfsson senast 19/10 på tel. 073 697 86 38 eller e-post kari.adolfsson@live.se.

• 23 Okt

Okt

Högintressant studiebesök på SOS Alarm!!

Onsdag 23 oktober 2024 kl. 17-20 är STF Norrköping inbjudna till SOS Alarm. SOS Alarm kommer att presentera sin spännande och allvarliga verksamhet. Vi kommer också att få en unik möjlighet att kika ner i deras trafikrum från konferensrummet. Vi bjuds på kaffe och smörgås. Kostnad STF-medlemmar 125:- och icke medlemmar 195:- Anmälan till christer@goldhammer.se eller 0708108270 senast den 1 september.

OBS! MYCKET TIDIG ANMÄLAN!

Medlem: 125 kr

Icke-medlem: 195 kr

• 24 Okt

Föreläsning av Joel Miller om Livets metaforer

Vi bjuder in vår medlem, föreläsaren, författaren och filosofen Joel Miller som inspirerande, fyndigt, sakligt, med humor och genom intressanta exempel presenterar oss föreläsningen "Livets Metaforer". Joel bjuder på nya perspektiv, stimulerar vår intelligens och inspirerar oss. "Livets metaforer" försöker förklara livets väsen, tar oss till livets början, skänker oss stolthet om vår plats i detta äventyr, och stärker våra möjligheter att påverka vårt öde. Plats: Studiefrämjandets lokaler, Kungsgatan 53. Avgift: STF-medlemmar 60 kr, övriga 100 kr. Anmälan och förfrågningar senast 22/10 till ansvarig för aktiviteten, Tomas Svedman. Tel: 073-5031735 eller E-post: tomas@kickers.net

Medlem: 60 kr

• 27 Okt

Vandring runt Magnehultssjön 9 km

Vandringstart: Parkeringen vid reservatet nära gården Magnehult. Magnehultesjön ligger ungefär mitt i mellan Simonstorp och Rejmyre. På grusvägar, stigar och obanad terräng vandrar vi runt sjön. Det kan bli en flottfärd över ån, som förbinder sjön med Linddalssjön. Det finns även bro som man gå över lite mer österut om det skulle passa bättre. Räkna med en rast och en MEDEL-svår vandring. Samåkning från XXL:s parkering på Ingelsta, Norrköping kl. 9:30. Anmälan senast 26/10 tiil ansvarig för aktiviteten, Kari Adolfsson, på tel. 073 697 86 38 eller E-post kari.adolfsson@live.se

• 07 Nov

Norrköpings Biografhistoria

Torsdag 7 november kl 18.00. Ansvarig: Tomas Svedman Plats: Studiefrämjandet lokaler, Kungsgatan 53, Norrköping Ellika Kyndel från stadsmuseet, som vet det mesta om Norrköpings gamla biografer och dess historia, kommer och föreläser om dem för oss. Tidsåtgång: 1 timma.

Anmälan och förfrågningar senast 5/11 till Tomas Svedman. Tel: 0735031735 eller E-post: tomas@kickers.net.

Medlem: 60 kr

• 23 Nov

Studiebesök med guidning i Galleri Rådhuset i Söderköping

Galleri Rådhuset drivs av konstnärsföreningen blandArt i Söderköpings rådhus. Här visas konst och konsthantverk av hög kvalitet. Konstnärsföreningen blandArt består av konstnärer som är verksamma i Söderköping eller närliggande kommuner. Vi får en presentation av medlemmarna i föreningen och deras verk. Guidningen tar ca en timma därefter kan man själv gå runt och njuta av allt det vackra och roliga i galleriet. Efter studiebesöket går vi tillsammans, för den som vill, och fikar till självkostnads-pris, på något av Söderköpings trevliga konditorier. Avgift: STF-medlem gratis, icke medlem 50 kr. Byggnaden saknar hiss.

Lördag 23 november kl 10 ses vi på galleriet. Samling för samåkning kl 9.15 på pendlarparkeringen Trumpetaregatan, Norrköping. Ansvarig: Sofie Wahrby. Anmälan senast 16 november till swahrby@gmail.com.

• 19 Dec

Norrköping Light Festival 2024, 3,5 km

STF Norrköping inbjuder även i år till en promenad i Norrköpings innerstad, då vi tillsammans kan njuta av vinterns konstnärliga ljusinstallationer. En del känns igen från tidigare, men en del är nya för året. Vi börjar med en slinga i Industrilandskapet på 1,5 km, och åter vid starten tar var och en sin medhavda fika på en bänk. Ta med varma kläder och sittunderlag! Därefter fortsätter de som vill en annan slinga i centrum, och efter ytterligare 2 km är vi åter vid startpunkten. Vi är utomhus hela tiden och går på sten, asfalt och även i trappor. Du som anländer till Norrköpings Resecentrum med tåg eller buss: Gå på egen hand Drottninggatan upp. Titta särskilt på allt vackert på Tyska Torget framför rådhuset! Fortsätt uppför Drottninggatan flera kvarter och sväng sedan ner åt höger på Repslagaregatan. Då kommer du ner till vår startplats. Då du skall åka hem igen, följer du gruppen längs Strömmen och kommer så tillbaka till Resecentrum.

Anmälan senast 18 december till Elisabet Nyström, ansvarig för aktiviteten, karingtand@hotmail.com eller 073-056 38 62.

• 23 Jan

Slottsmässen och Turbinmuseet, Finspång, 2 km

Vi äter lunch kl 12.00 på Slottsmässen i en 1700-talsflygel invid Finspångs Slott och guidas sedan på Turbinmuseet i det gamla orangeriet. Vi vandrar i gammal och modern stadsmiljö, ca 2 km. Avgiften inkluderar lunch och guidning i museet: Meddela vid anmälan om du behöver skjuts eller kan skjutsa. Vi försöker samåka från Norrköping.

Anmälan senast 8 januari till Elisabet Nyström, ansvarig för aktiviteten, karingtand@hotmail.com eller 073-056 38 62.

Medlem: 250 kr

Icke-medlem: 300 kr

• 08 Feb

Norrköpings Skolmuseum

Efter 4 år nedpackade i förråd skall äntligen Skolmuseets förnämliga samlingar få se dagens ljus i ny lokal. En medlem från museets stödförening blir vår guide.

Anmälan till Elisabet Nyström senast 2/2 , tel 073 056 38 62, eller mejl karingtand@hotmail,com

• 23 Feb

Årsmöte 2025

Tag del av året som gått och vilka spännande äventyr som väntar framöver. Årsmötesförhandlingar och information från STF centralt och/eller ett mycket spännande och intressant föredrag. Kostnad inkl. dryck, förtäring årsmötesförhandlingar och föredrag/information: medlemmar Gratis.

Anmälan senast den 1 februari till Christer Goldhammer christer@goldhammer.se eller 0708108270. STF-medlemmar är välkomna.